کد خبر: ۶۰۷۳۷۰
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۹

عقب‌نشینی کردهای سوریه از مرزهای ترکیه آغاز شد

 نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) و گروه یگان های مدافع خلق (ی. پ.گ) در پی توافق واشنگتن و آنکارا برای ایجاد منطقه امن در شرق فرات، از امروز (سه شنبه) عقب نشینی از مرزهای ترکیه به عمق ۵ تا ۱۴ کیلومتر را آغاز کرده اند.
عقب‌نشینی کردهای سوریه از مرزهای ترکیه آغاز شد
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، «مصطفی بالی» سخنگوی نیروهای قسد (کردهای مسلح سوریه) خاطرنشان کرد که این عقب نشینی بر اساس توافق های آمریکا و ترکیه است.

وی تاکید کرد که نیروهای کرد تنها مناطق حاشیه ای و پایگاه های نظامی را ترک خواهند کرد و این عقب نشینی شامل روستاها و شهرهای تحت کنترل نیروهای مسلح نخواهد شد.

امروز و در گام اول "ی. پ.گ" تعدادی از یگان های خود و تجهیزات نظامی سنگین را از مناطق مرزی با ترکیه خارج کرد.

نیروهای دموکراتیک سوریه و یگان های مدافع خلق (مورد حمایت آمریکا) کنترل بخش های وسیعی از شمال و شرق سوریه تا مرزهای ترکیه را در اختیار دارند.

ترکیه، گروه های کرد مسلح سوریه را تروریستی و تهدیدکننده امنیت ملی خود می داند و بارها در گفت و گو با آمریکا (متحد کردها) خواستار ایجاد منطقه امن در منطقه شرق فرات سوریه شده است.

ترکیه و آمریکا به رغم این که برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه اختلاف نظر دارند، سرانجام شنبه گذشته با تاسیس مرکز عملیات مشترک در آنکارا برای ایجاد یک منطقه امن به توافق دست یافتند.

در همین حال «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد که نخستین پرواز مشترک آمریکا و ترکیه در راستای ایجاد منطقه امن در سوریه روز شنبه انجام شد و نابودی مواضع وابسته به تروریست‌ها آغاز شده است.

ایجاد منطقه امن در سوریه در حالی انجام می گیرد که ارتش ترکیه در دو عملیات سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دیماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷) با همکاری گروه های تروریستی مورد حمایت خود چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله شهرهای الباب، اعزاز، جرابلس و عفرین در شمال این کشور را تصرف کرده است.

دولت سوریه با اشغالگر خواندن دولت ترکیه در عملیات نظامی در منطقه عفرین و سایر مناطق شمال سوریه، بارها خواستار خروج نیروهای ارتش ترکیه از خاک سوریه شده است.

ترکیه همواره نسبت به تحولات شمال سوریه ابراز نگرانی کرده و خواستار قطع روابط آمریکا با نیروهای کُردهای موسوم به «ی. پ. گ» شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین