کد خبر: ۶۰۷۰۲۹
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۹

فرشاد مومنی: در اقتصاد ایران کار غیر کارشناسی انجام می شود

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در اقتصاد ایران کار غیر کارشناسی انجام می شود که پیش از هر امری باید این نکته اصلاح شود.
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر فرشاد مومنی روز یکشنبه در نشست "هم اندیشی اقتصاد ایران در پیچ و خم توسعه، با نگاهی به تجربه ژاپن، کره جنوبی و مالزی" که در مشهد برگزار شد افزود: ما در اقتصاد کشور خود قادر نبودیم یک خانه ملی مستحکم بسازیم که در برابر باد و توفان مقاومت کند و خود را ارتقاع دهد.

وی ادامه داد: برای این که ابتدا خانه ای بسازیم در گام نخست باید بپذیریم که توسعه یک رشته علمی است و در این زمینه باید به متخصصان دانشگاهی مراجعه کرد در حالی که ما در هیچ سند قبل و بعد از انقلاب اسلامی درکی از توسعه ارایه نکرده ایم که این امر سبب مشکلات اقتصادی در کشور شده است.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: برای تبیین توسعه اقتصادی در ایران به هیچ نظام آموزشی و پژوهشی ماموریتی داده نشده است و اگر دانشگاهی نیز چنین کند افرادی هستند که می گویند سر جای خود بنشین و دخالت نکن در حالی که همین حالا در دانش توسعه اقتصادی در کشور ما بی شمار نظریه وجود دارد که از آنها استفاده نمی شود و آنها را باطل می دانند.

مومنی با اشاره به تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری افزود: صنعت گردشگری زمانی موفق است که ابتدا حوزه اقتصادی ساخته شده باشد و پیش از آن آمدن گردشگر خارجی به کشور فقط اعطای یارانه به آنهاست.

وی ادامه داد: حمایت نکردن از کارگران سبب می شود اقتصاد کشور به رشد و بالندگی نرسد و با مشکل اقتصادی رو به رو شویم با این حال بیش از ۸۰ درصد قرار دادهای کار در ایران موقت است که نیروی کار را از ابتدایی ترین حقوق خود محروم می کند.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: حتی سپرده های موسسه های مالی غیر مجاز در کشور ساماندهی شدند اما برای حقوق کارگرانی که چند ماه عقب مانده هیچ تدبیری اندیشیده نشده است.

مومنی مهمترین عوامل موفقیت در اقتصاد کشور را کنترل مصرف غیر ضروری و جلوگیری از تجمل گرایی، کاهش هزینه های تولیدی، پیشگیری از فساد بر اساس یک برنامه ملی و حمایت از تولید صنعتی مدرن دانست.

یک استاد ایرانی دانشگاه میجی کشور ژاپن هم در این نشست گفت: اگر خواهان توسعه اقتصادی در کشور هستیم باید نگرشمان را در این حوزه تغییر دهیم.

پرفسور محمد تقی زاده افزود: ایران اسلامی با همه ثروت های ملی نتوانسته برنامه مدونی برای استفاده از این همه ظرفیت های خدادادی داشته باشد.

وی با اشاره به رشد اقتصادی در کشور ژاپن ادامه داد: دولت ژاپن سر پناه رشد و ارشاد برای سرمایه گذاران در کشورش است و تنها کار نظارتی را بر عهده دارد.

استاد ایرانی دانشگاه میجی کشور ژاپن گفت: ژاپنی ها در یک دوره ۲۶ ساله منزوی بودند و در این مدت به صورت خاموش به توسعه اقتصادی کشورشان پرداختند.

تقی زاده افزود: مردم ژاپن در این مدت رسم مصرف محلی و صادرات کالا به استان های دیگرشان را در همان انزوا یاد گرفتند و تعلق خاطر به سرزمین نیز یکی دیگر از دلایل اصلی موفقیت ژاپنی ها بوده است.

وی تصریح کرد: یکی از عوامل اصلی موفقیت ژاپنی ها دور شدن از کالاهای خارجی بود و آنها توانستند با حمایت از کالای داخلی به رشد اقتصادی کشورشان کمک کنند.

استاد ایرانی دانشگاه میجی ژاپن گفت: ژاپنی ها در زمان بحران اقتصادی قبول کردند که عقب افتاده اند و انقلاب صنعتی را دریافتند و سخت کوشی را در خود نهادینه کردند.

تقی زاده افزود: ژاپنی ها به صورت خاموش علیه انگلیس و آمریکا در حوزه اقتصادی اقدام کردند و توانستند به اهداف خود در توسعه کشورشان دست پیدا کنند مقامات کشور ژاپن درباره بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی هیچ وقت با آمریکا حرفی نزدند اما در پشت پرده با توسعه اقتصادی کشورشان توانستند ضربه محکمی به آمریکا وارد کنند.

وی تاکید کرد: هیچ زمانی مقابله مثبت با ناسزا حل نمی شود بلکه باید با تدبیر و رشد اقتصادی جلوی ابرقدرت ها ایستادگی کرد.

استاد ایرانی دانشگاه میجی ژاپن گفت: در ایران هم دولت باید فقط حامی و سرپناه سرمایه گذاران باشد و می تواند با حمایت از سرمایه گذاران، بخش خصوصی اقتصاد را در کشور متحول کند اما الان در ایران سرمایه ها در خدمت صنعت نیست بلکه در خدمت مصرف کالاهای چینی و دیگر کشورها شده است.

تقی زاده تاکید کرد: برای نجات از بحران اقتصاد باید مصرف کالاهای ایرانی را افزایش داد تا بتوانیم به تولید کمک کنیم.

وی با اشاره به این که اقتصاد کشور با حمایت از کارگران است که متحول می شود افزود بنگاه های اقتصادی در ژاپن برای کارگران خودشان افق بلندی را ترسیم می کنند اما در ایران حمایت های حداقلی نیز وجود ندارد و این امر سبب می شود رشد اقتصادی نداشته باشیم.

استاد ایرانی دانشگاه میجی ژاپن با اشاره به وابستگی ایران به نفت و گاز گفت: این وابستگی سبب شده ایران به دنبال سرمایه جدید نباشد و سرمایه گذاران و صنعتگران ما نتوانند جایگاه واقعی خود را در توسعه ایران پیدا کنند.

تقی زاده تصریح کرد: شخم عمیق اقتصاد ایران با رویکرد مردم محوری در اقتصاد نیاز اساسی کشور است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین