کد خبر: ۶۰۹۱۸۷
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۶

بلومبرگ: بولتون مخالف توافقی است که میان خلیل‌زاد و طالبان به دست آمد

پایگاه «بلومبرگ» گزارش داده است که یکی از دلایل تصمیم ترامپ برای دیدار مستقیم با نمایندگان طالبان، مخالفت بولتون با متنی بوده است که در مذاکرات خلیل‌زاد و طالبان به دست آمد.
آفتاب‌‌نیوز :

پس از آنکه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از دیدار لغو شده‌اش با نمایندگان طالبان پرده برداشت، پایگاه «بلومبرگ» نوشت ناخرسندی ترامپ از روند گفت‌وگوها میان آمریکا و طالبان و همچنین مخالفت «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید با پیش‌نویس به دست‌آمده در این مذاکرات، از جمله دلایلی بوده که رئیس‌جمهور آمریکا نمایندگان طالبان را برای گفت‌وگوی مستقیم با «کمپ دیوید» دعوت کرده است.

بلومبرگ نوشته است: «دیدار برنامه‌ریزی‌شده که ترامپ روز شنبه آن را افشا کرد، جزء اسراری بود که به دقت تلاش می‌شد کسی از آن اطلاع‌ نیابد. به گفته دو فرد مطلع، رئیس‌جمهور از [روند] مذاکرات صلح [با طالبان] کلافه شده و جان بولتون مشاور امنیت ملی او هم معتقد است که کلیات به دست‌آمده از توسط، رضایت‌بخش نیست. او نقاط ضعف احتمالی را به ترامپ یادآوری کرده است. به همین دلیل، ترامپ در تلاش برای آنکه شخصا توافق را نهایی کند، طالبان و «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان را برای گفت‌وگو با خود، دعوت کرده است.»

هرچند تا پیش از توییت ترامپ که از لغو دیدار با رهبران طالبان خبر داد، هیچ‌یک از نمایندگان طالبان به آمریکا نرسیده بودند، اما بر اساس برنامه‌ای که بلومبرگ به آن دست یافته، قرار بود «ملا عبدالغنی برادر» از فرماندهان ارشد طالبان که سال‌ها با آمریکا جنگیده، در این هیأت حضور داشته باشد.

رئیس‌جمهور آمریکا بامداد امروز اعلام کرد که نمایندگان طالبان قرار بوده یکشنبه در کمپ دیوید با او دیدار کنند، اما از آنجا که طالبان هفته گذشته در یک بمبگذاری چندین غیرنظامی را کشته و مسئولیت این حمله را برعهده گرفته، در نتیجه او این دیدار را متوقف کرده و از مذاکره‌کننده‌های آمریکایی هم خواسته فعلا دست نگه دارند.

چند روز پیش از انفجار کابل، «زلمای خلیل‌زاد» نماینده آمریکا در مذاکرات صلح با طالبان، گفته بود که طرفین «در آستانه یک توافق» قرار دارند. رسانه‌های آمریکایی هم گزارش داده بودند که پیش‌نویس توافق به دست آمده و به زودی به امضا می‌رسد.

با این وجود، بلومبرگ نوشته است که خلیل‌زاد مفادی را در این توافق پذیرفته که بیش از حد گنگ هستند. خروج فوری یک سوم نیروهای تحت فرماندهی آمریکا از افغانستان و برچیدن چند پایگاه نظامی از جمله این بندهاست.

بلومبرگ نوشته است که بر هم خوردن مذاکرات با طالبان، احتمال ناکامی ترامپ در تحقق وعده انتخاباتی‌اش برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را بیش از پیش افزایش می‌دهد.

«ریچارد اولسون» نماینده دولت سابق آمریکا در امور افغانستان و پاکستان در مورد دلیل واقعی عقب‌نشینی ترامپ از توافق با طالبان می‌گوید: «هیچ‌کس گفت‌وگو با طالبان را کار خوبی نمی‌داند، اما واقعیت این است که اگر می‌خواهیم به نحوی پایدار از تأمین منافع امنیتی خود در افغانستان اطمینان یابیم، باید این جنگ داخلی را که برای ۴۰ سال گذشته در افغانستان در جریان بوده، به نحوی حل و فصل کنیم.»

وی افزود: «تصور من این است که رئیس‌جمهور متوجه شده است که در محافلی، به خصوص در میان محافظه‌کارانه، مخالفت‌هایی شکل گرفته است و این برای او قابل تحمل نیست.»

پیش از این هم گزارش شده بود که «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا با مفاد توافق به دست آمده میان خلیل‌زاد و طالبان مخالف است و اعلام کرده تا زمانی که شخص ترامپ آن را نپذیرد، این توافق را امضا نخواهد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین