کد خبر: ۶۰۷۶۲۰
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱

بی‌پرده به سبک آقای سرافراز

محمد سرافراز حالا نامی آشنا در عرصه رسانه‌ای کشور است، چهره‌ای که با حکم رهبری از ۱۵ آبان‌ماه ۹۳ تا ۲۲ اردیبهشت‌ماه ۹۵ بر مسند ریاست سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی نشسته بود ولی بعد از ۵۵۳ روز ریاست، پیش از پایان دوران ۵ ساله خود در این سازمان، با تقدیم استعفایش به رهبری، کرسی خود را به عبدالعلی علی‌عسگری واگذار کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

در گزیده ای از مطلب روزنامه اعتماد می خوانیم: او که در دوران مدیریتش کمترین ارتباط را با رسانه‌های مکتوب داشت، پس از پایان ریاست بر جام‌جم درگیر حواشی بسیاری شد، به‌طوری‌که حالا این روزها نامش با یک نامِ نام‌آشنای دیگر گره خورده است؛ «شهرزاد میرقلی‌ خان».

کم‌ و کیف ارتباط سرافراز و میرقلی‌ خان و حواشی ایجاد شده توسط این دو، موضوعی است که بارها و بارها به آن پرداخته شده ولی این‌بار رییس سابق سازمان صداوسیما در گفت‌وگویی در نوع خود بی‌پرده و صریح با «میلاد دخانچی» به مسائل مرتبط با دوران ۲۴ ساله خود در رسانه ملی پرداخته است. او در بخشی به دوران ریاست علی لاریجانی بر صداوسیما اشاره کرده و در رابطه با تعامل دولت وقت و این سازمان گفت: «اشتراک نظر سیاسی وجود داشت ولی به نظر من در آن مقطع یک اشتباهی رخ داد. آقای هاشمی‌رفسنجانی رییس‌جمهور بود و تمایل نداشت مورد انتقاد قرار بگیرد. در دور دوم ریاست‌جمهوری آقای هاشمی‌رفسنجانی، تورم نزدیک ۵۰ درصد شده بود، مردم خیلی مشکل داشتند و تحت فشار بودند اما به خاطر رابطه نزدیک آقای لاریجانی با آقای رفسنجانی، صدا و سیما در موضع انتقاد از دولت و وضع وقت نبود.»

آغاز روزهای سخت ۹۰

سرافراز در بخش دیگری از این گفت‌وگو به برنامه ۹۰ و عادل فردوسی‌پور نیز اشاره کرده است و صراحتا اعلام کرده که موافق اقدامات فردوسی‌پور نبوده است و حتی از درخواست یکی از نهادها برای تعطیلی این برنامه بعد از گفت‌وگوی محمدجواد ظریف با آنها سخن به میان آورده است. او درباره چرایی مخالفتش با اقدامات فردوسی‌پور گفته است: «یکی از اقدامات ما بازگرداندن نظم و انضباط کاری به شبکه‌ها متناسب با ماموریت‌های تعریف شده برای هر شبکه و هر برنامه بود. برنامه ۹۰ یک برنامه ورزشی و محور اصلی آن فوتبال است. نباید مجری در این برنامه به همه مسائل کشور بپردازد و اظهارنظر کند. در ماه‌های اول چند بار شفاهی و بعد کتبی تذکر دادم. معاون سیما هم قبول داشت که این برنامه چارچوب داشته باشد و در چارچوب خودش خیلی هم آزاد بود؛ اما موافق نبودم آقای فردوسی‌پور درمورد موضوعات سیاسی- فرهنگی جامعه در این برنامه اظهارنظر کند.»

رییس سابق سازمان صداوسیما همچنین تاکید کرد: «وقتی پس از صحبت حضوری و تذکر کتبی رییس سازمان بازهم مصاحبه‌ای غیرمرتبط با موضوع برنامه ۹۰ انجام شد، رییس سازمان نباید می‌پذیرفت. برنامه ۹۰ پخش شد اما مصاحبه غیرمرتبط پخش نشد.» در ادامه این بخش موضوعی تحت‌عنوان سوال دخانچی آورده شده که کمی عجیب به نظر می‌رسد. او گفته: «در ماجرای همان برنامه آقای فردوسی‌پور با من تماس گرفت و با زبانی دردودلانه گفت عدم‌پخش این برنامه هزینه زیادی برای سازمان تولید می‌کند و حرفش هم بیراه نبود؛ چون فردا تیتر روزنامه‌ها شد.»

جالب‌تر اینکه سرافزار در ادامه این گزاره را تایید و می‌گوید: «برای من واضح بود برنامه 90 یک تیم همراه و طرفدار رسانه‌ای دارد؛ اما مهم‌تر از آن این بود که انضباط کاری و چارچوب‌ها رعایت شود و شبکه‌ها و برخی از تهیه‌کنندگان از حالت جزایر مستقل خارج شوند تا بتوان به سازمان رسانه‌ای مدیریت شده رسید. من شخصا قبل از اینکه رییس سازمان شوم رابطه خوبی با آقای ‌فردوسی‌پور داشتم. ایشان وقتی به پرس‌تی‌وی آمد، اولین استودیو HD سازمان را دید و نحوه اداره آن مجموعه را مشاهده کرد، خیلی تعریف می‌کرد و برنامه مربوط به مسابقات جام جهانی فوتبال را از آنجا پخش کرد اما این رابطه خوب موجب نمی‌شد حرکت جزیره‌ای در سازمان رواج پیدا کند.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین