کد خبر: ۶۰۷۰۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰

چند درصد مردم خواستار تعطیلات آخر هفته دو روزه هستند؟

یک نظرسنجی تلویزیونی از مردم درباره «ساماندهی تقویم تعطیلات» نشان داد، دستیابی به «آخر هفته دو روزه» به مطالبه عمومی تبدیل شده است.
آفتاب‌‌نیوز :

۵۵ درصد حاضران در نظرسنجی، خواستار تنظیم تعطیلات آخر هفته هستند. این مطالبه در کنار تاکید کارشناسان درباره آثار مثبت آخر هفته دو روزه احتمال عبور از سد مخالفان را افزایش داده است.

مخالفان با ۴ نوع ترس بیهوده، حاضر به پذیرش آخر هفته دو روزه نیستند. بانیان این طرح، اما ۶ هدف را دنبال می‌کنند که مهم‌ترین آنها، رونق اقتصادی ناشی از رونق گردشگری و افزایش راندمان کاری است.

افزایش مطالبه عمومی برای «تنظیم تقویم تعطیلات» برای دستیابی به آخر هفته دوروزه احتمال شکسته شدن سد مخالفان را تقویت کرد. در جریان یک مناظره تلویزیونی که سه نماینده مجلس و یک مقام متوالی گردشگری (معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری) حضور داشتند، طبق نظرسنجی عمومی که توسط صداوسیما صورت گرفت ۵۵درصد مردم دوروزه شدن تعطیلات آخر هفته را به‌عنوان مطالبه از دولت در خواست کردند.

احمد لاشکی، نماینده مجلس و ولی تیموری، معاون گردشگری موافقان دوروزه شدن تعطیلات آخر هفته و جهانبخش محبی‌نیا و غلامرضا کاتب، دو نماینده مجلس که از مخالفان تعطیلات دو روزه آخر هفته بودند، در این مناظره شرکت داشتند.

جزئیات این مناظره نشان داد: مخالفان چهار ترس بیهوده درخصوص تعطیلات آخر هفته دارند که شامل قطع ارتباط کاری با شرکت‌های بین‌المللی، زیاد بودن تعداد تعطیلات در کشور، اثر منفی تعطیلات بر رشد اقتصادی و کم بودن ساعات کاری در روز بوده است.

بررسی‌ها درباره نگرانی اول مخالفان نشان می‌دهد که به علت ناهماهنگی تعطیلات آخر هفته ما با سایر کشور‌ها مبادلات تجاری بین‌المللی ما با سایر کشور‌ها بسیار محدود است.

این در حالی است که با ارتباط الکترونیکی موجود و با کمک بخش خصوصی می‌توان آن را جبران کرد؛ به‌گونه‌ای که شرکت‌ها می‌توانند تعطیلات آخر هفته کارکنان خود را شناور کنند و همچنین طبق آمار‌های ارائه‌شده در ایران ۷۸ روز تعطیلات رسمی وجود دارد که با احتساب پنج‌شنبه‌های نیمه تعطیل به ۱۰۴ روز می‌رسد؛ در‌حالی‌که تعطیلات سایر کشور‌ها در جهان بین ۱۱۰ تا ۱۲۹ روز است؛ بنابراین نگرانی دوم نیز بی‌مورد تلقی می‌شود.

درخصوص نگرانی سوم نیز تحقیقات نشان می‌دهد با دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته نه تنها انرژی و انگیزه کارکنان افزایش می‌یابد و بازده کاری نیز بالا می‌رود، بلکه موجب رونق گردشگری در استان‌های مختلف نیز می‌شود که این دو امر بر رشد اقتصادی تاثیر مستقیم دارد؛ بنابراین نگرانی از رکود اقتصادی با آخر هفته دو روزه بی‌پایه است.

درباره نگرانی آخر که مربوط به کم بودن ساعت کاری روزانه کارکنان است، باید گفت که ساعت کاری هفتگی کارکنان (۴۴ ساعت در هفته) نسبت به بسیاری از کشور‌ها بالا است و طبق بررسی‌های کارشناسان در بدترین حالت باید به زیر ۴۰ ساعت در هفته برسد.

در برنامه منظره تلویزیونی جمعه شب، متولی گردشگری، ولی تیموری معاون گردشگری میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری- در دفاع از تعطیلات دوروزه آخر هفته عنوان کرد: با دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته شاهد رونق سفر‌های داخلی در کشور، فراغت بیشتر کارکنان، ساماندهی تعطیلات رسمی و کاهش زمان کاری خواهیم بود.

روی سخن معاون گردشگری میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری متمرکز بر این امر بود که تهران مبدا مسافرت‌ها است؛ منظور از این حرف آن است که با یکپارچه شدن تعطیلات دو روزه آخر هفته علاوه‌بر ساکنان تهران، ساکنان سایر استان‌ها نیز می‌توانند به سفر و تفریح بپردازند.

یکی از نمایندگان مجلس حاضر در مناظره که موافق تعطیلات دو روزه آخر هفته است، عنوان کرد: این تعطیلات موجب افزایش تفریح و فراغت می‌شود و علاوه‌بر آن وضعیت پنج‌شنبه‌های بلاتکلیف نیز مشخص شده و همچنین بهره‌برداری کل سال از جاذبه‌های گردشگری موجود کمتر از ظرفیت است که با اجرایی شدن این طرح این امر نیز بهبود می‌یابد.

با این حال یکی از مخالفان در مناظره اعلام کرده؛ «هدف از طرح تعطیلات دوروزه مشخص نیست.» در‌حالی‌که کارشناسان مدت‌ها است که بر این موضوع تحقیق می‌کنند و در حال تعقیب شش هدف اصلی هستند. این اهداف شامل ساماندهی تعطیلات، تنظیم اوقات فراغت آخر هفته و افزایش آن تا حد متعارف، تناسب بخشیدن به کار و فراغت، توزیع مسافرت‌ها در طول سال، افزایش تقاضا برای سفر و رشد بازار گردشگری است که موجب رشد اقتصادی در کشور نیز می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
صابر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
0
1
باسلام
به نظر من طرح تعطیلی پنج شنبه ها ، طرح بسیار خوبی است و مخالفان باید در نظر بگیرند با تعطیلی تهران، عملا ارتباط کاری ادارات سایر استانها با مرکز قطع است و اولین دلیل باید همین هماهنگی با مرکز باشد که ایجاب می کند کل کشور از یک طرح و یک روش تبعیت کنند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین