کد خبر: ۶۰۹۸۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹

پیش‌بینی وقوع طوفانی با مقیاس «دوریان» در نواحی خلیج فارس

یک پیشکسوت هواشناسی پیش‌بینی کرد: حدود ۵۰ تا ۶۰ سال آینده برخورد یک طوفان شدید دریایی خانمان‌سوز مانند «دوریان» در نواحی خلیج فارس امکان پذیر است.
آفتاب‌‌نیوز :

حسین اردکانی پیشکسوت هواشناسی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به ساختار فیزیکی و دینامیکی طوفان‌های دریایی که در اقیانوس آرام، اطلس و هند که در نیمکره شمالی شکل می‌گیرد، گفت: این شرایط در هواشناسی مدرن بسیار جالب بوده و جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی در ادامه توضیح داد: طوفان دوریان که همچنان در سواحل شرقی امریکا فعال است، باید به نواحی شرقی‌تر در حال حرکت است و خسارات چندین هزار میلیارد دلاری و جانی به همراه داشته است.

اردکانی افزود: این طوفان یکی از صدها طوفانی است که در ۲۰۰ سال گذشته تا به حال در اقیانوس اطلس، آرام و هند رخ داده است. البته در اقیانوس هند به استثناء خلیج بنگال به طور ضعیف‌تر اتفاق افتاده است.

این پیشکسوت علم هواشناسی خاطرنشان کرد: بر اساس این تجربه نیم قرنی که در حوزه هواشناسی کسب کرده‌ام، می گویم که یک طوفان مهیب از اقیانوس هند به طرف غربی اقیانوس هند و شمال غربی این ناحیه دریای عمان شکل خواهد گرفت.

وی ادامه داد: البته تا به حال چند طوفان ضعیف در این مسیر رخ داده که خوشبختانه تا جنوب شرق دریای عمان رسیده و مسیرش به طرف شمال شرق یعنی پاکستان تغییر داده است یا مسیرش به طرف غرب یعنی کشور یمن و بعضی مواقع به سمت جنوب غرب یعنی دریای عرب کشیده شده است.

این استاد هواشناسی خاطرنشان کرد: دغدغه من این است که طبق تحقیقات اخیری که در یکی از دانشگاه‌های معتبر جهان در این باره انجام گرفته است طی سال‌های آینده یعنی حدود ۵۰ الی ۶۰ سال دیگر یکی از این طوفان‌ها که تا به حال در سه منطقه جهان اثر نداشته‌اند قرار است در منطقه ما رخ دهد.

اردکانی ادامه داد: این سه منطقه عبارتند از قسمت شمال خلیج مکزیک، منطقه‌ای در استرالیا و همچنین خلیج فارس.

وی پیشنهاد کرد: دولت به عنوان یک طرح ملی به سرپرستی سازمان هواشناسی کشور بودجه کافی که از طرف وزارتخانه های ذیربطی همانند وزارت نفت و دیگر سازمان‌های مربوطه جهت مدلسازی‌های عددی و قیاسی که امروز در جهان معمول است انجام دهد.

این پیشکسوت علم هواشناسی تاکید کرد: با توجه به توان علمی که از سازمان هواشناسی وجود دارد و با کمک سازمان‌های مربوطه می‌توان این امر مهم را انجام داد ولی با داشتن این مدل‌ها می‌توان مسیر حرکت این طوفان‌ها را به خوبی برای حداقل یک هفته تا ۱۰ روز جلوتر از هنگام وقوع و رسیدن آن به تنگه هرمز و شرق خلیج فارس پیش بینی کرد.

به گفته وی با پیش‌بینی و مدلسازی های صورت گرفته از خسارت های صدها میلیاردی تا اندازه زیادی جلوگیری می شود و همچنین می توان از صدمات جانی این طوفان پیشگیری کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۲
0
1
چندين هزار ميليارد دلاري !!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پيش بيني ٢٠ سال آينده !!!!!!؟؟؟؟؟؟؟
مگر ايشان مجبور است صحبت كند
و بدتر شما درج كنيد ؟
و بيشتر بدتر مسائل علمي بازيچه اين آدم و شما بشود!!!؟؟؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین