کد خبر: ۶۰۷۶۰۱
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵

کشف لاشه ۳ خرس در کهگیلویه و بویراحمد در تابستان امسال

با کشف ۲ لاشه خرس نابالغ در شهرستان دنا تعداد لاشه‌های کشف شده خرس قهوه‌ای در تابستان امسال در کهگیلویه و بویراحمد به سه قلاده رسید.
کشف لاشه ۳ خرس در کهگیلویه و بویراحمد در تابستان امسال
آفتاب‌‌نیوز :

ماموران یگان حفاظت محیط زیست این استان مردادماه امسال در حین گشت و کنترل، لاشه یک قلاده خرس قهوه ای کمیاب را در محدوده روستای ده برآفتاب شهرستان بویراحمد و روز گذشته نیز لاشه ۲ قلاده خرس نابالغ را در جایگاه دفن زباله شهر سی سخت از توابع شهرستان دنا پیدا کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد مرداد امسال از کشف لاشه یک قلاده خرس قهوه ای کمیاب در روستای ده برافتاب خبر داده بود که با توجه به فاسد و دریده شدن آن توسط جانوران دیگر امکان نمونه برداری برای مشخص شدن علت تلف شدن آن وجود نداشت و تلاش در این خصوص بی نتیجه ماند.

محسن جعفری نژاد بیان کرد: جنسیت خرس تلف شده در روستای ده برآفتاب نر و سن آن حدود پنج سال بود که به رغم تلاش ماموران یگان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد، علت مرگش مشخص نشد.

وی روز گذشته نیز از پیدا شدن لاشه ۲ توله خرس قهوه ای در جایگاه دفن زباله شهر سی سخت از توابع شهرستان دنا خبر داد و گفت: براساس شواهد این دو توله خرس بر اثر شلیک مستقیم گلوله تلف شده بودند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سن هر ۲ قلاده خرس کمتر از ۲ سال و جنسیت هر دوی آنها ماده بوده است.

جعفری نژاد افزود: کمبود نیرو، وسعت مناطق و ضعف اختصاص بودجه برای آموزش باعث شده است که به راحتی شاهد تلفات این گونه ارزشمند در خارج از مناطق حفاظت شده استان باشیم.

به گفته مسئولان محیط زیست استان خرس قهوه ای گونه شاخص جانوری کهگیلویه و بویراحمد است که قانونگذار برای شکار هر قلاده از آن ۵۰۰ میلیون ریال جریمه حقوقی تعیین کرده است.

کمبود منابع تغذیه‌ای به شدت زندگی این حیوان را تحت تاثیر قرار داده، بطوری که اگر زیستگاه‌های خرس قهوه‌ای در معرض تخریب قرار گیرد این حیوان برای تهیه منابع تغذیه مجبور است به حوالی روستاها و محل زندگی انسان‌ها نزدیک شود و این نزدیکی در بسیاری از مواقع منجر به مرگ خرس می شود.

هفت منطقه حفاظت شده دنا با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، خاییز سرخ با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، خامین با وسعت ۲۵ هزار ۶۷۱ هکتار، دیل با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، سولک با دو هزار ۴۲۸۷ هکتار و سیوک با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در استان وجود دارد.

در راس آن ها پارک ملی و منطقه حفاظت شده دناست که با وسعتی معادل ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار دارای ۱۵۵۵ گونه جانوری پرنده، ۲۴ گونه جانوری پستاندار، ۲۰ گونه آبزی و ۳۹ خزنده است.

منطقه حفاظت شده دنا یکی از غنی ترین مناطق زیستی از لحاظ تنوع گیاهی و جانوری در ایران و دنیاست که در سال ۲۰۱۰ میلادی از سوی سازمان یونسکو به عنوان اولین ذخیره گاه بعد از انقلاب، دهمین ذخیرگاه بیوسفری ایران و پانصد و پنجاهمین ذخیره‌گاه دنیا به ثبت رسید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین