کد خبر: ۶۰۹۶۶۱
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱

اخراج بولتون چه معنایی برای ایران دارد؟

سفیر سابق بریتانیا در تهران: اخراج بولتون می‌تواند قدری از شدت تنش‌ها بکاهد و فضا را برای تلاش‌های چندجانبه فرانسه بازتر کند/ دیپلمات سابق امریکا: برکناری بولتون باعث کاهش تنش می‌شود با این وجود، نباید انتظار تغییری اساسی را داشت
اخراج بولتون چه معنایی برای ایران دارد؟
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- شبکه خبری "سی بی اس نیوز" امریکا در گزارشی با اشاره به اخراج جان بولتون از سمت مشاور امنیت ملی رییس جمهوری امریکا و معنای این موضوع برای ایران نوشته است: "بولتون تندروترین و ضدایرانی‌ترین فرد در کابینه ترامپ بود. او چندین دهه مواضع سرسختانه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران داشت و از حمله نظامی پیش‌دستانه برای نابودسازی برنامه هسته‌ای ایران دفاع کرده بود. او زمانی که سفیر امریکا در سازمان ملل متحد بود نیز از این موضع دفاع کرده بود.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ مقام‌های ایرانی می‌گویند صرف اخراج بولتون تغییری در موضع ایران نسبت به دولت امریکا ایجاد نخواهد کرد. دیپلمات‌های ارشد ایرانی می‌گویند ایران تنها در صورت لغو تحریم‌های اعمال شده امریکا می‌تواند درباره مذاکره فکر کند. در همین حال، مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا اخیرا اعلام کرد که ترامپ رییس جمهوری آن کشور مایل به دیدار با روحانی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک است که از هفته آینده آغاز خواهد شد.

ایران اعلام کرده که شرط اصلی‌اش برای هرگونه مذاکره‌ای، لغو تحریم‌ها است. در نهایت این مقام عالی رهبری ایران هستند که تعیین می‌کنند که آیا روحانی می‌تواند با ترامپ مذاکره کند یا خیر.

در ادامه این گزارش "ریچارد دالتون" سفیر سابق بریتانیا در تهران می‌گوید که اخراج بولتون اندکی شانس کاهش فشار امریکا بر ایران را بهبود بخشیده است. او می‌گوید این موضوع می‌تواند فضای بیشتری را برای تلاش‌های چندجانبه فرانسه فراهم کند تا کشورهای اروپایی در همکاری با امریکا بتوانند درباره تحریم‌ها راهی را پیدا کنند که ایران بتواند نفت بیشتری را صادر کند. او از این موضوع به عنوان مقدمه‌ای برای مذاکرات چندجانبه یاد می‌کند. با این حال، سفیر پیشین بریتانیا در ایران می‌گوید نشانه اندکی از تمایل ایران یا دولت ترامپ برای برداشتن گام‌های معنی‌دار و عقب‌نشینی احتمالی از مواضع‌شان وجود دارد. او می‌گوید: "احتمالا تلاش‌های چندجانبه فرانسه تا حدی می‌تواند باعث کاهش تنش‌ها شود با این حال، تا زمانی که واشنگتن و تهران هر دو موضعی عملگرایانه اتخاذ نکنند وضعیت تغییری اساسی نخواهد کرد. به نظر می‌رسد تهران و واشنگتن عجله‌ای برای تغییر اساسی مواضع خود ندارند".

در همین حال، "کلیف کاپکان" از دیپلمات‌های سابق وزارت خارجه امریکا که اکنون ریاست گروه مشاوره اوراسیا را برعهده دارد می‌گوید برکناری بولتون می‌تواند باعث کاهش تنش‌ها شود با این حال، از دید او نباید انتظار تغییری ناگهانی و چشمگیر در وضعیت را داشت.

او می‌گوید که بولتون هر زمانی که نوبت به مذاکره با ایران می‌رسید دائما می‌گفت: "نه". او می‌افزاید: "احتمالا هنوز هم مقام عالی رهبری ایران با دیدار ترامپ و روحانی موافقت نخواهند کرد. با این حال، اکنون شانس دیدار میان آنان بیش از هر زمان دیگری است".

کاپکان در ادامه می‌افزاید: "علاوه بر آن، بولتون یکی از حامیان ایده تغییر رژیم در ایران بود. اکنون با برکناری او، این گزینه و همچنین حمله نظامی علیه ایران تا حد زیادی کاهش یافته است".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین