کد خبر: ۶۰۷۱۳۳
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷

ائتلاف در حال سقوط بن سلمان در یمن می‌تواند برای ترامپ مشکل‌ساز باشد

"تنش‌های فزاینده میان عربستان و امارات که متحدان دیرینه آمریکا هستند می‌تواند به خروج از صحنه یمن بینجامد و به کمپین فشار کاخ سفید علیه ایران آسیب بزند".
ائتلاف در حال سقوط بن سلمان در یمن می‌تواند برای ترامپ مشکل‌ساز باشد
آفتاب‌‌نیوز :

الکساندرا استارک، پژوهشگر ارشد برنامه اصلاحات سیاسی در پژوهشکده "نیو امریکا" در مطلبی که از سوی مجله "فارن پالسی" منتشر شده، به بررسی تاثیرات فاصله گرفتن امارات و عربستان از یکدیگر بر سیاست‌های خارجی آمریکا پرداخته است.

استارک در این مطلب اظهارکرده است که رویکرد سعودی‌ها و اماراتی‌ها درخصوص درگیری یمن از ابتدای مداخله ائتلاف آن‌ها در جنگ داخلی این کشور متفاوت بوده است و امارات با هدف افزایش دسترسی نظامی و اقتصادی خود به شاخ آفریقا و تنگه باب‌المندب به دنبال گسترش نفوذ خود در این درگیری بوده است.

این محقق می‌افزاید، در حالی که رهبران عربستان و امارات هر دو ایران را یک تهدید می‌دانند، امارات به دلیل مجاورت جغرافیایی و روابط تجاری گسترده‌تر با ایران، آسیب‌پذیری بیشتری حس می‌کند و بنابراین ضمن همسویی با عربستان در محکوم کردن اقدامات ایران، تمایل بیشتری به حفظ روابط دیپلماتیک با تهران دارد.

پژوهشگر ارشد موسسه "نیو امریکا" معتقد است، رهبران اماراتی نگرانند که افزایش تنش‌ها با ایران از کنترل خارج شود و تاثیر مخربی بر الگوی اقتصادی امارات بگذارد که به دنبال ایجاد تنوع در منابع درآمد خود با توسعه زمینه‌هایی از جمله توریسم هستند. علاوه بر آن رهبران اماراتی از اتهامات وارد شده علیه آن‌ها بر سر تلفات غیرنظامیان و نقض حقوق بشر در یمن نیز خسته‌ شده‌اند و مشارکت نظامی خود را در درگیری‌های یمن کاهش داده‌اند که می‌تواند تاییدی بر این موضوع تلقی شود که نمی‌توان در جنگ یمن به لحاظ نظامی پیروز شد. این مساله همچنین می‌تواند نشانگر آن باشد که ماموریت امارات برای حفظ بنادر و گسترش نفوذ سیاسی در جنوب یمن به ثمر نشسته است.

استارک در ادامه آورده است، با این حال مشخص نیست که استراتژی عربستان بدون مشارکت امارات در ائتلاف سعودی چه رویه‌ای را پیش خواهد گرفت. ائتلاف سعودی در یمن طی سال‌ها درگیری نظامی به دنبال شکست حوثی‌ها بوده و حالا با عقب‌نشینی امارات، گزینه پیروزی نظامی عملا از دور خارج شده است و رهبران عربستان باید بپذیرند که حوثی‌ها بخشی از دولت مرکزی یمن را تشکیل خواهند داد. ریاض تاکنون سعی کرده این واقعیت را نپذیرد و یکی از دلایل آن می‌تواند این باشد که جنگ یمن به عنوان سیاست خاص محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان تلقی می‌شود و خروج از آن می‌تواند وجهه داخلی او را تخریب کند. ادامه درگیری یمن می‌تواند منشاء ادامه تنش‌ها میان ریاض و ابوظبی باشد؛ تنش‌هایی که ممکن است در زمان کوتاهی تشدید شوند.

این پژوهشگر تاکید دارد، یمن اهمیت بسیاری در روابط امارات و عربستان دارد و تنش میان این دو متحد می‌تواند ابتکار عمل‌های مشترک آن‌ها مانند نزاع دیپلماتیک با قطر را نیز تحت تاثیر قرار دهد و بروز شکاف در استراتژی منطقه‌ای میان آن‌ها برای آمریکا هم پیامدهایی به دنبال خواهد داشت، زیرا روابط امارات و عربستان، نقطه اتکای استراتژی منطقه‌ای دولت دونالد ترامپ است. تصمیم امارات برای تغییر موضعش به منظور جلوگیری از بروز جنگی هزینه‌بر با ایران، شرایط را برای استراتژی دولت ترامپ در قبال ایران به طرز قابل توجهی پیچیده خواهد کرد.

استارک در این مطلب خاطرنشان می‌کند، تغییر موضع امارات از تلاش‌های امارات برای کاهش تنش‌ها با ایران بر سر بحران نفتکش‌ها مشخص می‌شود. این کشور در ماه ژوئیه هیئتی را برای گفتگو درباره امنیت دریایی در خلیج فارس به تهران فرستاد که نشانگر نگرانی ابوظبی از احتمال تاثیر مخرب کمپین "فشار حداکثری" آمریکا علیه ایران بر امنیت امارات است. اقتصاد امارات بر مبنای توانایی جذب تجارت‌ها، سرمایه‌گذاری خارجی و توریسم شکل گرفته و بروز درگیری با ایران می‌تواند آسیب قابل توجهی به روابط تجاری با تهران نیز بزند.

پژوهشگر ارشد موسسه "نیو امریکا" تاکید دارد، با این حال این رابطه (میان امارات و عربستان) تا روی کار آمدن رییس جمهور تازه آمریکا در انتخابات 2020 یا 2024 محکی واقعی را تجربه نمی‌کند. در حالی که رهبری عربستان کاملا بر دولت ترامپ متمرکز شده و به نظر می‌رسد جناح مقابل در واشنگتن و انتقادهای آن بر سر قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی و تلفات غیرنظامیان در درگیری یمن را نادیده گرفته است، رهبران اماراتی نگرانی بیشتری درباره تبدیل روابط دوجانبه‌شان به مساله‌ای حزبی در آمریکا دارند.

استارک به نقل از یک استاد دانشگاه اماراتی اظهار کرد، "آیا واقعا می‌خواهید تمام تخم‌مرغ‌هایتان را در سبد ترامپ بگذارید؟" اگر امارات ثابت کند که نسبت به عربستان توانایی بیشتری برای وفاداری به یک دولت تازه در آمریکا دارد و در واشنگتن مطلوب‌تر از ریاض باشد، ذات روابط امارات-عربستان می‌تواند دچار تغییری اساسی‌تر شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین