کد خبر: ۶۰۹۵۲۸
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۱

حمله به گذرگاه البوکمال: محاصره سوریه و زیر آتش گرفتن هم‌پیمانان دمشق

یک رسانه لبنانی نوشت که بازگشایی گذرگاه مرزی البوکمال-القائم در مرزهای سوریه و عراق از اهمیت سیاسی بالایی برخوردار است، چراکه نشان دهنده موفقیت طرفین محور مقاومت در تجدید ارتباطات جغرافیایی میان خود در راستای تشدید مقابله با آمریکا و رژیم صهیونیستی است و به همین دلیل واشنگتن و تل‌آویو برای ممانعت از بازگشایی آن تلاش می‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه الاخبار لبنان با انتشار گزارشی درباره حمله اخیر به منطقه البوکمال سوریه نوشت: به تعویق افتادن بازگشایی گذرگاه مرزی البوکمال-القائم در مرزهای سوریه و عراق در پی حمله پهپادی اسرائیل به نیروهای عراق در منطقه البوکمال به معنای تحقق اهداف این حملات است. بر کسی پوشیده نیست که قطع راه دمشق ـ بغداد ـ تهران و یا طبق گفته واشنگتن و تل‌آویو "بزرگراه دمشق - بغداد - تهران" از اولویت‌های اصلی آمریکا و اسرائیل در سوریه است.

طبق گزارش این روزنامه، حامیان باقی ماندن نیروهای آمریکا در سوریه پس از اعلام موفقیت مأموریت اصلی این نیروها یعنی مقابله با داعش توسط ترامپ، موضع‌شان را با تأکید بر اهمیت مقابله با آنچه "نفوذ روزافزون ایران در سوریه" می‌نامند، توجیه کردند که طبق ادعای آنها (آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها) گذرگاه القائم یکی از دروازه‌های این نفوذ است. مرزهای مشترک میان سوریه و عراق همچنین امکان ایجاد بسیاری از نقاط عبور دیگر را نیز فراهم می‌کند اما بازگشایی گذرگاه مرزی البوکمال-القائم از اهمیت نمادین و سیاسی بالایی برخوردار است، چراکه نشان دهنده موفقیت طرفین محور مقاومت در تجدید ارتباطات جغرافیایی میان خود در راستای تشدید مقابله با آمریکا و رژیم صهیونیستی است و به همین دلیل واشنگتن و تل‌آویو برای ممانعت از بازگشایی آن تلاش می‌کنند.

الاخبار در ادامه آورده است: با توجه به این اطلاعات، گسترش دامنه تجاوزات اسرائیل که در هفته‌های اخیر شامل عراق نیز شده است. معنای متفاوتی نسبت به آنچه در بسیاری از تحلیل‌ها اعلام شده، دارد. طبق این تحلیل‌ها، حملات مذکور واشنگتن را در مقابل برخی از هم‌پیمانان عراقی‌اش که به نوبه خود در برابر نیروهای حشد شعبی در وضعیت سختی قرار دارند، به چالش کشید. طبق این گزارش‌ها، حملات اسرائیل همچنین می‌تواند جان سربازان آمریکا و منافع آن در عراق را به خطر بیندازد، چراکه طبق گفته ابو مهدی المهندس، از فرماندهان ارشد حشد شعبی، این نیروها آمریکا را مسؤول این حملات می‌دانند.

این رسانه در ادامه گزارش داد: نمی‌توان این حملات را بی‌ارتباط با فعالیت اسرائیلی و آمریکایی در داخل سوریه و اقلیم کردستان عراق دانست، فعالیتی که هدف از آن "کنترل نفوذ ایران" و محاصره دمشق و هم‌پیمانانش است. همچنین این حملات می‌توانند به عنوان هشداری برای طرف عراقی مبنی بر ضرورت تعویق بازگشایی گذرگاه القائم و سرپیچی از تحریم‌های تحمیلی آمریکا و غرب علیه ایران و سوریه تلقی شود. اگرچه طرف عراقی سعی کرد که از چشمان آمریکایی‌ها که در نزدیکی گذرگاه القائم مستقر هستند، دور بماند و پیشنهاد بازگشایی گذرگاهی موقت در الحصیبه هم‌مرز با البوکمال را داد اما بازگشایی این گذرگاه همچنان به تعویق افتاد.

الاخبار در ادامه با اشاره به اهمیت این گذرگاه، تأکید کرده است که بازگشایی گذرگاه البوکمال-القائم برای سوریه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چراکه بازگشایی آن به ایجاد یک دروازه مهم اقتصادی کمک می‌کند که علاوه بر فعال کردن صادرات زمینی در رفع نیازهای مهم دمشق از سوخت گرفته تا موارد دیگر هم سهیم خواهد بود. همچنین بازگشایی گذرگاه مذکور تأثیر محاصره را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و سوریه را قادر می‌سازد تا نیازهای اضطراری خود برای بازسازی مناطق آزاد شده و همچنین امکان ورود ارزهای خارجی به کشور را فراهم کند اما این امیدها با تلاش‌های آمریکایی ـ اسرائیلی برای محاصره دمشق و هم‌پیمانان آن مواجه است؛ مسأله‌ای که مقامات رسمی آمریکا بارها بر آن تأکید کرده‌اند و آخرین مورد آن توسط جویل ریبورن، فرستاده ویژه آمریکا به سوریه مطرح شد و وی در شهر استانبول ترکیه تأکید کرد که کشورش با تحریم‌های اقتصادی به دنبال خشکاندن درآمدهای دولت سوریه و هم‌پیمانان آن است.

طبق این گزارش، آنچه پس از به تعویق افتادن بازگشایی این گذرگاه مشخص شد این مسأله است که ما در مقابل "تقسیم نقش‌های آمریکا و اسرائیل" قرار داریم. واشنگتن از تل‌آویو برای دستیابی به اهداف فعلی خود که دقیقاً با اهداف اسرائیل یکسان بوده و مستقیماً با جنگ آنها با ایران و محور مقاومت مرتبط است، استفاده می‌کند. مهمترین این اهداف قطع کردن حدالامکان ارتباط جغرافیایی میان طرف‌های محور مقاومت است و طبق گفته استفان کوک، تحلیلگر مشهور فارن پالسی، اسرائیل در حال انجام مأموریت‌های "کثیف" است و آمریکا تکمیل کردن نتایج آن را با تشدید فشارهای سیاسی‌اش بر برخی از رهبران صاحب نفوذ عراقی بر عهده می‌گیرد. جزئیات دیگری هم وجود دارند که بر تقسیم شدن مأموریت‌های آمریکا و اسرائیل تأکید می‌کنند، ازجمله این جزئیات می‌توان به پایگاه‌های آمریکایی اشاره کرد که پهپادهای مهاجم به مواضع حشد شعبی از آنجا پرواز کرده‌اند. اطلاعت به دست آمده از منابع مختلف حاکی از آن است که برخی از این عملیات‌ها توسط پهپادهایی انجام شده است که از پایگاه‌های آمریکا در منطقه شرق فرات سوریه به پرواز درآمده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین