کد خبر: ۶۰۷۵۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸
تبصره ماده ۴۸ ننگی برای قانون بود

خبر خوش معاون حقوقی قوه قضاییه برای جامعه وکلا درباره با تبصره ماده ۴۸

معاون حقوقی قوه قضاییه گفت: تصویب تبصره ماده 48 ننگی برای قانون بود. همان زمان مخالفت خود را با این تبصره اعلام کردم. تصویب این تبصره اولین اشتباه و ارائه لیست وکلا نیز دومین اشتباه در این زمینه بود.
آفتاب‌‌نیوز :

حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق معاون حقوقی قوه قضاییه صبح امروز( پنج شنبه) در مراسم تحلیف 245 نفر از کارآموزان وکالت که در محل دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد ضمن تبریک هفته دولت اظهار کرد: خوشحال هستم که امروز این توفیق برای من حاصل شد تا در جمع فرهیختگان علمی حضور داشته باشم. وکیل کلمه مقدسی است و همه ما موظف هستیم این کلمه را پاس بداریم. این کلمه در زبان فرانسه به عنوان یاری مظلوم تعبیر می شود و در زبان انگلیسی به نام حقوقدان یاد می شود و در لسان قرآن نیز خداوند تبارک و تعالی خود را وکیل نامیده است.

وی عنوان کرد: وصف وکالت، کفایت و بسندگی است یعنی وکیل باید موجب اطمینان خاطر برای موکل باشد. یعتی وقتی موکل وکیل انتخاب کرد خیالش راحت باشد. همه این‌ها در این کلمه وکیل نهفته است. این‌که گفته می شود قاضی و وکیل دو بال فرشته عدالت هستند و چنانچه یکی از این دو خدشه‌دار شوند عدالت خدشه‌دار می‌شود جمله مهمی است. قاضی و وکیل هر دو در چارچوب خود به دنبال کشف حقیقت و یک مطلب هستند.

خبر خوش معاون حقوقی قوه قضاییه برای جامعه وکلا درباره با تبصره ماده 48

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 92 از مدل های مختلف در استفاده از وکیل، مدل دادرسی عادلانه را انتخاب کرده است. یعنی بر خلاف مدل کنترل جرم که وکیل خیلی محل اعرابی در تحقیق ندارد در دادرسی عادلانه حضور وکیل در همه فرآیند دادرسی مهم است. در موادی مانند مواد 5، 45 و 190 آیین دادرسی کیفری حضور وکیل پیشبینی شده است. امروز دیوان عالی کشور پرونده را چنانچه در تحقیقات مقدماتی وکیل حضور نداشته باشد، نقض می کند.

معاون حقوقی قوه قضاییه تصریح کرد: امروز که شما به عنوان وکیل می‌خواهید مراسم تحلیف را انجام دهید در حقیقت مسئولیت مهمی را قبول می‌کتید. خودتان باید نسبت به خدای خود نسبت به آن‌چه قسم یاد می‌کنید عهد ببندید. وکیل و نهاد وکالت مستقل است و این روشن و بدیهی است. خدا می‌داند من به عنوان معلم زمانی که تبصره ماده 48 اضافه می شد مخالف بودم. تبصره ماده 48 ننگی برای قانون بود. من آن زمان سمتی نداشتم تلاش کردم ولی به ثمر نرسید.

وی افزود: در مرحله بعد خواستند لیست بدهند. گفتم اشتباه اول تصویب این تبصره بود و اشتباه دوم هم این لیست است، اما لیست تنظیم شد. امروز همه معتقدند طبق پیش‌بینی‌ها رانتی ایجاد شده است که نه برای وکالت نه برای قضاوت خوب نیست. وقتی آقای رییسی ریاست قوه را پذیرفتند از من خواستند سریعتر در مورد تبصره ماده 48 اقدام کنم. در جلسات متعدد مجلس حضور داشتم. جالب است تبصره چیز دیگری و اصل ماده چیز دیگری است و امیدواریم در نهایت این موضوع به جایگاه خود برگردد.

وی بیان کرد: انتظاراتی که از شما می رود ابتدا ترویج فرهنگ بهره‌مندی از نهاد وکالت است. این فرهنگ باید جا بیافتد که امروز من مشکلی دارم اگر با وکیل مشورت کنم آینده بهتری خواهم داشت. چه از طریق صدا و سیما چه از طریق دانشگاه‌ها این اقدام باید صورت گیرد.

وی با گلایه از رویکرد صداو سیما برای هویت نقشی که به بازپرس در نمایش اخیر داده شده است، خاطرنشان کرد: بازپرس یعنی مسنتطق. باید فرهنگ جامعه را نسبت به قضاوت و وکالت درست کنیم.

معاون حقوقی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: قوه قضاییه در هیچ جا راضی به تحقیر نهاد وکالت نیست بلکه از وکیل دفاع می‌کند. انتظار دیگر از شما تسلط به استدلال حقوقی است. اگر در پرونده‌ای حس می‌کنید حق با موکل شما نیست آن را از روز اول اطلاع دهید و آن را قبول نکنید. شما می‌خواهید پرونده را در مسیر خود قرار دهید. چند روز پیش در یکی از دادگاه‌های ویژه رییس شعبه به من گفت یکی از وکلا که وکیل تسخیری بوده از ناحیه متهم به او پیشنهاد شده که وکیل تسخیری نباشد بلکه وکیل تعیینی شود و یک میلیارد نقدی به او داده می‌شود و الباقی مرحله‌ای پرداخت شود. آن وکیل گفت قسم یاد کردم منِ وکیل تسخیری همان دفاعی را انجام می‌دهم که اگر وکیل تعیینی باشم انجام می‌دهم. این وکیل باید تشویق شود.

وی افزود: انتظار جامعه و مسئولان کانون از شما ارتقای سطح علمی شماست. چرا نباید توجه داشته باشیم قانونگذار در بندهای 290 و 291 قانون مجازات چرا به آگاهی و توجه اصرار دارد؟ آگاهی و توجه با هم تفاوت دارند. از طرف دیگر انتظار ما از جامعه وکالت این اشت که تخلفات در میان خودشان رسیدگی شود. من به عنوان معاون حقوقی قوه قضاییه سیاست کلی قوه قضاییه در مورد وکالت را خدمتتان عرض می‌کنم.

معاون حقوقی قوه قضاییه با بیان این‌که «گاهی برخی شیطنت می‌کنند و مطالب را در سخنرانی ها تقطیع می‌کنند»، گفت: در جلسه ای عرض من را جور دیگر بازتاب دادند اما عرض من این بود که وکیل باید منافع ملی را در نظر بگیرد. فردی در واکنش به این بازتاب گفته بود فلانی حق 85 میلیون نفر را تضییع کند و این‌گونه تعبیر کرده بود که ممکن است 85 میلیون جاسوس باشند و ممکن است حقشان تضییع شود. چرا به دنبال تنش در جامعه هستید؟

وی ادامه داد: یکی از برنامه های مهم قوه قضاییه آن است که تصمیم جدی دارد با مفسدان جامعه برخورد کند. قوه قضاییه در برخورد با مفاسد اقتصادی هیچ مرزی و یقه سفیدی را نمی شناسد. در معاونت حقوقی قوه قضاییه مکلف هستیم قوانینی را تدوین کنیم که در این مسیر حرکت کنیم. 40 کارگروه تخصصی تاسیس کردیم که وکلا، اساتید و حقوقدانان و قضات بازنشیته و شاغل در هر گروه حضور دارند. اگر یک روزی قوه قضاییه موضوعی را در معاونت مطرح کند حتما از شما تظرخواهی خواهد کرد. تا وقتی من معاون حقوقی هستم حتما با نظر صنوف مختلف هماهنگ خواهیم بود. ما هیچ چیز محرمانه‌ای در معاونت حقوقی نداریم. یک سایت هم تعیبه کرده‌ایم که ان شاءالله تا هفته آینده راه‌اندازی می‌شود.

مصدق در پایان بیان کرد: شما جوان هستید و امروز می‌خواهید با قسم خوردن وارد عرصه شوید. با خدا پیمان ببندید که وقتی با متهم و شاکی یا یکی از اصحاب دفاع مواجه شدید که به حق است اما توانایی گرفتن وکیل ندارد وکالت‌شان را در کارنامه عملی و اخروی خود داشته باشید.

این مراسم با حضور رییس کانون وکلای دادگستری مرکز و اعضای هیات مدیره کانون وکلای مرکز و خانواده های 245 کارآموز حاضر در جلسه برگزار شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
0
0
ماده 187 را هم ملغی کنید.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین