کد خبر: ۶۰۷۰۲۱
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۰

چرا پزشکان مشاور املاک شده‌اند؟

رئیس دانشگاه اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه تیم کارشناسی و پژوهشی مرکز علمی کاربردی اتحادیه مشاوران املاک پیشنهاد افزایش حق‌الزحمه مشاوران به یک درصد را تدوین کرده است، گفت: ورود پزشکان به صنف مشاوران املاک را باید به فال نیک گرفت.
آفتاب‌‌نیوز :

محمدعلی عباس‌زاده دیباور با اشاره به اینکه تیم کارشناسی و پژوهشی و تحقیقاتی مرکز علمی کاربردی اتحادیه مشاوران املاک پس از آنالیز مسائل و وقایع مرتبط به بازار مسکن افزایش و یکسان شدن کمیسیون مشاوران املاک به یک درصد را در سراسر کشور تدوین و آن را به اتحادیه برای تصویب در کمیسیون هیأت عالی نظارت ارائه کرده است، گفت:‌ آنالیز مسائل و وقایع مرتبط به بازار مسکن و افزایش هزینه‌های واحدهای صنفی مثل مالیات، عوارض شهرداری و هزینه‌های انشعاب و هزینه‌های مربوط به نیروهای انسانی باعث شد تا مرکز عملی کاربردی اتحادیه مشاوران املاک پیشنهاد یکسان شدن و افزایش حق کمیسیون مشاروان املاک را به رئیس اتحادیه مشاوران املاک ارائه کند تا رئیس اتحادیه آن را برای تصویب به هیأت عالی نظارت ارائه کند.

* تدوین پیشنهاد رساندن حق کمیسیون مشاوران املاک به یک درصد

وی در خصوص جزئیات این پیشنهاد گفت: در حال حاضر حق کمیسیون مشاوران املاک در هر استانی متفاوت است و همین موضوع باعث ایجاد برخی تخلفات می‌شود به همین منظور پیشنهاد این مرکز به اتحادیه مشاوران املاک این بود که حق کمیسیون مشاوران املاک یکسان و به یک درصد برسد.

عباس‌زاده ادامه داد: در این پیشنهاد در خصوص قراردادهای بیع یک درصد ثمن معامله از هر طرف، در خصوص قراردادهای اجاره یک دوم اجاره‌بهای یک ماه از هر طرف و در خصوص تمدید قرارداد در صورت افزایش اجاره بها نسبت به سال گذشته یک چهارم اجاره بها و در صورت عدم افزایش اجاره بها یک ششم اجاره بها از هر طرف به عنوان حق الزحمه دریافت ‌شود.

رئیس دانشگاه اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه با آغاز به کار این دانشگاه قطعاً سطح علمی مشاوران املاک افزایش و میزان اشتباه و تخلفات کاهش یافته است، گفت: از ابتدای تأسیس این مرکز تاکنون ۴۲۰۵ دانشجو در این مرکز پذیرش شده است که بیش از ۹۵ درصد این افراد به همان کسب و کار خود یعنی مشاوران املاک مشغول شده‌اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این مرکز ۱۵۰۰ دانشجو در رشته‌های مختلف اعم از کاردانی و کارشناسی دارد، ادامه داد: طی یک سال گذشته ورودی مهر و بهمن بیش از ۲۵۰ نفر در مقطع کاردانی و بیش از ۱۵۰ نفر در مقطع کارشناسی پذیرش شده‌اند.

* وکلا در دهه ۸۰ هم حاضر نبودند با حقوق ۱۰ میلیونی مشاوره حقوقی بدهند

عباس‌زاده با اشاره به اینکه در دهه ۸۰ وقتی هنوز اتحادیه مشاوران املاک به دنبال بالا بردن سطح علمی و حقوقی مشاوران املاک را داشت وجود این مرکز به خوبی نشان می‌دهد که چه تحولی در صنف مشاوران املاک رخ داده است، گفت: در دهه ۸۰ وقتی از کانون وکلا درخواست کردیم تا مشاوران حقوقی این کانون به کمک اتحادیه مشاوران املاک با حقوق ماهانه ۱۰ میلیون تومان حضور پیدا کنند این پیشنهاد از سوی این وکلا رد شد.

وی افزود: رئیس وقت اتحادیه مشاوران املاک در آن دوره از قضات بازنشسته نیز دعوت کرد تا به کمک اتحادیه مشاوران املاک بیایند اما تنها سه نفر برای این موضوع داوطلب شدند. پس تصمیم گرفتیم دانشگاهی تأسیس کنیم و کمیته پژوهشی تشکیل شود

رئیس دانشگاه اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: دانشگاه‌های غیر انتفاعی، آزاد و مراکز علمی کاربردی مورد بررسی قرار گرفت به همین منظور برای بالا بردن سطح علمی صنفی مشاوران املاک دانشگاه علمی کاربردی از جهت کاربردی بودن در کنار کسب و کار انتخاب شد.

عباس‌زاده خاطرنشان کرد: در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۰ مرکز علمی کاربردی اتحادیه صنف مشاوران املاک تأسیس شد و از همان زمان پذیرش دانشجوها سه رشته خدمات مالی در واحدهای صنفی، خدمات مشاوره مالی صنوف و خدمات مشاوره‌ای ملکی در مقطع کاردانی پذیرش شد.

وی افزود: در ابتدا ۲۵۰ نفر دانشجو ثبت‌نام کردند که ۹۰ درصد آنها از اعضای صنف اتحادیه مشاوران املاک بودند. پس رسالت اصلی این مرکز ارتقای سطح سواد اعضای صنف بود. لذا به دنبال جذب حداکثری بودیم.

رئیس دانشگاه اتحادیه مشاوران املاک گفت: کمتر از ۲ سال پس از تأسیس مرکز، مقطع کارشناسی نیز تأسیس شد و رشته‌هایی چون حقوق ثبتی، حقوق شورای حل اختلاف، نگارش حقوقی و حتی رشته‌هایی چون معاضدت قضایی و خدمات قضایی در دو مقطع کاردانی و کارشناسی ارائه شد.

به گفته وی، تاکنون بیش از ۷۰۰ نفر در رشته املاک و مستغلات در مقطع کاردانی و حدود ۵۰۰ نفر نیز در مقطع کارشناسی موفق به اخذ مدرک شدند.

* مشاوران املاک بدون داشتن سواد حقوقی دچار مشکل می‌شوند

رئیس دانشگاه اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه ریل استیت یک رشته بین رشته‌ای از واحدهای دروس حقوقی، عمران و مهندسی و IT و مدیریت است، گفت: قطعاً فردی که معلومات حقوقی داشته باشد در انعقاد قرارداد با آگاهی کامل اقدام می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: برای تأیید این موضوع باید بگویم که در سال ۹۴ یک پرونده حقوقی در غرب تهران تشکیل شد که در آن مشاور املاک تخلفی نکرده بود اما به دلیل عدم دقت در کتابت قرارداد مشکلاتی برای ۴۰ خانوار ایجاد کرده بود؛ این پرونده نشان می‌دهد که اگر مشاوران املاک سواد حقوقی داشته باشند دچار مشکلات نخواهند شد.

* ورود پزشکان به صنف مشاوران املاک

عباس‌زاده در خصوص اینکه چه تعداد افراد در حال حاضر در صنف مشاوران املاک دارای سواد لیسانس به بالا هستند، گفت: در حال حاضر تعداد مشاوران املاک دیپلم و زیر دیپلم رو به کاهش است و افراد دارای مدارک تحصیلی رو به افزایش است به طوری که در حال حاضر بیش از ۲ هزار عضو صنفی دارای لیسانس، ۵۰۰ نفر فوق‌لیسانس و ۱۰۰ نفر دارای مدرک دکترا هستند.

وی افزود: حتی در سطح شهر تهران در حال حاضر مشاوران املاکی داریم که پزشک هستند و تعداد آنها هشت نفر است و ما باید این موضوع را به فال نیک بگیریم.

رئیس دانشگاه اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد:‌ در حال حاضر برخی از تخصص‌های غیرمرتبط با اخذ پروانه کسب و طی کردن دوره‌های آموزشی به شغل مشاوره املاک مشغول هستند و اتفاقاً افراد موفقی محسوب می‌شوند.

وی افزود: از لحاظ قانون نظام صنفی ورود پزشکان به صنف مشاوران املاک منعی ندارد اما این افراد باید یک فرد را با عنوان مباشر معرفی کنند که اتفاقاً این هشت پزشک مورد اشاره مباشر معرفی کرده‌اند.

رئیس دانشگاه اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: اینکه مباشر معرفی می‌کنند به این دلیل است که چون دو شغل دارند باید این کار را انجام دهند. یعنی آن پزشکان کار پزشکی خود را رها نکرده‌اند پس حضور آنها در صنف مشاوران املاک به لحاظ قانون نظام صنفی منع قانونی ندارد چون مباشر معرفی کرده‌اند.

عباس‌زاده با بیان اینکه بانوان دارای پروانه نیز می‌توانند در صنف املاک فعالیت کنند به شرط اینکه یک مباشر مرد معرفی کنند، گفت:‌ خوشبختانه طی یک سال گذشته دانشگاه علمی کاربردی اتحادیه مشاوران املاک توانسته خود را به سطح رتبه ۲ برساند و این مرکز اولین سطحی است که یک مرکز آموزش علمی داشته است.

به گفته وی، طی سال‌های ۹۲ تا ۹۶ با تغییر مدیریت دانشگاه اتحادیه مشاوران املاک قدری با زوال و با کاهش رشته مواجه شد اما خوشبختانه توانستیم از سال ۹۷ به بعد مجدداً وضعیت دانشگاه را سروسامان داده و حتی در یک سال گذشته سطح دانشگاه را به سطح رتبه ۲ ارتقا دهیم.

* مشاور املاک زنجیره‌ای نداریم

رئیس دانشگاه اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این سؤال که برخی مشاوران املاک در شهر تهران هستند که به صورت مشاوران املاک زنجیره‌ای عمل می‌کنند آیا این واحدهای صنفی مجدداً به پروانه اشتغال اقدام می‌کنند یا خیر، گفت: ابتدا باید این موضوع را متذکر شوم که هر میزان سطح علمی مشاوران املاک افزایش یابد آنها از لحاظ علمی مبادرت به دلالی به عقد قرارداد می‌کنند موفق‌تر هستند.

وی افزود: اما در خصوص مشاوران املاک زنجیره‌ای باید بگویم که ما مشاوران املاک زنجیره‌ای نداریم. یعنی واحد صنفی زنجیره‌ای به هیچ عنوان نداشته و نداریم اما افرادی که دارای تعدد شعب هستند برای هر شعبه خود باید یک پروانه مستقل اخذ کنند.

عباس‌زاده ادامه داد: با ارتقای دانش مشاوران املاک چون مشاوران عالم به علم هستند پس هر چه قدر سطح علمی آنها بالاتر باشد بهتر می‌توانند اقدام به واسطه‌گری و آسیب‌شناسی محیط کنند.

به گفته وی، در حال حاضر تحصیل در دانشگاه جامع علمی کاربردی برای پدر، مادر، همسر و فرزند شهدا و جانبازان بالای ۲۵ درصد رایگان است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین