کد خبر: ۶۰۷۶۸
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۹
قائم مقام علی لاریجانی تشریح کرد:

شرط ایران برای بررسی طرح سوئیس

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «عبدالرضا رحمانی فضلی» قائم مقام دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با بیان اینکه ایران هرگز قصد تعلیق غنی سازی را ندارد تاکید کرد اگر طرح سوئیس دربردارنده تعلیق باشد مورد پذیرش ایران قرار نخواهد گرفت. این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که منوچهر متکی دو روز پس از حمایت خود از طرح سوئیس‌ که در حاشیه اجلاس شرم‌الشیخ ابراز شده بود، روز سه‌شنبه 18 اردیبهشت یادآور شد که «تعلیق» همچنان خط قرمز جمهوری اسلامی است و تهران قصد ندارد تعلیق غنی سازی اورانیوم در راستای طرح سوئیس را بپذیرد. [کلیک کنید]

رحمانی فضلی در مورد طرح سوئیس گفت: برداشت ما از تایم اوت در طرح سوئیس تعلیق بوده که ما اعلام کرده‌ایم هرگونه بحث تعلیق مورد قبول ما نخواهد بود و درصورتی که در طرح سوئیس تغییراتی بدهند که بحث تعلیق در آن نباشد، قابل بررسی است.

وی افزود: اگر موضوعاتی دیگر غیر از تعلیق در این چارچوب مطرح شود ایران طرح سوئیس را بررسی می‌کند. رحمانی فضلی در مورد پیشنهاد تعلیق همزمان نیز اظهار گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه تعلیقی را نمی‌پذیرد.

وی در مورد دور جدید مذاکرات لاریجانی و سولانا گفت: اصل مذاکره برقرار است اما این که در چه زمان و مکانی انجام می‌گیرد هنوز مشخص نیست.اگر این مذاکرات جریان داشته باشد می‌تواند مقدمات تداوم مذاکرات را فراهم کند.

قائم مقام دبیر شورای عالی امنیت ملی در مورد اظهارات زیباری در مورد مذاکره‌ ایران و آمریکا نیز گفت: اگر مذاکره در مورد موضوع عراق به خاطر منافع مردم عراق و ثبات و امنیت این کشور باشد و عراقی‌ها هم بخواهند، ایران حاضر است که این مذاکره را انجام دهد، اما این که این مساله در چه زمان و چه تاریخی خواهد بود چیزی مشخص نیست.

عبدالرضا رحمانی فضلی همچنین طی سخنانی در مراسم دهمین سالگرد اجرایی شدن کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی در تهران گفت: ما از دست اندرکاران کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی و جامعه بین‌الملل و نیز از دو کشور آمریکا و روسیه می‌خواهیم که هر چه زودتر به تعهدات خود برای انهدام سلاح‌های شیمیایی‌ طبق آخرین ضرب‌الاجل تعیین شده عمل کنند.

وی با بیان اینکه بیستمین سالگرد حمله شیمیایی صدام به سردشت مقارن با دهمین سالگرد اجرایی شدن کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی است گفت: سالها از فاجعه سردشت و حلبچه می‌گذرد تا شاید چشمان بشر نسبت به از بین بردن جدی سلاح‌های شیمیایی در جهان باز شود. متاسفانه طی دهه‌های گذشته این آرزو بر آورده نشده است.
رحمانی فضلی با اشاره به ضرب‌الاجل‌های انهدام سلاح‌های شیمیایی بر اساس کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی اظهار داشت: این ضرب‌الاجل در سالهای گذشته دایم در حال تمدید شدن بوده است. در آخرین ضرب‌الاجل تعیین شده روسیه یکی از مهم‌ترین کشورهای دارنده سلاح‌های شیمیایی‌ متعهد شد تا سال 2012 که آخرین ضرب‌الاجل پیش بینی شده در کنوانسیون بوده است سلا‌های خود را منهدم سازد، اما آمریکا به رغم بهتر بودن شرایط برای انهدام سلاح‌های شیمیایی خود در اظهاراتی امکان این کار را مورد تردید قرار داد و انجام تعهدات خود بر اساس کنوانسیون را به زمانی دیرتر موکول کرد.

قایم مقام دبیر شورای عالی امنیت ملی با انتقاد از عملکرد کشورهای هسته‌ای در زمینه خلع سلاح گفت: این اظهارات و برخوردها از سوی کشورهایی که ملزم به اجرای مقررات کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی هستند موجب نگرانی جدی است که می‌تواند در آینده صلح و امنیت جهانی را نیز به مخاطره اندازد.

رحمانی فضلی با تاکید بر ضرورت اجرای این مقررات خاطر نشان کرد: پاک کردن کره زمین از این سلاح‌های شیمیایی اصلی اساسی است که باید مورد توجه کشورهای عضو این کنوانسیون قرار بگیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین