کد خبر: ۶۰۹۳۵۵
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲

امیر عابدزاده: با طارمی و محمدی پرچم ایران را در پرتغال بالا می‌بریم/ از ویلموتس بابت دعوت نشدنم ناراحت نیستم

گلر ایرانی ماریتیمو از شرایطش در این تیم و لیگ پرتغال صحبت کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

مدتی است در بی‌خبری از تو به‌سر می‌بریم. ابتدا از شرایط این روزهایت در ماریتیمو بگو و اینکه کی‌ منتظر باشیم به ترکیب اصلی برسی و در لیگ پرتغال بازی کنی؟

جایگاهم را وقتی از دست دادم که به جام ملت‌های آسیا رفتم. این آغازی بود برای اینکه مربیان ماریتیمو از دروازه‌بان برزیلی بیشتر از من استفاده کنند. زمان برگزاری جام ملت‌ها برخی لیگ‌ها مثل روسیه و بلژیک در تعطیلات بودند و به همین خاطر باشگاه‌ها بازی رسمی انجام نمی‌دادند. در پرتغال اما خبری از تعطیلی لیگ برای حضور آسیایی‌ها در جام ملت‌ها نبود. برای جام ملت‌های آفریقا اما وقتی تیم‌ها به زمان مسابقات اعتراض کردند، مسئولان برگزاری کوتاه آمدند و به جای زمستان، این تورنمنت را در تابستان برگزار کردند. به همین خاطر برخی بازیکنان ماریتیمو که اهل موزامبیک، کامرون و گینه بیسائو بودند جایگاه خود را در ترکیب تیم از دست ندادند.

* یعنی معتقدی همراهی تیم ملی یکی از دلایلی بود که جایگاهت را از دست دادی؟

این یکی از دلایل بود اما اگر باز هم به عقب برگردم قطعاً اولویتم تیم ملی خواهد بود. من 9 بازی غیبت داشتم و وضعیت تیم‌مان طوری بود که مربی نمی‌توانست تغییرات زیادی ایجاد کند. ضمن اینکه کادر‌فنی هم تازه تغییر کرده بود و بعدها من به تمرینات اضافه شدم. بنابراین طبیعی بود که به دروازه‌بان دست نزنند و همچنان از چارلس استفاده کنند.

* برای فصل جدید چطور؟ چون باز هم روی نیمکت نشسته‌ای تا دروازه‌بان برزیلی‌تان بازی کند.

تغییرات مداوم در کادر‌فنی و سلیقه مربی جدید باعث شده تا من انتخاب او نباشم. توجیه خاصی ندارم و فکر می‌کنم با صبر و تلاش می‌توانم جایگاهم را پس بگیرم. درست مثل قبل که توانستم به ترکیب اصلی ماریتیمو برسم.

* در این مدت فکر جدایی به سرت نزد؟

من پیشنهادهایی داشتم که می‌توانستم دروازه‌بان اول باشم اما مدیر باشگاه ما که خیلی هم سختگیر است اجازه نداد از ماریتیمو جدا شوم.

* چرا؟

گفت اینجا برای تو بهتر از سایر تیم‌هاست. باشگاه‌های خواهان هم مبلغ مورد نظر ماریتیمو را پرداخت نکردند اما بندهایی در قرارداد می‌گذاشتند که باشگاه به سود مالی فوق‌العاده‌ای می‌رسید. درست مثل یکی از بازیکنان سابق ما که به باشگاهی دیگر در پرتغال رفت و از آنجا به لیگ چین منتقل شد. در قرارداد او ‌بندی گنجاندند که در انتقال بعدی، 50 درصد از مبلغ انتقال به ماریتیمو برسد. از همین راه 4 میلیون یورو به باشگاه ما رسید. برای من هم تیم‌های خواهان چنین پیشنهادیی به ماریتیمو دادند اما مورد موافقت قرار نگرفت.

* اینها را نمی‌توانستی به مدیر باشگاه بگویی و او را برای جدایی‌ات قانع کنی؟

چون قرارداد دارم نمی‌توانم حرفی بزنم. خیلی از بازیکنان بودند که با دعوا و شلوغ‌کاری جلو رفتند اما هیچ فایده‌ای برای‌شان نداشت.

* حالا که نقل و انتقالات تمام شده، می‌گویی که از کدام تیم‌ها پیشنهاد داشتی؟

چاوز و فامیلیکا در پرتغال باشگاه‌هایی بودند که به من پیشنهاد بازی دادند.

* فامیلیکا همان تیمی است که همه را سورپرایز کرده و صدرنشین فعلی لیگ پرتغال است؟

دقیقاً. آنها وقتی دیدند نمی‌توانند مرا جذب کنند، دروازه‌بان سوم پورتو را خریدند.

 پیشنهادهای خارج از پرتغال چطور؟ ماجرای المپیاکوس را به من گفتی و الان بیشتر توضیح می‌دهی که چرا به سرانجام نرسید؟

مدیر برنامه من با مدیران المپیاکوس مذاکره کرد و به توافقات خوبی هم رسید اما چون سهمیه بودم، این انتقال منتفی شد. بازیکنانی که پاسپورت اروپایی ندارند، سهمیه محسوب می‌شوند و به همین دلیل المپیاکوس بعد از این ماجرا سراغ یک دروازه‌بان فرانسوی رفت و او را جذب کرد.

* فکر می‌کنی چه زمانی بتوانی دوباره به ترکیب ماریتیمو اضافه شوی و درون دروازه قرار بگیری؟

این موضوع دست من نیست و بستگی به سلیقه مربی دارد اما خودم توقع دارم که بازی کنم. وقتی تیم در چند بازی نتیجه نمی‌گیرد، هر بازیکنی انتظار دارد در ترکیب قرار بگیرد.

* می‌دانی که این نیمکت‌نشینی برای تو گران تمام شد و پیراهن تیم ملی را هم از دست دادی.

بله، صد در صد قبول دارم اما چون با ماریتیمو قرارداد بلندمدت دارم نمی‌توانم کار خاصی انجام بدهم. اگر بخواهم ناراضی باشم و با جنگ و دعوا از تیم جدا شوم چیزی عایدم نمی‌شود. باید با تلاش، صبر و حوصله در تمرینات بهتر کار کنم تا مربی هم برای استفاده از من شکی نداشته باشد.

* اما حدود دو سال به طور مداوم در اردوها حضور داشتی و به همین خاطر می‌گویم که نیمکت‌نشینی در ماریتیمو برایت گران تمام شده است.

همانطور که گفتم حضور در جام ملت‌های آسیا کمی جایگاه مرا متزلزل کرد اما تردید نکنید که الان انگیزه بیشتری دارم که با تلاش زیاد به اردوی تیم ملی برگردم و حتی به بالاتر از جایی که قرار داشتم برسم. معتقدم اینکه آدم‌ها در مسیرهای متفاوت قرار می‌گیرند، اصلاً بیخودی نیست. این یک آلارم یا زنگی بود برای من که به هوش باشم و حواسم را بیشتر جمع کنم. نشانه‌ای برای تلاش بیشتر و مطمئن باشید بازگشت به تیم ملی حالا یکی از انگیزه‌هایم است.

* لیست تیم ملی را دیدی تعجب نکردی و انتظار نداشتی نام تو میان بازیکنان دعوت شده باشد؟

بحث انتظار نیست. الان دروازه‌بان تیم ملی ژاپن عضو باشگاه پورتیمونسه است. تیمی نه چندان قدیمی که تازه دو سال است به لیگ برتر آمده. نکته جالب این است که صاحب باشگاه یک ژاپنی است و این دروازه‌بان خیلی بازی نمی‌کند اما به تیم ملی دعوت می‌شود. من در یکی، دو سال اخیر همیشه در اردو بودم و به تیم ملی دعوت می‌شدم. حالا هم مطمئنم که دوباره برمی‌گردم و پیراهن تیم ملی را می‌پوشم. همچنین الان به تنها چیزی که فکر می‌کنم نتیجه خوب برای بازی با هنگ‌کنگ است. برای تک تک بچه‌ها دعا می‌کنم که روز موفقی را پشت سر بگذارند و گام اول را محکم بردارند.

* با این حساب از مارک ویلموتس بابت دعوت نشدن به تیم ملی ناراحت نیستی؟

اصلاً. چرا باید ناراحت باشم؟ از قابلیت‌های خودم خبر دارم و اطمینان دارم که در بازگشت می‌توانم حتی به جایگاهی بالاتر از قبل برسم.

* این روزها از راهنمایی‌های پدرت استفاده می‌کنی؟

صد در صد. فوتبال بالا و پایین دارد و شرایط سخت برای همه بازیکنان هست. الان می‌توانم خدا را شکر کنم که مصدوم نیستم و بدنی دارم که می‌توانم رقابت کنم. خیلی از بازیکنان مصدوم بودند و اردوی تیم ملی را از دست دادند اما من از این حیث شرایط خوبی دارم. شک ندارم از امیری که بودم بهتر می‌شوم و مصمم هستم که اتفاق‌های خوبی را در آینده‌ای نزدیک رقم بزنم.

* مهدی طارمی به لیگ پرتغال آمده و درخشش او سر و صدای زیادی به راه انداخته. نظرت درباره موفقیت او تنها بعد از چند هفته حضور در پرتغال چیست؟

برای مهدی خیلی خوشحالم. او بازیکن قابلی است و از وقتی به پرتغال آمد شک نداشتم که می‌درخشد. مقابل بنفیکا در هفته اول، وقتی نام مهدی را در ترکیب ریو آوه ندیدم تعجب کردم اما وقتی او به ترکیب اضافه شد کار را در‌آورد و حسابی درخشید. به نظرم مهدی می‌تواند بیشتر از اینها نام خود را سر زبان‌ها بیندازد و به یکی از مؤثرترین بازیکنان لیگ پرتغال تبدیل شود.

* مهرداد محمدی هم در آوس درخشیده. درباره موفقیت او هم صحبت کن، بخصوص که سابقه بازی کنار او را در تیم امید داری.

مهرداد هم تصمیم خوبی گرفت که به لیگ پرتغال آمد. آوس باشگاه خوبی است و مربی‌اش هم سابقه کار در ایران را دارد و با سبک بازی بازیکنان ایرانی آشنایی کامل دارد. ایناسیو- سرمربی آوس- نگاه متفاوتی به ایرانی‌ها دارد و شاید همین موضوع یکی از دلایل درخشش ویژه مهرداد در آوس باشد.

* با توجه به درخشش این دو مهاجم، به نظر اسم ایران در لیگ پرتغال پیچیده. همینطور است؟

همینطور است و من هم خوشحالم که در پرتغال تنها نیستم. الان اینجا چند نفر هستیم که می‌توانیم پرچم ایران را بالا ببریم و امیدوارم نماینده‌های خوبی برای مردم باشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین