کد خبر: ۶۰۷۰۰۴
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۱

استفاده پلیس هنگ‌کنگ از ماشین آب‌پاش و گاز اشک‌آور جهت مقابله با معترضان

پلیس هنگ‌کنگ، امروز (‌یکشنبه) نیز اقدام به پاشیدن آب و شلیک گاز اشک‌آور جهت عقب‌ راندن تظاهرکنندگان آجر به دست کرد؛ ناآرامی‌های امروز، در پی درگیری‌های خشونت‌بار روز شنبه صورت می‌گیرد که پلیس طی آن، پس از حدود یک هفته مجددا به گاز اشک‌آور متوسل شده بود.
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از خبرگزاری رویترز، طی درگیری‌های امروز در هنگ‌کنگ، تظاهرکنندگان دست به پرتاب دست کم یک کوکتل مولوتوف زدند و ماشین‌های آب‌پاش که برای سال‌ها مورد استفاده قرار نگرفته بودند، برای سرکوب ناآرامی به حرکت درآمدند.

اپراتور ریلی ام تی آر این دولت‌شهر، جهت جلوگیری از گردهمایی مردم، در برخی از مناطق سرویس جابجایی مسافران را متوقف کرد؛ با این حال، تظاهرکنندگان با جمع شدن در یک استادیوم ورزشی در بندرگاه "کووای چانگ"، تا نزدیکی‌های منطقه "تسوئن وان" راهپیمایی کردند.

برخی به کندن آجرهای سنگ‌فرش‌ها و استفاده از آن به عنوان سلاح پرداختند؛ در همین حال، معترضانی دیگر با ریختن مواد شوینده بر سطح جاده، سعی کردند تا مسیر عبور نیروهای پلیس را لغزنده کنند. طبق گزارشات، درگیری‌های امروز در بسیاری از جهات گسترده شد.

پلیس قبل از اقدام، هشدار به انجام "عملیات پراکنده‌سازی" داد و به مردم اعلام کرد که صحنه را ترک کنند. نیروهای پلیس اعلام کردند: "برخی معترضان رادیکال، خطوط ریلی را دست‌کاری کرده‌اند و با استفاده از موانع پلاستیکی حاوی آب، چوب‌ها بامبو، مخروط ترافیکی و دیگر اشیا، راه را بند آورده‌اند؛ اقدامات از این قبیل، امنیت شهروندان و مسافران جاده‌ها را تهدید می‌کند و رفت‌وآمد شهری را فلج می‌کند".

فعالان روز شنبه، اقدام به پرتاب آجر و کوکتل مولوتوف در منطقه "کوان تُنگ" شبه جزیره کاولون (واقع در هنگ‌کنگ) کرده بودند. امروز، جمعیت گسترده‌ای از مردم هنگ‌کنگ به تظاهرات مسالمت‌آمیز پرداختند.

آخرین فرصت

"ام. سانگ"، یک مهندس ۵۳ ساله است که با ماسک سیاه بر صورت، نشان دهنده حضور شهروندان مسن و طبقه میانی در این راهپیمایی‌ها است. او می‌گوید تقریبا در تمام تظاهرات‌ها حضور داشته و به شرکت کردن در اعتراضات ادامه خواهد داد.

او اظهار داشته است: "ما می‌دانیم که این، آخرین فرصت جنگیدن برای 'یک کشور، دو سیستم' است؛ در غیر این صورت، حزب کمونیست چین به شهر ما نفوذ خواهد کرد و همه چیز را تحت کنترل خواهد گرفت؛ اگر مصمم باشیم، می‌توانیم این جنبش را برای عدالت و دموکراسی بر پا داریم".

معترضان می‌گویند که در حال مبارزه علیه از بین رفتن سیاست "یک کشور، دو سیستم" هستند. تحت سیاست مذکور، مردم این دولت‌شهر از آزادی‌هایی برخوردار هستند که در سرزمین اصلی چین دیده نمی‌شود.

تظاهرات هنگ‌کنگ، نخست در اعتراض به لایحه‌ -حال تعلیق شده- استرداد مظنونان به سرزمین اصلی چین شکل گرفت و حال که سومین ماه این ناآرامی‌ها سپری می‌شود، معترضان خواستار دموکراسی بیشتر هستند.

معترضان با این آشوب‌ها، چالش مستقیمی را متوجه رهبران حزب کمونیست در پکن کرده‌اند؛ دولت پکن مایل است تا آشوب معترضان را در آستانه هفتادمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین -که اول اکتبر جشن گرفته خواهد شد- فرو نشاند.

مقامات دولت چین، هشدار آشکاری مبنی بر احتمال دخالت اجباری در هنگ‌کنگ داده‌اند و نیروهای ارتش این کشور نیز در مرز هنگ‌کنگ، به حالت آماده‌باش هستند.

سفرهای هوایی در فرودگاه هنگ‌کنگ، امروز در حالت عادی بودند. پلیس گفته است که ۱۹ مرد و ۱۰ زن پس از خشونت‌های دیروز دستگیر شدند و "نقض آرامش عمومی" را شدیدا محکوم می‌کند. از ماه ژوئن که تظاهرات شکل گرفت، بیش از ۷۰۰ نفر در تظاهرات دستگیر شده‌اند.

امروز، در شبه‌ جزیره "ماکائو" که همسایه هنگ‌کنگ به شمار می‌رود و همانند هنگ‌کنگ، از سرزمین‌های مستعمره‌ای بوده که تحت حاکمیت چین درآمده است، "هو لات سنگ"، تنها کاندید دارای صلاحیت و رئیس سابق مجلس قانون‌گذاری این منطقه، به عنوان رئیس منطقه انتخاب شد.

به نظر می‌رسد "هو" که روابط خوبی با چین دارد، کنترل پکن را بر این "منطقه ویژه اداری" افزایش دهد. عنوان مذکور، به هنگ‌کنگ نیز اطلاق می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین