کد خبر: ۶۰۷۹۴۷
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۶

تظاهرات گسترده در شهرهای انگلیس علیه تعلیق پارلمان

هزاران شهروند انگلیسی در شهر‌های مختلف این کشور در اعتراض به تصمیم دولت مبنی بر تعلیق پارلمان برای اجرای بی‌دردسر برگزیت بدون توافق با اتحادیه اروپا، وارد خیابان‌ها شده و فریاد زدند «کودتا را متوقف کنید».
تظاهرات گسترده در شهرهای انگلیس علیه تعلیق پارلمان
آفتاب‌‌نیوز :

ده‌ها هزار نفر از مردم انگلیس، روز شنبه در شهرهای مختلف این کشور به خیابان‌ها آمدند تا اعتراض خود را نسبت به تلاش «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس جهت تعلیق پارلمان، اعلام کنند.

به نوشته پایگاه اینترنتی «بی‌بی‌سی»، مردم در شهرهای مختلف انگلیس از جمله «منچستر»، «لیدز»، «یورک»، «بلفاست» و «لندن» فریاد زدند: «بوریس جانسون، شرمت باد».

تظاهرات روز شنبه قرار است در بیش از 30 شهر انگلیس مانند «ادینبورگ»‌، «کمبریج»، «اکستر»، «ناتینگهام»، «گلاسکو» و «بیرمنگهام» نیز آغاز شود.

در شهر «آکسفورد»‌، مردم معترض، مقابل دانشگاهی که جانسون در آن تحصیل کرده است تجمع یافتند و فریاد زدند: «کودتا را متوقف کنید».

«ساجد جاوید» وزیر خزانه‌داری انگلیس در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفت: «در این زمان از سال بسیار عادی است که پارلمان در تعطیلی موقت باشد. تعلیق پارلمان کاری کاملاً صحیح و مقتضی است».

با این حال «اووِن جونز» خبرنگار و فعال سیاسی که قرار است در تظاهرات لندن سخنرانی کند گفت: «مسئله دفاع از دموکراسی است».

جونز گفت: «ما نخست‌وزیری انتخاب نشده داریم که می‌خواهد [پارلمان متعلق به] نمایندگان منتخب مردم بریتانیا را تعطیل کند که قرار است بزرگ‌ترین تحول از زمان پایان جنگ [جهانی] را بررسی کنند».

این خبرنگار انگلیسی افزود: «معتقدم مردمی که به ماندن یا ترک [اتحادیه اروپا] رأی داده‌اند هردو باید امروز خیابان‌ها را پر کنند. هیچ‌کس به برگزیت بدون توافق رأی نداده است».

چهارشنبه هفته گذشته «الیزابت دوم» ملکه انگلیس درخواست جانسون برای تعلیق پارلمان این کشور تا ۱۴ اکتبر (۲۲ مهر) را تأیید کرد.

این اقدام، راه را برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بدون توافق دو طرف درباره برگزیت باز خواهد گذاشت چرا که در این صورت قانونگذاران انگلیسی برای تصویب هرگونه مصوبه که دولت جانسون را از خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا بازمی‌دارد، زمان کافی نخواهند داشت.

۳۱ اکتبر (نهم آبان ۱۳۹۸) مهلت انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا با و یا بدون توافق فرا خواهد رسید و جانسون تأکید کرده که تا این زمان، کشورش را از اتحادیه اروپا با توافق و یا بدون توافق خارج خواهد کرد.

احزاب مخالف دولت این کشور نیز در تلاشند مانع وقوع برگزیت بدون توافق (خروج از اتحادیه اروپا بدون توافق) شوند؛ از همین رو این احزاب روز سه شنبه با صدور بیانیه‌ای مشترک موافقت خود در ممانعت از برگزیت بدون توافق را اعلام کردند.

طبق نتایج نظرسنجی «یوگاو» که روز چهارشنبه منتشر شد، ۴۷ درصد از شرکت‌کنندگان تعلیق پارلمان را غیرقابل قبول دانستند.

تحلیلگران بر این باورند در صورتی که انگلیس بدون تصویب توافق از اتحادیه اروپا خارج شود، با شوک اقتصادی و سیاسی شدیدی مواجه خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین