کد خبر: ۶۰۹۷۹۷
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷
نتانیاهو متحد بزرگ خود در کاخ سفید علیه ایران را از دست داد

هراس اسرائیل از پیامدهای اخراج بولتون و پیام‌های آشتی‌جویانه ترامپ برای ایران

نفتالی بنت: درباره اخراج بولتون و پیامدهای آن نگران هستم؛ ترامپ دوست ماست با این حال، وقتی نوبت به منافع می رسد ما منافع خود را داریم و او منافع خود را/ آویگدور لیبرمن: برکناری بولتون دردسر بزرگی برای اسرائیل خواهد بود؛ نتانیاهو دیگر نمی تواند مدعی همکاری با ترامپ درباره ایران شود/ موشه یعلون: اخراج بولتون پیروزی‌ای برای ایران و نشانه ضعف ترامپ بود / روزنامه یدیعوت آحرونوت اسرائیل: نتانیاهو متحد خود درباره ایران را در کاخ سفید از دست داد؛ ایرانیان نیازی به عکس یادگاری با ترامپ ندارند و تنها در صورت کسب اطمینان از گرفتن امتیاز از او توافق خواهد کرد
هراس اسرائیل از پیامدهای اخراج بولتون و پیام‌های آشتی‌جویانه ترامپ برای ایران
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- مواضع سیاستمداران و چهره‌های نظامی پیشین و فعلی اسرائیل نشان می‌دهد که در هیچ نقطه‌ای از جهان به اندازه اسرائیل، رهبران مختلف نگران پیامدهای پس از برکناری "جان بولتون" مشاور امنیت ملی ترامپ نبوده‌اند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ "نفتالی بنت" از چهره‌های مطرح جریان راست در اسرائیل که با نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و کابینه او به عنوان وزیر همکاری کرده در تازه‌ترین اظهارات‌اش درباره اخراج "جان بولتون" مشاور امنیت ملی ترامپ از کاخ سفید گفته است: "ما باید بسیار نگران باشیم. ترامپ آشکارا دوست بزرگی برای اسرائیل است. با این حال، در نهایت او منافع خود را دارد و ما منافع خود را".

او که در کنفرانس مشترک روزنامه‌های "جروزالم پست" و "معاریو" در روز چهارشنبه سخن می‌گفت در ادامه افزود: "ایده فشار بر ایران کارآمد است. ما درصدد فشار آوردن بر ایران هستیم تا از سوریه و دیگر نقاط عقب‌نشینی کند. اگر ما فشار را علیه ایران کاهش دهیم نتیجه بسیار بد خواهد بود. موقعیت ما بهتر از آن چیزی است که پیشتر بود. در عراق، سوریه و در لبنان وضعیت خوبی داریم. در مورد ایران در وضعیت بسیار دشواری قرار داریم".

"آویگدور لیبرمن" از دیگر چهره‌های اردوگاه راست در سیاست اسرائیل و رهبر حزب "ئیسرائیل بیتنو" نیز با بنت موافق بود و در آن نشست گفت که تغییر جهت ترامپ در قبال ایران نشان‌دهنده آن است که نتانیاهو بزرگترین سرمایه استراتژیک خود که همکاری با ترامپ در مورد ایران بود را از دست داده است.

لیبرمن در این‌باره افزود: "نتانیاهو در این‌باره به قدری به ترامپ نزدیک شد که در کارزار انتخاباتی‌اش عکس‌های خود را در کنار ترامپ منتشر کرد". اخراج بولتون بدان معنا است که نتانیاهو دیگر نمی‌تواند ادعا کند که درباره ایران در همکاری نزدیک با امریکا است. این به معنای تمام شدن همکاری بر پایه چشم‌انداز مشترکی میان نتانیاهو و کاخ سفید در مورد ایران است. وزیر دفاع سابق اسرائیل در ادامه افزود: "برای اسرائیل این مشکل بسیار بزرگی است. این وضعیت ما را در برابر چالش‌های پیچیده‌ای قرار خواهد داد. واقعیت آن است که امریکایی‌ها نخست به منافع خود فکر می‌کنند و ما باید فکر کنیم که نحوه تعامل و واکنش‌مان نسبت به شرایط جدید چگونه باشد. آشکار است که موضع بولتون در مورد ایران نزدیک به موضع اسرائیل بود و برکناری او تغییری در رویکرد امریکا در قبال ایران محسوب می‌شود".

در همین حال، "موشه یعلون" وزیردفاع سابق اسرائیل در مصاحبه‌ای با شبکه خبری "آی 24"، اخراج بولتون را نشانه ضعف ترامپ و پیروزی‌ای برای ایران دانسته است. این وزیر سابق اسرائیلی گفته است: "به رویدادهای ماه‌های اخیر نگاه کنید. ترامپ ماه‌ها فشار شدیدی را بر ایران وارد کرد و تحریم‌هایی را اعمال نمود. با این حال، نسبت به ساقط شدن پهپاد امریکایی توسط ایران این موضوع را نادیده گرفت. این رفتار پیام ضعف امریکا است. این خبر بدی برای اسرائیل است".

او در ادامه این گفت‌وگو در واکنش به این موضوع که نتانیاهو مدعی شده که ایران دوست دارد رقبای او در انتخابات پیش روی اسرائیل پیروز شوند این موضوع را فرافکنی و ناصحیح دانسته و گفته است: "این تبلیغاتی غلط است. ایران باید اولویت شماره اول باشد. نتانیاهو به جای متهم کردن اپوزیسیون آبی و سفید باید بگوید چگونه می‌خواهد با تهدید متوجه از جانب ایران مقابله کند".

روزنامه "یدیعوت آحرونوت" اسرائیل نیز در سرمقاله تازه خود تحت عنوان "نتانیاهو متحد خود در مورد ایران را در کاخ سفید از دست داد"، درباره اخراج بولتون و پیامدهای آن برای اسرائیل می‌نویسد: "تصمیم ترامپ برای مذاکره با ایران باعث تشدید روابط پر تنش با مشاور امنیت ملی‌اش شد. رییس‌جمهوری امریکا ناامید شده چرا که در صحنه بین‌المللی پیروزی‌ای کسب نکرده است. او به دنبال کسب موفقیت است، حتی اگر این پیروزی به بهای آزرده خاطر ساختن دوست مورد اعتماد او نتانیاهو باشد. سیاست بولتون این بود: تغییر رژیم در تهران، بمباران ایران، صاف کردن و منهدم کردن طالبان، در هم شکستن حزب الله، خرد کردن حماس و استقرار نیروهای نظامی در مرز با کره شمالی. او معتقد بود که طالبان و کیم جونگ اون به دلیل خواست مذاکره ترامپ، او را مسخره می‌کنند.

تنش میان آن دو پس از آن افزایش یافت که ترامپ خواستار مذاکره بدون پیش شرط با روحانی شد. میزان حمایت از ترامپ در نظرسنجی‌های عمومی به کمتر از 38 درصد رسیده است. او تصور می‌کرد در پیونگ یانگ، کیم دوست او شده اما نتیجه‌ای از مذاکره با او حاصل نشد. حال ترامپ به ایران چشم دوخته؛ اقدامی که باعث نارضایتی بولتون و همچنین نتانیاهو شده است. در جهت عکس بولتون، پمپئو مرد بله قربان‌گوی ترامپ است. او کماکان یک دستور کار دارد: وفاداری به رییس‌جمهوری امریکا. پمپئو آرزو دارد در انتخابات سال 2024 بتواند رییس‌جمهوری امریکا شود. ترامپ که روزگاری امریکا را از برجام خارج ساخت، صرفا بدین خاطر که آن توافق دستاورد دوره اوباما بود، اکنون پیام‌های آشتی‌جویانه برای ایران ارسال می‌کند. با این حال، ایرانی‌ها تنها در صورتی با ترامپ به توافق خواهند رسید که مطمئن شوند بتوانند در ازای آن امتیازی از ترامپ دریافت کنند. آنان برخلاف "کیم جونگ اون" صرفا به عکس گرفتن با ترامپ نیازی ندارند. وضعیت جدید نشان دهنده تغییر رویکرد ترامپ است. این بدان معناست که نتانیاهو دیگر در کاخ سفید کسی را ندارد که مانند او به مسائل نگاه کند. او دیگر نمی‌تواند پیام‌ها را از اورشلیم (بیت المقدس) در گوش رییس‌جمهوری امریکا نجوا کند".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
پدرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۲
2
1
نتانیاهو تلاش برای شراکت در جایگزینی یک بولتن تازه نفس .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۲
1
1
حقیقتا نامردند
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۲
0
3
با این حال، وقتی نوبت به منافع می رسد ما منافع خود را داریم و او منافع خود را.

......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۲
فقط دون کیشوت دنبال منافع خودش نبود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۲
3
0
نظرم را اگر درج کنید این است که این تیترها برای آماده ذهن جامعه جهت مذاکره با امریکا و تحمیل برجام بعدی به کشور است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
2
1
حنای عوامل آمریکا دیگر در ایران رنگ ندارد , آمریکا بنشیند تا برای مذاکره بیایند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین