کد خبر: ۶۰۸۹۴۶
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳
استاد دانشگاه اوپن:

کاهش تعهدات برجامی ایران واکنشی به فشارها است/ ترامپ نمی‌تواند همزمان تهدید کند و مذاکره بخواهد/ غرب بپذیرد که خاورمیانه به حضور آنها نیاز ندارد

استاد دانشگاه اوپن با تاکید بر اشتباه ترامپ در برخورد با ایران، کاهش تعهدات برجامی را واکنشی به تحریم‌ها دانست و گفت: غرب باید بپذیرد که خاورمیانه دیگر به حضور آنها نیاز ندارد حضور آنها در این منطقه تنها جنگ‌های بی‌پایان و فقر و مشکلات اقتصادی و نا‌امنی را سبب شده است.
کاهش تعهدات برجامی ایران واکنشی به فشارها است/ ترامپ نمی‌تواند همزمان تهدید کند و مذاکره بخواهد/ غرب بپذیرد که خاورمیانه به حضور آنها نیاز ندارد
آفتاب‌‌نیوز :

ادوارد واستینج استاد روابط‌ بین‌الملل دانشگاه اوپن است. وی در حوزه روابط‌ بین‌الملل و سیاست خارجه به خصوص حوزه ایران تحقیقات زیادی کرده‌ است‌. وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا نظرات خود را در خصوص تنش‌های اخیر میان ایران و آمریکا مطرح کرد.

انگلیس و آمریکا برای دخالت در امور خاورمیانه برای خود حق الهی قائل هستند

واستینج در ابتدا با تاکید بر نقش آمریکا در تنش‌های کنونی گفت: عامل اصلی این اتفاقات خروج آمریکا از برجام بوده است. علاوه بر این انگلیس و آمریکا برای خود حق الهی قائل هستند تا در امور خاورمیانه دخالت کنند. این استکبار است و باعث تنش شده است.

ترامپ برای مذاکره با ایران باید حسن‌نیت خود را نشان دهد

وی در ادامه در مورد مذاکره با ترامپ گقت: ترامپ می‌خواهد خود را یک مذاکره ‌کننده موفق نشان دهد اما خلاف این رویه کار می‌کند زبان تهدید را به کار می‌گیرد که بسیار مخرب است. ترامپ برای مذاکره با ایران باید حسن‌نیت خود را نشان دهد و تحریم‌ها را بردارد.

اروپا فاقد سیاستی منسجم است

واستینج افزود: اروپا نشان داده است که در مورد ایران تا حد زیادی مستقل عمل می‌کند اما اروپا منسجم نیست. کشورهای زیادی مانند لهستان و مجارستان موافق ترامپ و تعداد زیادی مخالف ترامپ‌اند از سوی دیگر اروپا نمی‌تواند قدرت اقتصادی آمریکا را نادیده بگیرد. بنابراین اروپا فاقد سیاستی منسجم است.

غرب باید بپذیرد که خاورمیانه دیگر به حضور آنها نیاز ندارد

وی در ادامه گفت: غرب باید بپذیرد که خاورمیانه دیگر به حضور آنها نیاز ندارد حضور آنها در این منطقه تنها جنگ‌های بی‌پایان و فقر و مشکلات اقتصادی و نا‌امنی را سبب شده است.

برای افزایش قدرت اینستکس باید روسیه و چین نیز به آن ملحق شوند

این استاد دانشگاه در مورد اینستکس گفت: اینستکس نشان داده از ظرفیت خوبی برخوردار است اما به نظر می‌رسد برای حل مشکلات ایران و مقابله با تحریم‌ها قدرت زیادی ندارد از سوی دیگر اینستکس تلاشی از سوی اروپا است تا راه‌های دیپلماتیک برای نجات برجام ادامه یابد اما من معتقدم برای افزایش قدرت اینستکس باید روسیه و چین نیز به آن ملحق شوند.

می‌توان امیدوار بود که تنش کاهش یابد

وی در ادامه گفت: اکنون شاید اوضاع خلیج فارس پر تنش به نظر آید اما این روند ادامه نخواهد داشت با توجه به بهبود روابط ایران و امارات و اظهارات اخیر ترامپ، می‌توان امیدوار بود که تنش کاهش یابد و غرب امنیت خلیج فارس را بر عهده ایران و قطر و امارات بگذارد.

با وجود تندروها ترامپ به پیشرفتی در مورد ایران نخواهد رسید

استاد روابط‌ بین‌الملل دانشگاه اوپن با تاکید بر اینکه ترامپ باید تندرو‌ها را از تصمیم در مورد ایران منع کند، گفت: چگونه توقع دارند ایران با افرادی که آنها را رژیم خرابکار نام می‌برند مذاکره کند؟ بنابراین با وجود تندروها، ترامپ به پیشرفتی در مورد ایران نخواهد رسید.

آمریکا باید سیاست ظالمانه در مورد ایران را کنار بگذارد

واستینج افزود: ممکن است بعد از ترامپ شرایط عوض شود اما در آن زمان با توجه به خروج آمریکا از برجام و حمایت آمریکا از اسرائیل و عربستان اعتماد به آمریکا برای ایران سخت است. در مورد ایران بهترین راه حل دیپلماسی آرام و عقلانی مبتنی بر احترام متقابل است. آمریکا باید سیاست ظالمانه در مورد ایران را کنار بگذارد.

باید بگذاریم صدای گروهی که خواهان صلح با ایران هستند، شنیده شود

وی بار دیگر تاکید کرد: اروپا نشان داده که برای ایران قابل اعتماد نیست. توقیف نفتکش ایرانی غیرقانونی و و دزدی دزیایی بود این نشان داد انگلیس دستورات آمریکا را اجرا می‌کند اما در انگلیس و آمریکا هم عده زیادی خواهان صلح با ایران هستند باید بگذاریم صدایشان شنیده شود.

عدم مذاکره با ترامپ تصمیمی درست است

واستینج در مورد گام سوم کاهش تعهدات برجامی گفت: هیچ کس نمی‌تواند سیاست ترامپ را درک کند. عدم مذاکره با ترامپ تصمیمی درست است و از سوی دیگر کاهش تعهدات برجامی ایران هم واکنشی به تحریم و فشار است. تحریم و فشار تنها باعث واکنش‌هایی از این دست می‌شود اگر آمریکا حسن نیت خود را نشان دهد و تحریم را بردارد ایران به برجام باز می‌گردد.

ترامپ نمی‌تواند همزمان تهدید کند و مذاکره بخواهد

تحریم ظریف بود که نشان از دستپاچگی ترامپ داشت

وی افزود: ترامپ سیاستی پر از غافلگیری دارد اما دیگر به آن عادت کردیم و غافلگیر نمی‌شویم. یکی از این تصمیمات تحریم ظریف بود که نشان از دستپاچگی ترامپ داشت. ترامپ نمی‌تواند همزمان تهدید کند و مذاکره بخواهد. ظریف فردی ماهر و مهم است و نشان داده می‌تواند رهبر مذاکرات باشد.

استاد روابط‌ بین‌الملل دانشگاه اوپن در مورد نشست ورشو دو گفت: این نشست هم ادامه ورشوی قبلی است و نشانه‌ای از سیاست ضدایرانی ترامپ است و امیدی برای اسراییل برای جلب حمایت اعراب برای عمل علیه ایران محسوب می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین