کد خبر: ۶۰۷۱۷۸
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۲

امیدواری ‏مرکل به آینده : نگه داشتن ایران در برجام مستلزم مذاکرات بیشتر است

صدراعظم آلمان در مورد سفر وزیر امور خارجه ایران به بیاریتز فرانسه گفت: این سؤال وجود دارد که آیا می توان راهی برای جلوگیری از تشدید تنش ها پیدا کرد یا نه؟، زیرا اگر هیچ اتفاقی نیفتد باید از آن ترسید که ایران در ماه سپتامبر حتی بیشتر از برجام خارج شده و تعهداتش را کاهش دهد.
امیدواری ‏مرکل به آینده : نگه داشتن ایران در برجام مستلزم مذاکرات بیشتر است
آفتاب‌‌نیوز :

صدراعظم آلمان طی سخنانی پس از اجلاس روز گذشته سران گروه هفت در فرانسه، در مورد سفر «محمد جواد ظریف» اظهار نظر کرده و گفت:مذاکرات گروه هفت و وزیران خارجه دو کشور ایران و فرانسه اتفاقاتی بوده که به طور موازی در فرانسه انجام گرفته است.

نشریه اشترن آلمان گزارش داد:«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان طی سخنانی به موضوع سفر «محمد جواد ظریف» به فرانسه همزمان با برگزاری نشست سران گروه هفت اشاره کرد.مرکل در مورد سفر وزیر امور خارجه ایران به بیاریتز فرانسه گفت: این سؤال وجود دارد که آیا می توان راهی برای جلوگیری از تشدید تنش ها پیدا کرد یا نه؟، زیرا اگر هیچ اتفاقی نیفتد باید از آن ترسید که ایران در ماه سپتامبر حتی بیشتر از برجام خارج شده و تعهداتش را کاهش دهد.به گفته وی این اقدام حرکتی به عقب بوده و نگاه داشتن ایران در توافق هسته ای مستلزم مذاکرات بیشتر با این کشور خواهد بود.

صدراعظم آلمان تاکید کرد که این مسئله، موضوع گفتگوهای دیروز در بیاریتز بوده و همزمان با اظهارنظر شرکت کنندگان در نشست گروه هفت، گفتگوهایی نیز بین وزیران امور خارجه فرانسه و ایران انجام شده است.وی با این حال یادآور شد که مذاکرات گروه هفت و وزیران خارجه دو کشور اتفاقاتی بوده که به طور موازی در فرانسه انجام گرفته و به هم مرتبط نبوده است.

مرکل همچنین به صورت تلویحی گفت که از موضوع سفر ظریف به فرانسه در آخرین لحظات مطلع شده و برنامه ای برای این سفر وجود نداشته که بخواهد در موردش صحبت کند.در همین رابطه شبکه دویچه وله نوشت: آنچه درباره سفر ظریف می‌توان گفت این است که این سفر به دعوت فرانسه انجام گرفته و برای بسیاری از شرکت‌کنندگان غیرمنتظره بوده است. ازجمله آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که گفته است که سفر ظریف به محل اجلاس برای او غیرمنتظره بوده است. اما او تأکید کرده که دیدار ظریف با وزیر خارجه فرانسه ربطی به اجلاس گروه هفت ندارد.

پیش از سفر ظریف به بیاریتز رئیس جمهور فرانسه میزبان گروه ۷ (هفت کشور صنعتی جهان) اعلام کرده بود که سران این گروه بر سر کاهش تنش با ایران توافق کردند. مکرون اما اعلام کرد که او ماموریت رسمی از طرف گروه ۷ را ندارد.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران روز گذشته (یکشنبه) به دعوت "ژان ایو لودریان" همتای فرانسوی اش وارد شهر بیاریتز فرانسه محل برگزاری اجلاس سران هفت کشور صنعتی جهان( گروه ۷) شد.وی در این شهر با رئیس جمهوری و وزیر خارجه فرانسه دیدار کرده و پس از آن جلسه توجیهی مشترکی با انگلیس و آلمان برگزار کرد.

برجام و تلاش برای حفظ آن یکی از مهمترین موضوعات رایزنی‌ها در این نشست در بیاریتز بوده است و در این راستا، امانوئل مکرون رئیس‌ جمهوری فرانسه دیدارهایی در حاشیه این اجلاس با سران کشورهای حاضر در این نشست از جمله دونالد ترامپ رئیس‌ جمهوری آمریکا داشته است.
ظریف روز جمعه (اول شهریورماه )هم به دعوت رسمی فرانسه و برای بررسی آخرین وضعیت پیشنهاد مطرح شده از سوی فرانسه به پاریس رفت و با مکرون و لودریان دیدار و گفت‌ و گو کرد.

چهل و پنجمین اجلاس سران هفت کشور صنعتی جهان موسوم به «گروه ۷» روز گذشته (شنبه) در اقامتگاه تفریحی بیاریتز فرانسه آغاز بکار کرد.ریاست اجلاس «گروه ۷» را که از ۲۴ تا ۲۶ آگوست (دوم و سوم شهریور) برگزار می شود، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه برعهده دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین