کد خبر: ۶۰۹۱۴۲
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۳
ایران عقب‌نشینی بیشتری از تعهدات‌اش نسبت به برجام از خود نشان داده است

بازتاب گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران در رسانه‌ها؛ شکست تلاش اروپا برای نجات "برجام"

این درک در ایران نیز وجود دارد که ترامپ ممکن است دوباره در انتخابات پیروز شود سپس ایران با ترامپ مذاکره خواهد کرد. با این حال، در صورتی که یک دموکرات پیروز شود ایران در آن صورت اهرمی برای چانه‌زنی در مذاکره خواهد داشت.
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- اکثر رسانه‌های بین‌المللی از گام سوم ایران در مورد برنامه هسته‌ای و تعهداتش نسبت به توافق هسته‌ای به عنوان نقض مفاد برجام و کاهش تعهدات ایران نسبت به توافق هسته‌ای یاد کرده‌‌اند. در هر دو مورد اکثر رسانه‌ها درباره تصمیم ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ روزنامه آمریکایی "لس آنجلس‌تایمز" اقدام اخیر ایران در مورد رفع محدودیت در زمینه تحقیقات هسته‌ای را افزایش فشاری از سوی تهران بر قدرت‌های اروپایی قلمداد کرده است و می‌نویسد: "این اقدام سومین و جدی‌ترین گام ایران در راستای عقب‌نشینی از تعهدات‌اش نسبت به برجام بوده است. تحلیلگران ایرانی و امریکایی می‌گویند که ایران به دنبال مقابله با فشار اقتصادی وارده از سوی ترامپ است که سبب شده تا اقتصاد ایران دچار بحران شود. "آریان طباطبایی" پژوهشگر علوم سیاسی در موسسه رند در واشنگتن می‌گوید: واقعیت آن است که اروپایی‌ها نتوانستند آنچه ایران می‌خواست را به آن کشور ارائه دهند. تلاش‌های آنان توسط امریکا خنثی شده است".

بازتاب گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران در رسانه‌های جهانی؛  شکست تلاش اروپا برای نجات

این روزنامه در ادامه می‌افزاید: "تلاش اروپایی‌ها برای نجات برجام بدان خاطر شکست خورده است که امریکا بر موسسات بانکی و مالی که با ایران فعالیت می‌کنند مجازات‌های تحریمی و محدودیت‌های بسیاری را وضع کرده است. این موضوع سبب شده تا تجارت بین‌المللی با ایران برای جامعه جهانی دشوار شود.

علیرغم تلاش فرانسه برای تسهیل امور، کمترین پیشرفتی صورت نگرفته است. در حاشیه برگزاری نشست جی – 7 در هفته‌های اخیر، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر برنامه‌ریزی برای دیدار احتمالی ترامپ و روحانی با میانجی‌گری مکرون، رییس جمهوری فرانسه مطرح شد. با این حال، روحانی این پیشنهاد را رد کرد و گفت تا زمانی که تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران لغو نشوند، تمایلی به دیدار با رییس‌جمهوری امریکا نخواهد داشت. "طباطبایی" می‌گوید: "علیرغم آنکه مقام‌های ایرانی درک می‌کنند که وضع موجود پایدار نیست، گام‌های افزایشی آنان برای عقب‌نشینی از برجام به تهران کمک می‌کند تا پیش از انتخابات مجلس در ایران و انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا زمان بخرد".

او می‌افزاید: این درک در ایران نیز وجود دارد که ترامپ ممکن است دوباره در انتخابات پیروز شود سپس ایران با ترامپ مذاکره خواهد کرد. با این حال، در صورتی که یک دموکرات پیروز شود ایران در آن صورت اهرمی برای چانه‌زنی در مذاکره خواهد داشت.

طباطبایی می‌گوید که تلاش‌های اروپایی‌ها از جمله تخصیص خط اعتباری 15 میلیارد دلاری برای ایران از سوی فرانسه دشوارتر شده‌اند؛ چرا که دولت ترامپ معتقد است هرگونه امتیاز مالی به تهران می‌تواند باعث خنثی‌شدن اهداف امریکا از کارزار فشار حداکثری بر آن کشور شود. چالش اساسی آن است که امریکا نمی‌خواهد ایران نفت بفروشد چرا که اجازه دادن به ایران برای فروش نفت به معنای از بین رفتن تاثیر سیاست فعلی امریکا در قبال ایران خواهد بود.

فشار ایران بر اروپا

روزنامه بریتانیایی "گاردین" نیز در گزارشی با اشاره به گام سوم ایران می‌نویسد که این گام تلاشی از سوی ایران برای اعمال فشار بر طرفین اروپایی امضاکننده برجام است. این گام از سوی ایران همزمان با اقدامات فوری فرانسه برای کمک به اقتصاد ایران برداشته شده است. ایران بسیار محاسبه شده، با دقت و احتیاط گام‌های خود را بر می‌دارد تا هم از اقدام نظامی امریکا جلوگیری کند و هم مانع از ترک برجام از سوی دول اروپایی شود.

"هالی داگرس" تحلیلگر شورای آتلانتیک می‌گوید: "تمام اقدامات ایران بسیار محاسبه شده هستند زیرا ایران نمی‌خواهد  سبب شود تا اروپایی‌ها نتوانند برجام را نجات دهند. ایران می‌خواهد بگوید زمان رو به اتمام است و وضعیت توافق هسته‌ای معلق است و شما (اروپایی‌ها) برای نجات آن باید کاری انجام دهید".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
0
1
هرچه به عقب برگردد بهتر است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
1
3
ترامپ دوباره در انتخابات پیروز شود سپس ایران با او مذاکره خواهد کرد.
از جملات کتاب ملانصرالدین نسل های اینده .
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
وای مردم از خنده.....
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
0
1
دوباره در انتخابات پیروز شود سپس ایران با ترامپ مذاکره خواهد کرد..
خراسانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
1
3
شکست تلاش اروپا برای نجات "برجام"

سرخط خشنود کننده رسانه های شرق مثل مسکو پکن ...
ونفوذی داخلی یا کاسبان تحریم .
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
0
1
از ارزش ریال شیعیان پاسداری کنیم ,
دقت شود , کاهش تعهدات هسته ای موجب کاهش ارزش ریال نشود .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین