کد خبر: ۶۰۹۰۸۶
تعداد نظرات: ۳۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴
سیما با مستند «داستان اتم» تاریخچه برجام را تحریف کرد

داستان اتم یا گاندوی دوم؟ چه کسانی به دنبال تقابل دولت و نظام هستند؟

درست در شرایطی که با تصمیم راهبردی نظام، گام سوم کاهش تعهدات برجامی برای الزام طرف مقابل به بازگشت به برجام برداشته شده، رسانه «ملی» به جای تقویت فضای وحدت، باز هم در حال پیاده‌سازی سناریو دوقطبی‌سازی است. مستند «داستان اتم» که در شب‌های گذشته در شبکه سه صداوسیما پخش شد، با به تصویر کشیدن تقابل تصنعی دولت و نظام در تلاش است دولت را تخریب و علیه برنامه ایجاد راه‎های جدید دیپلماسی فضاسازی کند.
آفتاب‌‌نیوز :

بار دیگر صداوسیما، مستندی پرحاشیه را روی آنتن برد. مستند «داستان اتم» به کارگردانی احمد کشاورز در شبکه سه سیما به نمایش درآمد و مانند آنچه در گاندو به تصویر کشیده بود، اقدامات دولت را زیر سوال برد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این مستند یک ساعته بخش‎های مختلف سخنان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و حسن روحانی، رئیس جمهوری را پخش و تلاش می‌کند اقدامات دولتمردان و مذاکره‎کنندگان برای توافق هسته‎ای را در تقابل با راهبرد مقام معظم رهبری قرار دهد.

داستان اتم یا گاندوی دوم؟

این درحالی است که ظریف و روحانی بارها تأکید کرده‎اند تمام اقدامات راهبردی آن‎ها در حوزه سیاست خارجی با نظر و اذن رهبری صورت گرفته و می‎گیرد. رهبر معظم انقلاب نیز خود در سخنرانی‎های مختلف هیأت مذاکره‌کننده را امین، غیور، شجاع و متدیّن معرفی و اظهار کرده اند:« اگر شما هم از محتوای مذاکرات و جزئیّات مذاکرات و آنچه در مجالس می‌گذرد مطّلع بودید، به بخشی از آنچه بنده گفتم، حتماً اذعان می‌کردید. من البتّه علاوه‌ بر این‎ها، بعضی از این دوستان را از نزدیک می‌شناسم، بعضی را از دور با سوابقشان می‌شناسم؛ این‎ها مردمانی هستند متدیّن و امین؛ اینها امینند؛ قصدشان این است که کار کشور را پیش ببرند، گره را باز کنند و دارند تلاش می‌کنند برای این کار. انصافاً غیرت ملّی هم دارند، شجاعت هم دارند… و انصافاً در مقابل آنها با شجاعت کامل، با دقّت کامل مواضع خودشان را بیان می‌کنند، دنبال می‌کنند و تعقیب می‌کنند.»

به نوشته خبرگزاری ایرنا، شبکه سوم صداوسیما در شرایطی این مستند تنش‎زا را پخش کرد که نهادهای مسئول، با تصمیم جدید نظام مبنی بر استفاده از ظرفیت‎های برجام برای وادار کردن طرف مقابل به اجرای تعهدات، رسانه‎ها را از دامن زدن به اقدامات اختلاف برانگیز پرهیز داده‎بودند.

رئیس جمهوری نیز در سخنرانی خود همزمان با اجلاس جی۷، از باز بودن راه‎های دیپلماسی صحبت کرده‎ و گفته بود: برای منافع ملی کشورمان از هر ابزاری باید استفاده کرد و اگر بدانم که به یک جلسه ای بروم و با کسی ملاقات کنم که کشور من آباد و مشکلات مردم حل می شود دریغ نخواهم کرد، اصل، منافع ملی ملت ایران است. علاوه‎بر این او تأکید کرده‎بود: ما در عین حالی که برابر این تحریم می‎ایستیم و مقابله به‎مثل می‌کنیم و تعهداتمان را کاهش می‌دهیم. تا به حال نیز دو مرحله از تعهداتمان را کاهش داده‌ایم و باز هم ممکن است کاهش بدهیم اما همیشه بین آن دو ماه وقت می گذاریم. این کار را برای این انجام می‎دهیم که دیپلماسی و فعالیت سیاسی و مذاکره داشته باشیم.

البته این نخستین بار نیست که مستند و برنامه‎ای برای تخریب دولت در صداوسیما پخش می‎شود. از ابتدای دولت حسن روحانی، صداوسیما بارها به فضاسازی در اذهان مردم در قبال اقدامات دولتمردان پرداخته‎است. حالا بعد از سریال گاندو که وزیر خارجه را چهره‌ای ضعیف و منفعل جلوه داد، به نظر می‎رسد مدیر جوان شبکه سه درصدد است تا این رویه را استمرار ببخشد.

گاندوی دوم علیه ظریف

روزنامه ایران نیز در همین باره نوشته است:  «داستان اتم» جدیدترین ساخته صدا و سیماست برای نشان دادن سیاست قدیمی این رسانه در مخالفت با مذاکرات هسته‌ای و برجام. سیاستی که نه تنها تازگی ندارد، بلکه در تمام سال‌های اخیر با قدرت ادامه داشته است.

«داستان اتم» آن طور که مسئولان صدا و سیما گفته‌اند قرار بوده روایتی باشد از فضای پسابرجام. روایتی البته بر اساس مذاق سیاسی صدا و سیمایی‌ها. آغاز پخش این مستند درست مصادف بود با آستانه برداشتن گام سوم ایران در مقابل اروپا. در مستند پخش شده از صدا و سیما، تنها نظرات مخالفان دولت و برجام پخش شده و تصاویر آن، در کنار تصاویر شادمانی مردم در زمان امضای برجام گذاشته شده است؛ تصویری که قرار است شکست رؤیای برجام را برجسته کند.

حالا علی مطهری در یادداشتی که توسط خبرگزاری «ایسنا» منتشر شده به پخش این مستند واکنش نشان داده و نوشته است: «مستند داستان اتم که طی روزهای اخیر از شبکه ۳ سیما پخش شد در واقع تحریف تاریخچه برجام بود. آنچه در مجموع از این برنامه برداشت می‌شد، این بود که برجام کلاهی بوده که توسط امریکایی‌ها و اروپایی‌ها سر ایران گذاشته شده و در داخل کشور نیز عواملی مانند آقایان روحانی، ظریف و علی لاریجانی با آنها هماهنگ بوده و احیاناً خیانت کرده‌اند. این برنامه به عوامفریبی و مغالطه پرداخته و تصویب ۲۰ دقیقه‌ای جزئیات برجام در مجلس را تلویحاً خیانت معرفی کرد، در حالی که اولاً برجام نیاز به تصویب مجلس نداشته و توافقی اجرایی بین دولت‌ها بوده است؛ همان طور که کنگره امریکا و مجالس کشورهای اروپایی برجام نیز وارد آن نشدند.» وی تأکید کرده که «ثانیاً تصویب ۲۰ دقیقه‌ای جزئیات آن صرفاً برای اعلام ‌«آری» یا «نه‌»ی مجلس بوده زیرا مجلس هیچ‌گاه وارد جزئیات اینگونه توافق‌ها نمی‌شود، اما درباره کلیات آن چند ماه در جلسات علنی و غیرعلنی مجلس بحث شد و کارشناسان فنی و سیاسی و نمایندگان نظر دادند تا هر نماینده‌ای به نقطه آری یا نه رسید. بنابراین حتی ۲۰ دقیقه هم برای تصویب آن زیاد بود.»

در یادداشت علی مطهری آمده است: «البته مذاکره کنندگان ما توجه داشتند که برجام یک توافق الزام‌آور نیست و بهتر است مصوبه کنگره امریکا را داشته باشد، اما چون احتمال تصویب آن در کنگره را ضعیف می‌دانستند قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را پشتوانه آن قرار دادند و هرگز فکر نمی‌کردند که آدم بی‌چشم و رویی مثل ترامپ حتی قطعنامه سازمان ملل را هم زیر پا بگذارد.» این نماینده مجلس تأکید کرده است: «مستند داستان اتم با زیرکی مذاکره کنندگان برجام را یک طرف قرار داد و مقام رهبری را طرف دیگر. گویی مذاکره‌کنندگان راه خودشان را می‌رفته‌اند و رهبری هم راه دیگری داشته‌اند. این در حالی است که شروع مذاکرات و محتوای آن و امضای برجام همه با نظر مقام رهبری بوده است و نباید حساب ایشان را جدا کرد. اگر رهبر انقلاب توصیه‌هایی داشته‌اند، این، وظیفه یک رهبر و روش رهبری است که همیشه ایده‌آل‌ها و سقف مطالبه را اعلام کند تا مذاکرات به نفع ما پیش برود، و الاّ احتمالاً خود ایشان هم می‌دانستند که طرف مقابل زیر بار برخی از این توصیه‌ها نمی‌رود و تا آنجا که زورمان می‌رسد پیش می‌رویم.»

وی در توضیح نکته سوم مد نظرش می‌نویسد: «این مستند هیچ اشاره‌ای به کارشکنی‌های مخالفان اجرا شدن برجام پس از امضای آن نکرد. همه می‌دانیم که بخشی از حکومت مصمم بود که برجام اجرا نشود و برای رسیدن به این هدف خود از هیچ اقدامی نظیر ترساندن متقاضیان سرمایه‌گذاری خارجی در ایران و مخالفت با قراردادهایی نظیر قرارداد خرید هواپیما از بوئینگ و ایرباس و معطل کردن قراردادهای نفتی دریغ نکردند.

بدیهی است که اگر کل حکومت مصمم به اجرای برجام بود و قراردادهای اقتصادی با شرکت‌های اروپایی و امریکایی بسته می‌شد خروج ترامپ از برجام نیز به این آسانی نبود. در واقع تندروهای ما شاید ناخودآگاه و شاید برای انتقام‌گیری سیاسی با تندروهای امریکا و با اسرائیل و عربستان همصدا و همراه شدند تا برجام اجرا نشود.»

علی مطهری در پایان تأکید می‌کند: «نکته چهارم این که مستند داستان اتم به این موضوع نپرداخت که اگر برجام کلاهی بوده که بر سر ایران گذاشته شده و به ضرر ایران است چرا امریکا از آن خارج شد و اکنون نگران ادامه آن است و ترامپ بارها اعلام کرد که کلاه بزرگی سر امریکا رفته است و حتی وزیر خارجه‌اش بر زبان می‌آورد که اگر برجام ادامه پیدا کند بزودی ایران از تحریم خرید و فروش سلاح خارج می‌شود و در سال ۲۰۲۵ مانند سایر کشورهای هسته‌ای می‌تواند غنی‌سازی اورانیوم داشته باشد و قید و بندهای فعلی از بین می‌رود، ضمن اینکه کسانی که می‌گفتند برجام صنعت هسته‌ای ما را نابود کرد دیدند که ایران ظرف چند روز غنی‌سازی را از سطح ۶۷/ ۳ افزایش داد و صنعت هسته‌ای سر جای خودش است.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
5
13
یکطرف صحبت نکنید در صدا و سیما با سند و مدرک با منتقدین در صدا و سیما حاضر شوید و به صورت سریالی به مردم گزارش دهید منتقدین هم بطور یکسان جواب شما را با سند بدهند باور کنیر بیننده این برنامه از عصر جدید بیشتر خواهد شد و مردم هم قضاوت خواهند کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
البته اگر صدا و سیما اجازه این کار را داشته‌باشد.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
9
28
جناب رییس جمهور فقط اخراج رییس صداوسیما میلی از جلسات دولت
پاسخ ها
معلم بجنوردی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
موافقم.احسن.
اما کو گوش شنوا؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
1
14
بیشترین کلمه از سخنان امام تکرار شده "وحدت" است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
0
17
البته شاید ایرادی به خود سازندگان و تهیه کنندگان این برنامه ها وارد نباشد!! .......
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
4
22
صدا وسیما تحت فشار یک عده خود سر .
معلم بجنوردی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
8
23
وقتی ریس جمهور می فرمایند اختیاراتم کافی نیست.یعنی همین.
یک مدیر شبکه تلویزیونی زورش بیشتره.تمام.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
نمایندگانی که معتقدند مثل بعضی کشورها قدرت دو قطبی
یک قطب تشریفاتی و یک قطب اختیاراتی عقلانی است .
مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
3
17
حیای سیاسی برای منتخب مردم احترام به اکثریت.است عده ای که با پوتین گام میدارند. اندک اند و حسابشان جداست
غیث
|
United States of America
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
3
13
عمده مردم اصلا"ازوجود چنین برنامه هائی در تلوزیون خبر ندارند وپس از این مشاجره ها تازه خبر دار میشوند
پاسخ ها
اصغر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
همه باید خبر دار بشن چع بلایی سر مردم داره میاد
ناشناس
|
Canada
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
7
13
مقصر جناب رییس جمهور است که به این جماعت میدان بیش از حقشان داده !هر کاری میکنند آزادند وبه ملت ورای ملت هم هیچ اعتنایی ندارند !؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
21
15
چه کنیم که گاندوهای فراوانی می توان در مورد مدعیان اصلاح و تدبیر ساخت؟ انتشار نظر مخالف یادتان نرود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
هرچه گاندو بیشتر. تاکید بر تایید دروغگویی بیشتر .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
9
17
ساخت این نوع فیلمها و مستندهای تخیلی مورد علاقه سازنده و در واقع به دور از حقیقت، حتی اگر از روی جهالت و نادانی هم بوده باشد!!!! جای توبیخ و تنبیه و بازنگری اساسی دارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
19
16
مستند است، خیالی و دروغ که نیست.حتما این مستند را با دقت تماشا کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
از اسم مستند سو استفاده شده است .
در دانش مستند شناسی در بخش تبلیغات جناحی ارشیو می شود .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
3
13
شر این همصدابا دشمن را کم شود ، آن شالله.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
اشباه منفی دادم
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
4
2
اولا نظرات مخالف و کلیدی به شدت سانسور می شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
6
15
تحریف تاریخچه یک نوع عقده گشایی علیه قابلیت های بی نظیر ظریف است , که امریکا هم اعتراف کرد , امورخارجه ایران منافع
کشورش را در برجام زیاد خواهی کرده است .
یادم نرفته , لاروف. روسی هم به نشانه مخالفت در عکس یادگاری
پایان جلسات برجام شرکت نکرد ( تفسیر رسانه : چون برجام موجب قدرت ایران می شود )
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
0
0
اگر کسانی در این زمینه قضاوت می کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
3
10
عوامل هر نوع گاندویی ماندگار و شرمسار. و پاسخ گوی تاریخ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
3
13
عجب به مدیر شبکه سوم هر کاری دلش میخواهد می کند این فقط تقصیر ماست فقط ما وما
ناشناس
|
Spain
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
15
14
پیاما رو که میخونم احساس میکنم بعضی از کسایی که هنوز از دولت طرفداری میکنن و از کلاهی که دولت اوباما سر دولت ما به اسم برجام گذاشت طرفداری میکنن انگار دارن تو سوییس زندگی میکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
شما چی ؟! سال نود توی سوییس بودی؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
5
16
من فقط می دونم و متوجه میشم که هر روز بدبخت تر و فقیر از دیروز داریم میشم و حالا گاندو و اتم و ..... برای من نو ن آب و آسایش نخواهد شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
1
7
نفرین بر تفرقه افکنان
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
1
2
سلام.نمیدونم آیا برجام چیزیست ک با عنوان تاریخچه هم بتوانیم از ان یاد کنیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
3
3
۰الان فحاشان پاکتی خبردار میشن و میان اینجا به مخالفان دروغ شاخداری به نام گاندو منفی میدن!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
0
0
سازندگان این نوع برنامه ها شاید فقط شاید اهدافی بالاتر از خود دولت دارند ؟ ان شاالله که اشتباه میکنم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
4
4
نفوذ جاسوسان در صدا و سيما محرز است چرا دولت كاري نمي كند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
2
4
با سلام واقعا جای تاسف برای صدا وسیما کلمه مستند کاربرد خودش از دست دادهمستند یعنی بر أساس واقعیت ایا در این مستند واقعیت جهانی واتفاق جهانی بر علیه ایران نشانمیده از یک طرف تلاشهای دیپلماسی کجا به نمایش گذاشته واز بین رفتن تحریم های بین المللی را أصلا بیان نمکند به عنوان مدرک تظاهرات 10 نفر مخالف نشان میدهد به نظر من که نفوذ اصلی دشمن در صدا وسیما شکل گرفته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
3
6
سازمان اوج و دیگر ارگانهای تبلیغاتی دلواپسان اسم شبنامه های تصویریشان را به اشتباه مستند میگذارند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
0
1
چرا اینقدر سعی میکنید تلاشهای دیپلماسی رو زیر سوال ببرید و خیانت جلوه بدید خائن سازندگان این دروغها هستن
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین