کد خبر: ۶۰۷۴۴۵
تعداد نظرات: ۲۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰

«بی‌بی مریم بختیاری» سوژه سریال «بانوی سردار» که بود؟+عکس

با پخش سریال «بانوی سردار» بسیاری به تازگی با سردار مریم بختیاری آشنا شده‌اند. برای آنان جالب است که یک زن به عنوان شخصیت اول یک فیلم قهرمانانه تاریخی مطرح می‌شود و می‌خواهند بدانند بی بی مریم بختیاری چه کسی بوده و چه سرگذشتی داشته است و در طول عمر خود چه اقداماتی کرده است و به چه علت مشهور شده است.
«بی‌بی مریم بختیاری» سوژه سریال «بانوی سردار» که بود؟+عکس
آفتاب‌‌نیوز :

سریال «بانوی سردار» سریالی است که به تازگی از شبکه سوم سیما پخش می‌شود. برای بسیاری از مردم جالب است که یک زن به عنوان شخصیت اول یک فیلم قهرمانانه تاریخی مطرح می‌شود. برای مردمی که اطلاعی از زندگی «بانوی سردار» نداشته‌اند، جالب شده است که بدانند او که بوده و چه سرگذشتی داشته است و در طول عمر خود چه اقداماتی کرده است. این سریال در مورد بی‌بی مریم بختیاری مشهور به سردار مریم بختیاری است. شخص اول سریال «بانوی سردار» از زنان سرآمد ایل بختیاری است که به گفته باستانی پاریزی او «چراغ افتخار بختیاری» بود.

سریال «بانوی سردار»

سریال بانوی سردار تولید صدا و سیما چهارمحال و بختیاری است که در 12 قسمت از 29 مرداد از شبکه سه سیما در حال پخش است. این سریال به کارگردانی پرویز شیخ طادی و بازی پانته‌آ سیروس در نقش سردار مریم بختیاری است. «بانوی سـردار» مجموعه اقتباسی است که نگارش و تحقیق آن دو سال به طول انجامیده است. شیخ طادی درباره ساخت فصل دوم سریال «بانوی سردار» توضیح داده است که طرح فصل دوم «بانوی سردار» مطرح شده است و اگر مخاطبان و مردم بختیاری سریال را دوست داشته باشند فصل دوم را ادامه می‌دهند.

سردار مریم و دغدغه برابری زنان و مردان

بی‌بی مریم بختیاری در دفتر خاطرات خود می‌نویسد: « چرا زن های ایرانی می‌بایست در گوشه‌ی خانه و در بروی آنها بسته باشند؟ وقتی زن‌های اروپایی را می‌بینم که کار می‌کنند و این همه وجود آنها به درد وطن خود می‌خورد به حدی افسوس می‌خورم مثل اینکه می‌خواهم دیوانه شوم. آیا زن انسان نیست؟ آیا خلقت او غیر از خلقت مرد است؟ کاش ما هم روزی خود را در سایه ی تمدن می‌دیدیم. افسوس که من می‌میرم و آن روز را در ایران، به خصوص در بختیاری نخواهم دید.»

سردار مریم در یکی از یادداشت های خود نوشته است: «در ایران زن های بدبخت یا باید بزک بکنند و شبانه روز در فکر لباس و پودر و سرخاب باشند، یا خیاطی و ریسمان تابیدن، کار بزرگ آن‌ها همین است. افسوس که وجود چندین زن در خاک ایران از عدم علم برای هیچ کس اهمیتی ندارد، کاری که به آن‌ها می دهند، ترشی، خیار و بادمجان انداختن می‌باشد.»

بی بی مریم به علت زندگی در جامعه نابرابر زمان خود، به نابرابری‌ها و پایمال شدن حقوق زنان می‌پردازد. او عمق مشکلات و مسائل زنان ایرانی را درک می‌کند. او بر خلاف خواست خود مجبور به ازدواج شد و حتی از حق ارث محروم شد. بی بی مریم بختیاری که ایل بختیاری به اوعشق می‌ورزند و او را نمونه غیرت و دلاوری ایل بختیاری می‌دانند، به سنت ناف‌بری، ازدواج اجباری، نابرابری حق آموزش، نداشتن حق طلاق و حق ارث اعتراض کرده بود. او زن روشنفکر زمانه خود بود که مطالبه برابری زنان و مردان را داشت و آن را زندگی کرد.

او در خاطرات خود می‌نویسد: « تمام بدبختی‌های ما از خودمان می‌باشد زیرا که نه علم داریم و نه حقوق خود را می‌دانیم، اگر ما هم بدانستیم که برای چه خلقت شدیم البته در اطراف حقوق خود جان فشانی‌ها می‌کردیم. ما حالا فکر می‌کنیم فقط برای رفع شهوت مردها خلق شده‌ایم یا برای اسارت و کنیزی خلق شده‌ایم. ما می‌توانستیم برای حقوق انسانی خود به تمام ملل عالم تظلم بکنیم و حقوق خود را برقرار بکنیم زیرا که امروز قرن بیستم می باشد و به اصطلاح فرنگی‌ها عصر طلایی.»

فتح تهران؛ شورش علیه استبداد

بی‌بی مریم هنگامی که برادرش سردار اسعد و جوانان بختیاری در راه رفتن به تهران هستند خطاب به آنها می‌گوید: «حالا که تصمیم دارید در این کار متعهد و مردانه باشید، اگر تمام مردهای رشید بختیاری شهید شدند، تمام زن‌های بختیاری را جمع کرده، کفن به گردن، تفنگ به دست برای شکست دادن دشمن رو به طرف اردوی استبداد حرکت می‌کنیم. امیدوارم که ریشه استبداد پوسیده را به عقل سرشار و فکر عمیق خودتان و به زور شمشیر آتش بار جوان‌های رشید ایرانی از بیخ و بن بکنید».

در زمان فتح تهران و ورود نیروهای بختیاری به شهر، سردار مریم بختیاری پشت بام خانه خود در تهران که مشرف به بهارستان بود را سنگربندی کرد و همراه با سواران بختیاری به دفاع از مشروطیت پرداخت.

سردار بی بی مریم بختیاری از زنان مبارز دوران مشروطه خواهی بود و در زمان جنگ جهانی اول نیز رشادت‌هایی از خود نشان داد و پسر وی علیمردان خان بختیاری به جنگ با استبداد پرداخت و از سوی حکومت پهلوی اول اعدام شد.

بی بی مریم؛ پناه مشروطه‌خواهان و آزادیخواهان

منزل بی‌بی مریم بختیاری، پناهگاه بسیاری از آزادیخواهان عصر مشروطه بود. بسیاری از رجال سیاسی و آزادی خواهان همچون علامه دهخدا، ملک الشعرا بهار و وحید دستگردی که در خلال جنگ جهانی اول مورد تعقیب نیروهای متفقین بویژه انگلیسی‌ها بودند به خانه بی‌بی مریم پناه آورده بودند. دکتر محمد مصدق نیز مدتها مهمان سردار مریم بود و تا پایان عمر همواره از این بزرگواری و شجاعت بی بی مریم بختیاری به نیکی یاد می‌کرد.

در جنگ جهانی اول هنگام فتح اصفهان توسط روس‌ها، فن کاردف به خانه سردار مریم بختیاری پناه برد و مدت سه ماه و نیم در آنجا مخفیانه زندگی می‌کرد تا اینکه پس از شکست بختیاری‌ها از روس‌ها و کشته شدن ۵۸ نفر راهی کرمانشاه شد و از آنجا به برلن رفت. به پاس حمایت بی‌بی مریم از فن کاردف و نجات جان آلمانی های مقیم ایران، ویلهلم امپراطور آلمان، تمثال میناکاری و الماس نشان و همچنین صلیب آهنین خود را که مهمترین نشان دولت آلمان بود، برای او فرستاد. زمانی که قحطی در جنگ جهانی اول در ایران گسترش پیدا می‌کند، بی‌بی مریم تمام ثروت و طلاهایش را خرج می‌کند تا قطحی زدگان نجات پیدا کنند.

دکتر باستانی پاریزی می‌گوید:«زمانی که ایرانیان وطن خواه از اولتیماتوم روس، و بعداً از هجوم انگلیسی ها ناچار به مهاجرت شدند و آواره کوهستان بختیاری، این زن نامدار، همه آنها را پناه داد، و وسایل رفتن آنها را به غرب و کرمانشاه و بالاخره عثمانی فراهم ساخت.»

قدرت سردار مریم در منطقه بسیار زیاد بود و به قدری مشهور بود که روس‌ها هنگام فتح اصفهان به عمارت او حمله کردند و اسباب منزل او را بردند و همچنین اموال و املاک او را دراصفهان مصادره کردند.

نام و یاد ماندگار «بانوی سردار»

شخصیت سردار مریم بختیاری به گونه‌ای بوده است که ایل بختیاری آنقدر متأثر از دلاوری‌ها و رشادت‌های او بودند که برای او ترانه‌ها سرودند و موسیقی‌های محلی تولید کردند. یکی از این موارد موسیقی مسعود بختیاری است که یکی از مشهورترین شعرهای ایل بختیاری برای بی بی مریم بختیاری به شمار می‌رود. همچنین به پاس قدردانی از رشادت‌های این زن بختیاری و فعالیت‌های او در دفاع از حقوق زنان در عصر مشروطه و در برابر اشغالگران روس و انگلیس در جنگ جهانی اول، سردیس او در تالار زنان کتابخانه ملی نصب ‌شده است. همچنین سرچ بالای کلمه «بانوی سردار» در گوگل در روزهای اخیر در استان کهگیلویه‌وبویراحمد و استان چهارمحال‌و بختیاری نشان می‌دهد قوم بختیاری تا چه حد به شخصیت بی‌بی مریم بختیاری علاقه دارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
10
23
سریال خوبی نیست کیفیت ساخت و کارگردانی و فیلم نامه پایینه - خیلی مصنوعی بازی میکنند
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
9
48
آذربایجانی که به بهای خون خود نگذاشت مشروطه سقوط کند.
گیلانی پناهگاهی برای روشنفکران بود و حمایتش از سردار ملی ستارخان کلید موفقیت مشروطه خواهان شد.
و لرستان و بخصوص ایل غیرتمند بختیاری که با چنگ و دندان و با رهبری سردار اسعد و بی بی مریم تهران را فتح نموده مشروطه را احیا کردند.
یاشاسین آذربایجان، یاشاسین گیلان، یاشاسین لرستان بزرگ، یاشاسین ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
بی خودی جو نده بچه جون هرچه بدبختی داریم تا به امروز از همون دوران مشروطه هست بهتره تاریخ رو بی واسطه و از چندین زاویه مجدد مطالعه وتحقیق کنی نه فقط از یک زاویه و اونم از زبان واسطه های مقرض
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۸
ای کاش یکی پیدا می شد و یک تحقیق دقیق از تاریخ آن زمان انجام میداد .زمانی پر از ابهام .
اصلی ترین دلیلی که می شود آورد که این افرادی که شما نام برده اید اینجور هم که شما می گویید نبوده اند 1- اینکه همیشه در داستانها و قصه های این افراد فقط قوم و قوم گرایی و تعصب بی منطق مطرح می شود که کسی جرات اظها نظر و مخالفت نداشته باشد
2-اینکه اکثرا همه خان و خان زاده و مالک و ثروتمند بوده اند و جالب اینکه اکثرا زمانی دست به قیام شاید هم شورش زده اند که قوانین جدید قدرت و ثروت اینها را محدود می کرده است
رزمنده ولایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
دو پاسخ دهنده ناشناس متاسفانه در مقابل تاریخ پرافتخار مبارزین وطن که نه مبارزین جهان ایستاده اند.
یکی از بی ثمری و بی ارزشی قیام مشروطیت دم می زند و دیگری دم از این می زند که خانها و خان زاده ها قیام کردند و ....
دوست عزیز، متاسفانه در حالی که به دیگران امر میفرمایید بروند تاریخ بنویسند، خودتان به شدت از تاریخ بی اطلاعید و هیچ تلاشی نمی کنید. بروید حداقل همین تاریخ موجود را بخوانید.
هر ملتی برای گذر از استبداد راه خودش را می رود و از گذرگاههای خاص خودش عبور می کند و استباهات خاص خودش و....اما عدم حصول نتیجه مطلوب برای نسل امروز، به معنی بی ارزشی جانفشانی های سالار و سردار قیام مشروطه نیست و بی انصافی محض است که خان زاده و خان بودن را مرادف انحراف و یا حرکت در مسیر منافع خان و خان زادگی بدانیم.
من خودم از خان زاده ها هستم و بین فامیل هنوز افکار خان خانی وجود دارد و قدیمی ها هنوز پدر مرا خان خطاب می کنند و...
اما پدرم به شدت حق طلب ومتدین بوده و عمرش را در دفاع از حقوق ضعفا گذرانده و من خودم در زمان جنگ تنها افسری بودم که خودم نخواستم امربر داشته باشم و امورات خودم را خودم انجام می دادم.
لطفا با عینک مارکسیست ها به مبارزین نگاه نکنید. یکی از شهدای مظلوم مشروطه خانی بود از ایل شاهسون معروف به بغدادی که قهوه قجری به او خوراندند. بسیاری از خانهای شاهسون برای افراد ایل مانند پدری دلسوزبودند و در رشادت و جوانمردی بی نظیر. این را من می گویم که با ارباب هاب خرده پا هم مخالف بودم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
7
12
دیالوگ ها همه سطحی و کودکانه.
رسول
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
2
23
اي كاش امروز سردار اسعدي و بي بي مريمي و.... پيدا ميشد .... افسوس.....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
1
18
ايران با شير مردان و شير زنان تا ابد زنده و پا بر جاست
بانو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
4
1
این عکس آخری کیه؟
آراد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
12
5
پرداختن به یک ایل به دلیل نفوذ سیاسی قلیل افرادی در دستگاه رسانه دلیلی برای ساخت و پاخت تمدن و سابقه ظلم ستیزی یا تبلیعات فرهنگ و متون آن خطه
میتواند حقوق سایر ایلات ایرانی را خدشه دار کند .
دوستان خوبم.... اگر اندک شناختی از سایر ایلات داشته باشید حتم دارم که حیرت زده خواهید شد ‌

برای مثال ایل سترگ بهمئی آریایی در ظلم ستیزی و استعمار ستیزی حفظ تمامیت ارضی و در دفاع از حقوق ایرانیان دین خود را ادا کرد .

در مرداد ۱۳۱۶ صدو بیست و سه جوان مبارز سلحشور کوهستانی به دلیل قد علم کردن در برابر چپاول نفت جنوب و بر هم زدن کاسه و کوزه بریتانیای خائن به چوبه تیر باران بستند .
تعداد کمی نیست .

قیام رییسعلی احمدی دلواری در بوشهر خودش تاریخ درخشانی برای این ایل بزرگ خواهد بود .

بی بی خانم بهمئی بانوی ظلم ستیز بهمئی قداستی مثل بی مریم دارد .

سلحشوران بهمئی در جربان جنگ تحمیلی و غیره ستودنی بود سرداران بزرگ اسیر شده و شهید شده

حال بدون تبعیض به انتشار فرهنگ غنی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
9
7
بی بی که اهل 4 محال بود
نکویی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
7
15
علی رغم سوژه و داستان بسیار خوب متاسفانه ساخت سریال بسیار ضعیف ودر پاره ای موارد غیر واقعی و مصنوعی است .این سریال اگر توسط کارگردانی مثل امرالله احمد جو که هم قویست و هم با منطقه و موضوع نزدیکی داشت ساخته میشد قطعا چیز دیگری میشد.
بختیاری باغیرت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
4
15
باسلام واقعا متاسفم براتون با این فیلم ساختنتون این چ همش مصنوعی هم لباس بختیاری هم زبان بختیاری هم هم هم ......نکنه دوم کل این واقیعت رو چطور تو دوازده قسمت تمومش کردین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۸
9
2
سلام
هیچ خان و خان زاده ای که خودش از رانت و نفوذ و ظلم استفاده کرده نمی تونه مدافع مردم باشه
هنوز که هنوزه نسل اینها مردم رو رعیت و نوکر خودشون می دانند بعد شما از بزرگی و دانش اینها صحبت می کنید
اکثر مبارزات اینها برای حفظ قدرت و مال خودشون بوده
و حتی تعداد زیادی از اینها به دنبال تجزیه ایران و ساخت کشورهای مستقل و یا حتی پیوستن به کشورهای اطراف بوده اند
چرا از اینها دارند قهرمان و عدالت طلب می سازند نمی دانم ولی ناآگاهی مردم در این مرد خیلی تاثیر گذار هست بخصوص اینکه اینها به اسم غیرت و تعصب و قوم گرایی مردم را فریب می دهند
این همه عالم و دانشمند و قهرمانان واقعی این مملکت دارند بعد این چند ساله مدام دارند از اینها فیلم و سریال می سازند
یکی از دلایل هم پول و ثروت اینها هستش که اکثرا با ظلم به مردم کسب کرده اند و الان در راه قدرت نمایی و بازگشت خودشون دارند خرج می کنند
پاسخ ها
رزمنده ولایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
با سلام
به نظرمی رسد که متاسفانه سایت آفتاب در انتشار نظرات دقت نمی کنند.
این نظر با دو پاسخ در کامنت بنام ایرانی دارای یک ادبیات و متنی شعارگونه و بدون کمترین استناد است.
بعنوان مثال ایشان آنجا هم علیه مبارزین خان و خان زاده قلمفرسایی فرموده و گفته اند که هیچ خان و خان زاده ای نمی تواند مدافع مظلوم باشد. خوب در این صورت نتیجه می گیریم(همان نتیجه ای که این طیف فکری قبلا گرفته)کوروش وجود نداشته، چون یک قدرتمند مدافع عدالت ومظلوم بوده است! حضرت موسی وجود نداشته، چون مگر می شود تربیت شده کاخ فرعون، علیه او قیام کند؟! مظفرالدین شاه هم نبوده، چون بدون توپ و تانک سند مشروطه را که علیه خودش بود، صادر کرد. یزید ابن معاویه و عمر بن عبدالعزیز و محمد ابن ابوبکر و بودای راهب اشرافزاده و.... بسیاری دیگر وجود خارجی نداشته اند، چون نتیجه رفتار ظلم ستیزانه و دنیا گریزانه آنها شان با خاستگاهشان و طبقه اجتماعی شان، مغایرت داشته است.
شما را به خدا بس کنید این تحلیل های زشت و سطحی را. همه مبارزین بشریت از هر طبقه ای محترمند و از طبقه اشراف بسیار محترمتر، چون اینها از عدالتی دفاع کردند که علیه خودشان بوده است!!!! این خیلی هنر و جوانمردی می خواهد که کسی قیام کند تا از نان خودش ببرد و به نان مظلوم اضافه کند.
پژوهشگر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
0
11
این زن یک مبارز با استعمار و استبداد و یک قهرمان ملی است. هم در جریان استبداد صغیر، هم مبارزه با انگلیس و حتی حمایت از کسانی چون رئیسعلی دلواری. این خانم از طایفه هفت لنگ بختیاری بود که در چهار محال و بختیاری و خوزستان زندگی می کنند.
abed
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
1
8
خوبه که سریالهای از اسطوره های ایرانی ساخته بشه که الگو سازی بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
0
11
من یه بختیاریم ...یکی از مشخصه بختیاریا اینه که خیلی دل نازکن و وقتی ظلم می بینن نمیتونن جلوی خودشون رو بگیرن مخصوصا اگه از سمت یه غیر ایرانی باشه... همین هم باعث شد که انگلیس این قوم رو نابود کنه و اینکه نفت اون موقع فقط تو مسجد سلیمان و سرزمین بختیاریا بود و با کشتن سران و بزرگان بختیاری و منزوی کردن این قوم رو نابود کردن که براحتی نفت رو از این سرزمین خارج کنن...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
1
2
در آن زمان اینترنت وموبایل نبوده که همه مردم از همه چی خبر داشته باشن . غالبا اخبار واطلاعات اوضاع مملکت به خانها و قدرتمندان میرسیده و مردم عادی تابع بودن . این دزدهای امروزه هم که همه خانزاده نیستد بعضی از اینها تا چندسال پیش کفش پاشون نبود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
0
4
چه خوب که سریالی ساخته شد که زن در ان با ابهت بود خسته شدم بس سریال دیدم که بازیگران زن ......
بوبو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
1
0
کاش یه نفر هیچوقت معروف نشود! چون فورا همه سعی می کنند او را به نفع خود مصادره کنند!!!تعجب نکنید اگر گفته بشه که بی بی مریم در جمعیت فمینیست ها عضو بوده !!!!
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
0
0
اگه گذاشته بودن مشروطه باشه از این بدتر به سرشون نمیومد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
1
4
های های بی مریم... به والله قسم از بیشتر مردان دوران خودت و تا کنون سرتر و والاتر و شیرتر بودی و هستی.این امروزی ها که به خاک پای تو هم نمی رسند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین