کد خبر: ۶۰۸۶۸۵
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳

خواسته‌های مشروع ایران

 وقتی ایالات متحده تحت رهبری دونالد ترامپ از جمع ۱+۵ خارج شد و تهدید کرد که هر کسی هم از این به بعد تحریم‌هایی که علیه ایران وضع می‌کنم را نادیده بگیرد او را هم جریمه خواهم کرد، شرکت‌های بزرگ اروپایی از حضور در ایران امتناع کردند.
آفتاب‌‌نیوز :

سید جلال ساداتیان در یادداشتی نوشت: طرف‌های اروپایی ضمن اذعان این حق که در بیانیه‌ رهبران ۳ کشور اروپایی حاضر در مذاکرات منعکس شد اما در عین حال تحرک کمی در خصوص بحث مواهب اقتصادی برای ایران از خودشان نشان دادند. ایران نسبت به این موضوع بارها اعتراض کرده است. اعتراض ایران بر این مبنا بود که اگر شرکت‌های چند ملیتی بزرگ دارای ارتباطات گسترده با امریکا وارد این فضا بشوند حداقل شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی باید وارد کار با ایران شوند چراکه آنها روابط گسترده اقتصادی با امریکا ندارند و قاعدتا نباید نگران تحریم‌های امریکا باشند. ایران نیز خطاب به دولت‌های اروپایی عنوان کرده بود که شما در این حد به شرکت‌های اروپایی اشراف دارید که بتوانید آنها را برای کار با ایران تشویق کنید. به این معنی که طبق تعهدات ذیل برجام، نفت ایران را برای پتروشیمی‌های خود خریداری کنند.

از همین رو ایران طرحی را صورت داد که گام به گام از تعهدات خود نسبت به برجام بکاهد و به این ترتیب گام اول طراحی شد که مقداری از تعهدات به ترتیبی که میزان غنی‌سازی که متعهد بود آنها حدود ۳۲۰ کیلو ذخیره داشته باشد را افزایش داد.

همچنین در سوی دیگر آب سنگین اراک که متعهد به فروش آن از طریق عمان بود را متوقف کرد و ظاهرا میزان آن نیز از حد مجاز تعیین شده در برجام فراتر رفته است. در گام دوم که تا آخر وقت امروز به پایان می‌رسد، درصد غنی‌سازی از ۳.۶۷ را ایران به ۴.۵ درصد رسانده و بعضا گفته شده که شرایط فراهم است که ایران تا غنی‌سازی ۲۰ درصد ادامه دهد که این مرحله در حال پایان یافتن است.

امریکا، رهبری و وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران را تحت تحریم قرار داده که این به معنای پایان یافتن تحریم‌های امریکاست چراکه دیگر چیزی برای تحریم باقی نمانده است. البته امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه به تلاش خود ادامه داد و در حاسیه اجلاس گروه ۷ در شهر بیاریتز فرانسه در نشستی که با دونالد ترامپ رییس‌جمهور ایالات متحده داشت، قصد داشت به نحوی نظر او را برای ارایه معافیت‌های محدود به ایران برای فروش نفت جلب کند.

خواسته ایران در اصل این است که باید همه آنچه در برجام ذکر شد را اگر امریکا عمل نمی‌کند، اروپایی‌ها به آن عمل کنند. اروپا باید نفت ایران را بخرد و یک خط اعتباری برای خرید نفت ایران اختصاص دهد همچنین باید زمینه تجارت با ایران فراهم شود که ایران علاوه بر دریافت دارو و غذا بتواند نیازهای خود را تامین کند. باید همه کشورهای اروپایی بدون محدودیت مراودات خود را با ایران برقرار کنند. وقتی نسبت به اینها تعهدات طبق برجام وجود دارد باید زمینه فروش نفت ایران فراهم شود. نباید پول ایران تنها در یک محدوده‌ای قرار گیرد که فقط با آن دارو و غذا تهیه کند. اینها خواسته‌های مشروع ایران طبق برجام است.

حال باید دید در مذاکراتی که آقای عراقچی با فرانسوی‌ها داشته، می‌توانند طرفین مسائل خود را با یکدیگر حل و فصل کنند یا خیر و در آن صورت باید دید که گام سومی که بناست امروز اعلام شود به‌ طور کامل اجرایی می‌شود یا جلوی اجرای آن در صورت توافق گرفته خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین