کد خبر: ۶۰۸۱۰۰
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۶

واکنش اعضای شورای شهر به گزارش مالی شهرداری/ هشدار به افزایش هزینه‌ها در دفتر شهردار

اعضای شورای شهر تهران نسبت به گزارش مالی چهارماهه شهرداری تهران در سال ۱۳۹۸ واکنش‌ نشان دادند.
آفتاب‌‌نیوز :

در یکصد و شصت و دومین جلسه صحن شورای شهر تهران،‌ گزارش چهارماهه مالی شهرداری تهران توسط خزانه دار شورا قرائت شد. در ادامه اعضای شورای شهر تهران به گزارش ارائه شده واکنش‌‌های مختلفی نشان دادند.

تهران چاه نفتی برای اداره شهر ندارد؛ نیازمند ذخیره مدیریتی هستیم

مجید فراهانی با بیان اینکه ۹۰ درصد درآمدها محقق شده و ۱۰ درصد آن انجام نشده است، گفت: با این روند تا پایان سال ۲ هزار میلیارد ریال کسری بودجه خواهیم داشت که این موضوع منجر به کاهش اجرای پروژه‌های عمرانی می‌شود.

فراهانی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم برای اجرای پروژه‌ها گام مثبتی برداریم راهی جز جذب سرمایه عمومی نداریم. به‌طور قطع تهران چاه نفتی ندارد که از آن برای اداره شهر استفاده کند. در نیمه دوم سال شاهد کاهش درآمد در حوزه شهرسازی خواهیم بود و از درآمدهای جدید پایدار برای شهرداری نیز خبری نیست.

وی با بیان اینکه در این شرایط خاص اقتصادی که کشور دچار آن است نیازمند ذخیره مدیریتی هستیم افزود: در این شرایط هر اتفاقی می‌تواند شوک درآمدی جدید برای شهرداری ایجاد کند در نتیحه باید در مدیریت محتاط بود.

افزایش درآمدها در شهر حس نمی‌شود

در ادامه احمد مسجد جامعی در واکنش به این گزارش با اشاره به اینکه افزایش درآمدها در شهر حس نمی‌شود اظهار داشت: وقتی تحقق درآمدها به سطح بیش از ۹۰ درصد می‌رسد،‌ انتظار این است که در پروژه‌ها نیز اتفاق جدیدی رخ دهد ولی عملا این پیشرفت را در شهر نمی‌بینیم.

وی با اشاره به افزایش تعرفه خدمات که متعاقب آن انتظار افزایش کیفیت ارائه خدمات می‌رود اظهار داشت: اما تغییر کیفی در خدمات رسانی اتفاق نیفتاده است؛ چه بهانه‌ای می‌تواند توجیه‌گر این موضوع باشد و حتی اگر توجیهی هم یافت شود باز کمکی به بهبود وضع شهر نمی‌کند.

تلاش بیشتری برای افزایش درآمدهای پایدار شود

سپس سید محمود میرلوحی با اشاره به میزان ۵۷۰۰ میلیاردی دریافتی در چهار ماهه نخست سال جاری،‌ پیش‌بینی کرد که درآمد شهرداری با توجه به بهبود وصول درآمدها در شش ماهه دوم سال جاری به بیش از ۱۷ هزار میلیارد برسد و گفت: با این وجود دغدغه ای که وجود دارد این است که اگر همین روند ادامه دار باشد و درآمد ۱۷۸۰۰ میلیارد تومانی بودجه سال جاری شهرداری را حفظ کنیم باید ۶ هزار میلیارد تومان دیگر پیش بینی شود تا دیون ما ثابت بماند. وی تصریح کرد: رشد درآمد منابع پایدار و افزایش سهم منابع پایدار از ۲۰ درصد به ۳۱ خوب است ولی باید تلاش بیشتری به خرج دهیم، تنوع درآمدها را بیشتر و منابع پایدار را ایجاد کنیم و شجاعانه تصمیم بگیریم.

افزایش ۲۸۵ درصدی برداشت از صندوق شهرداری برای احکام قضایی نگران کننده است

محمدجواد حق‌شناس، نیز به ارائه نظرات خود درباره این گزارش پرداخت. وی با اشاره به افزایش ۲۸۵ درصدی برداشت از صندوق شهرداری برای احکام قضایی گفت: این رقم بسیار نگران‌کننده است.

وی ضمن تشکر از گزارشی که توسط خزانه دار شورا ارائه شد گفت: علی رغم صراحت در برنامه در بحث تخصیص، گزارشی گرفته نشده، در صورتی که قرار بود گزارش گیری از روند تخصیص در راستای عمل به مصوبات امکان نظارت فراهم شود.

رئیس کمیسیون فرهگی اجتماعی شورای شهر تهران از تبعیض در ارائه بودجه فرهنگی نیز گلایه کرد و گفت: بیش از ۵۰ درصد تخصیص ها در این دوره شکل نگرفته است در حالی که این حوزه مشکلات فراوانی دارد.

حق‌شناس در پایان افزود: در بحث ردیف افزایش بودجه در بازپرداخت بدهی ها ما به مردم و پیمانکاران تعهد داده ایم و تعهد داریم. این رویه نشان می‌دهد که ما به کسانی که از مدیریت شهری طلب دارند بی توجه نیستیم و امیدواریم این موضوع هر چه بیشتر ساماندهی شود و در خصوص شفافیت و اطلاع رسانی آن نیز گام های موثرتری برداشته شود.

براساس گزارش چهار ماهه خزانه‌دار شورا،‌ شهرداری درآمدهای شهرداری از منابع ناپایدار ۶۹ درصد بوده است که وابسته به وضعیت ساخت‌وساز و سایر مولفه‌های اقتصادی از قبیل فروش تراکم ساختمانی،‌تخلفات ساختمانی، جرائم ماده ۱۰۰ و صدور پروانه برای تراکم مازاد است و تنها ۳۱ درصد درآمد از محل درآمدهای پایدار بوده است. همچنین این گزارش افزایش هزینه‌ها در شهرداری تهران را در چهار ماهه نخست نشان داد که واکنش رئیس شورای شهر را نیز در پی داشت.

از افزایش تورمی هزینه‌ها جلوگیری شود

محسن هاشمی در جمع خبرنگاران با اشاره به این گزارش گفت: بر اساس گزارشی که امروز در صحن قرائت شد، هزینه‌های شهرداری افزایش پیدا کرده که نشان می دهد شهرداری نیاز به اصلاح بودجه دارد. اگرچه شهرداری درآمد خوبی احصا کرده اما شاهد افزایش ۱۳۳ درصدی هزینه‌ها بوده‌ایم و این موضوع در دفتر شهردار تهران به ۲۱۴ درصد می‌رسد. باید از افزایش تورمی هزینه‌ها جلوگیری به عمل آید. در غیر این صورت پروژه‌های عمرانی دچار مشکل می‌شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین