کد خبر: ۶۰۷۳۳۶
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۳

پیشنهاد مالزی به ایران: روغن پالم می‌دهیم، سلاح می‌گیریم

مالزی اعلام کرده، مشغول مذاکراتی با دست کم شش کشور برای دریافت سلاح و تجهیزات نظامی بر مبنای داد و ستد کالا و صادر کردن روغن پالم در ازای آن به این کشور‌ها است.
آفتاب‌‌نیوز :

مالزی در سال‌های اخیر تلاش داشته تا تجهیزات نظامی و تسلیحات خود را نوسازی و به‌روزرسانی کند، اما در سال جاری بودجه نظامی خود را کاهش داد و این مساله موجب اخلال در مسیر نوسازی و جایگزینی کشتی‌های نیروی دریایی این کشور شد؛ کشتی‌هایی که برخی از آن‌ها به مدت ۳۵ سال و یا بیشتر مشغول خدمت در ارتش مالزی بوده‌اند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، محمد سابو، وزیر دفاع مالزی اظهار کرد، هزینه‌ها یک مانع بزرگ برای نوسازی تسلیحات و تجهیزات ارتش مالزی بوده‌اند، اما معامله کردن بر مبنای صادرات روغن پالم برای دریافت این تجهیزات می‌تواند مجاری جدیدی را در پیش روی ما قرار دهد.

محمد سابو در ادامه خاطرنشان کرد، مذاکرات بر سر معامله بر سر تسلیحات با روغن پالم با کشور‌های چین، روسیه، هند، پاکستان، ترکیه و ایران شروع شده است.

وزیر دفاع مالزی در مصاحبه‌ای گفت: این بسیار مورد خواست ما است اگر که آن‌ها حاضر به پذیرفتن معامله پایاپای به ازای دریافت پالم باشند. ما حجم فراوانی روغن پالم داریم.

مالزی و اندونزی دو تولید کننده نخست روغن پالم در جهان هستند و بالغ بر ۸۵ درصد از روغن پالم مصرفی جهان را تولید می‌کنند. از این روغن عمدتا در صنایع غذایی استفاده می‌شود، اما در کنار آن برای تولید کالا‌های بهداشتی و آرایشی نیز مصرف دارد.

وزیر دفاع مالزی در ادامه تاکید کرد، او فعلا نمی‌تواند در خصوص میزان حجم روغن پالمی که این کشور برای معامله در ازای تسلیحات و تجهیزات مد نظر دارد، صحبت کند.

به گفته این مقام دولت مالزی، این کشور تمایل دارد علاوه بر دریافت کشتی‌های جدید، هواپیما‌های شناسایی دوربرد، پهپاد و قایق‌های تندرو نیز دریافت کند.

این طرح معامله تسلیحات برمبنای داد و ستد کالا یکی از بخش‌های یک برنامه سیاستگذاری دفاعی ۱۰ ساله مالزی است که قرار است امسال در پارلمان این کشور مطرح شود و به گفته محمد سابو محور آن تقویت قابلیت‌های نیروی دریایی مالزی از جمله در آب‌های مورد مناقشه دریای چین جنوبی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین