کد خبر: ۶۰۹۳۴۰
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۴

وزارت خارجه قطر: بیانیه عربستان مستند به واقعیت نیست

وزارت خارجه قطر بیانیه منتشر شده از سوی عربستان را متکی به اصول واقعی ندانست و تاکید کرد، ریاض در این بیانیه همان ادعاهایی را تکرار کرد که پیش از این مشخص شده بود واقعیت ندارند.
آفتاب‌‌نیوز :

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، در بیانیه وزارت خارجه قطر ضمن تاکید بر اینکه این وزارتخانه خود را ملزم می‌بیند به اقدامات عربستان برای تحریف واقعیت و انتشار بیانیه‌هایی دور از واقعیت پاسخ دهد، تاکید کرد، اقدامات ریاض علیه دولت و مردم قطر تنها منجر به قطع روابط کنسولی و دیپلماتیک دو کشور می‌شوند. در حقیقت اقدامات ظالمانه و غیرقانونی عربستان از جمله تعطیلی تنها گذرگاه زمینی قطر، تعطیلی گذرگاه‌های هوایی و دریایی، اخراج قطری‌ها از خاک عربستان از جمله عمره‌گذاران قطری تنها به دلیل داشتن تابعیت قطر و نیز ادامه اقدامات نژادپرستانه همگی دولت و مردم قطر را هدف قرار داده‌اند.

در ادامه این بیانیه آمده است، عربستان مدعی است که از قطری‌ها در خاک خود استقبال می‌کند اما مواردی از بازداشت بی‌دلیل آنها در عربستان گزارش شده‌اند، از جمله ناپدید شدن یک شهروند قطری به همراه پسرش در عربستان.

وزارت خارجه قطر ضمن ابراز تاسف از تکرار ادعاهای ریاض درباره حمایت دوحه از تروریسم که "کسی در جهان آن را باور ندارد"، تاکید کرد: قطر میزبان ائتلاف جهانی ضد داعش بوده و علاوه بر این عضو مهمی در مرکز مبارزه با حمایت مالی از تروریسم است که در مه ۲۰۱۷ یعنی تنها یک ماه پیش از آغاز تحریم علیه قطر راه‌اندازی شد.

این وزارتخانه در ادامه تاکید کرد: اقدامات قطر در زمینه مبارزه با تروریسم در کنار دیگر کشورهای منطقه خلیج فارس ادامه دارند.

در بیانیه یاد شده آمده است: از تناقض‌های عجیب در بیانیه اخیر ریاض علیه دوحه اینست که در این بیانیه به قوانین بین‌المللی اشاره شده‌ است در حالی که ریاض تمامی قوانینی که خواستار رعایت آنها بوده را نقض کرده است، تلاش‌های عربستان برای توجیه محاصره خود علیه قطر با کمک قوانین بین‌المللی تنها بهانه‌ای پوچ هستند.

همچنین در بیانیه مذکور آمده است، چهار کشور تحریم‌کننده قطر (عربستان، امارات، بحرین و مصر) پیشتر لیستی از خواسته‌های غیرمنطقی را مطرح کردند که امکان اجرای آنها وجود نداشت، از جمله تعطیلی برخی از شبکه‌های خبری که این به منزله نقض آشکار حق آزادی بیان و نقض آشکار قوانین بین‌المللی حامی آزادی بیانی بود که خود عربستان خواستار رعایت آنها بود.

وزرت خارجه قطر همچنین تاکید کرد: قطر به اصل حاکمیت قوانین بین‌المللی پایبند است و در هر مرحله‌ای از این بحران تصمیم گرفت با راهکارهای قانونی برای رسیدن به راه‌حلی مسالمت‌آمیز همکاری کند و به همین دلیل از ریاض می‌خواهد که همین راه را در پیش بگیرد و این شجاعت را به خرج دهد که ادعاها و مدارک خود را به هیئت‌های مستقل بین‌المللی ارائه کند و با اقدامات مستمر کویت برای میانجیگری میان دو طرف و حل بحران همکاری کند.

عربستان روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای بار دیگر مدعی حمایت قطر از تروریسم و افراطی‌ها شده و از دوحه خواسته بود از دخالت در امور این چهار کشور دست بردارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین