کد خبر: ۶۰۷۱۶۲
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹
/گزارش- هیل/

ناکامی‌های سیاست خارجی، تهدیدی بزرگ برای رقابت‌های ۲۰۲۰ ترامپ

بروز برخی ناکامی‌ها در دستیابی به اهداف کلیدی سیاست خارجی، پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ را زیر سوال برده است.
ناکامی‌های سیاست خارجی، تهدیدی بزرگ برای رقابت‌های ۲۰۲۰ ترامپ
آفتاب‌‌نیوز :

گزارش‌ها حاکی از آن است که داعش در سوریه و عراق در حال قدرت گرفتن مجدد است. در همین حال کره شمالی هم آزمایش‌های موشکی خود را از سر گرفته است.

شکست داعش و مذاکره با کره شمالی زمینه‌هایی هستند که ترامپ در توییتر و کمپینش به عنوان دو دستاورد بزرگ خود از آن‌ها یاد می‌کند و بروز هرگونه اختلال در پیشرفت این مسائل می‌تواند پیام‌های انتخاباتی ترامپ را زیر سوال ببرد و رقبای دموکرات او را قدرتمندتر کند.

به گزارش پایگاه خبری هیل، کره شمالی از اواخر ماه ژوئیه هفت موشک کوتاه‌ برد را آزمایش کرده که تازه‌ترین این آزمایش‌ها، روز یکشنبه صورت گرفته است. پیونگ‌یانگ گفته این آزمایش‌ها را در اعتراض به مانور نظامی مشترک کره جنوبی و آمریکا انجام داده است.

مذاکرات در سطح کاری میان کره شمالی و آمریکا هم به رغم توافق دو طرف در تازه‌ترین دیدار دونالد ترامپ و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در مرز دو کره، هنوز از سر گرفته نشده‌اند. مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در روزهای اخیر درباره آزمایش‌های موشکی کره شمالی ابراز نگرانی کرده و تایید کرده که مذاکرات "به اندازه‌ای که امیدوار بوده‌اند"، سریع پیش نمی‌رود.

ترامپ اما این آزمایش‌ها را به دلیل کوتاه برد بودن نگران‌کننده ندانسته و گفته است که این آزمایش‌های موشکی ناقض تعهد صورت گرفته میان او و کیم نیستند.

در همین حال، گزارش‌ها در خاورمیانه حاکی از تجدید حیات داعش هستند و روزنامه نیویورک تایمز نیز به تازگی گزارشی درباره قدرت یافتن مجدد داعش در عراق و سوریه منتشر کرده است.

همچنین یک بازرس کل در ماه جاری میلادی گزارش کرده است که داعش "طی چند ماه گذشته توانایی‌های شبه‌نظامی خود را در عراق تقویت کرده و در حال تجدید حیات در سوریه بوده است".

این بازرس کل همچنین دریافته است که کاهش نیروهای آمریکا در سوریه به این معنا است که واشنگتن منابع کافی برای نظارت بر اردوگاه‌های آوارگان را در اختیار ندارد؛ اردوگاه‌هایی که "داعش احتمالا از آن‌ها برای جذب اعضای جدید و بازگرداندن نیروهایی استفاده می‌کند که این گروه را ترک کرده‌اند".

داعش همچنین در تلاش است تا نفوذ خود را در افغانستان گسترش دهد؛ جایی که مسئولیت حمله به یک مراسم عروسی در کابل را که منجر به کشته شدن ۸۰ نفر و مجروح شدن بیش از ۱۵۰ تن شد، بر عهده گرفت.

ترامپ چند روز پیش در پاسخ به سوالی درباره ظهور مجدد داعش گفت، این گروه به طور عمده از بین رفته و مسئولیت کشورهای دیگر است که به مبارزه با آن ادامه دهند.

در رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۰مساله سیاست خارجی تا کنون اهمیت کمتری نسبت به مسائل داخلی داشته است. با این حال نامزدهای دموکرات از سیاست‌های خارجی ترامپ انتقاد کرده‌اند. برای مثال جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ از ورود ترامپ به خاک کره شمالی در دیدار اخیرش با کیم جونگ اون انتقاد کرد و گفت، او "بیشتر نگران از دست ندادن فرصتی برای عکس گرفتن است تا دستیابی به نتیجه‌ای برای مردم آمریکا".

کامالا هریس، سناتور دموکرات و دیگر نامزد دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ نیز چند روز پیش در توییتر نوشت: من به عنوان رییس جمهور با کیم جونگ اون نامه عاشقانه رد و بدل نمی‌کنم.

ترامپ همچنین به دنبال دستیابی به توافقی با طالبان پیش از پایان دوره نخست ریاست جمهوری‌اش است که مبتواند به خروج آمریکا از افغانستان بینجامد.

اندی کایزر، یکی از مدیران شرکت "گلوبال نویگیترز" که برای تیم انتقالی ترامپ روی مسائل امنیت ملی کار کرده است، می‌گوید، ترامپ و مشاوران ارشدنش به دنبال آن هستند که پیش از انتخابات ۲۰۲۰ به تعهدات دوره اول خود عمل کنند اما ترامپ در این روند در بن‌بستی گیر افتاده که پیشرفتی در آن حاصل نمی‌شود.

کایزر تاکید دارد تا زمانی که مساله افغانستان، کره شمالی و دیگر مسائل سیاست خارجی همچون ایران حل نشده باقی مانده‌اند، می توانند بر کمپین انتخاباتی ترامپ تاثیر بگذارند.

برخی کاشناسان اما معتقدند که تنها بروز اتفاقی بزرگ و محسوس، آن‌هم در نزدیکی برگزاری انتخابات می‌تواند بر آرای ترامپ تاثیرگذار باشد و تحولات اخیر در مساله کره شمالی یا داعش آنقدر برای رای‌دهندگان آمریکایی مهم نیستند که بتوانند تاثیر عمده‌ای در حمایت‌ها از ترامپ بگذارند."

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین