کد خبر: ۶۰۹۸۰۶
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶

فشار سناتورهای آمریکا به عربستان

خبرگزاری رویترز چهارشنبه شب گزارش داد؛ سناتورهای آمریکا بار دیگر عربستان را به خاطر مسائل حقوق بشری و جنگ یمن تحت فشار قرار می دهند.
فشار سناتورهای آمریکا به عربستان
آفتاب‌‌نیوز :

بر اساس گزارش این خبرگزاری، اعضای جمهوری‌خواه و دمکرات سنای آمریکا روز سه شنبه در نامه ای به "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی اعمال فشار به عربستان را به خاطر پرونده حقوق بشری سعودی ها و عمل نکردن کامل ریاض به تعهدش در اعطای کمک ۷۵۰ میلیون دلاری به مردم یمن بار دیگر قوت گرفته است.

رویترز افزود: در این نامه تأکید شده است که دولت ریاض به بخش اندکی از این تعهد عمل کرده است.

در این نامه آمده است: اگر این کمک مالی تا پیش از پایان ماه اکتبر (۹ آبان) تأمین نشود، دسترسی پنج میلیون نفر به آب آشامیدنی سالم در یمن قطع خواهد شد.

سازمان ملل متحد ۲۱ آگوست گذشته (۳۰ مرداد) نیز هشدار داده بود؛ اگر برخی کشورها به تعهدات مالی شان عمل نکنند، ۲۲ برنامه کمک رسانی در یمن متوقف خواهد شد.

رویترز گزارش داد: نامه مذکور به امضای "کریس مورفی" سناتور دمکرات ایالت "کنتیکت" و "تاد یانگ" سناتور جمهوری خواه ایالت "ایندیانا" رسیده است؛ دو سناتوری که به‌خاطر کارنامه (سیاه) عربستان در زمینه حقوق بشری از جمله نقش ریاض در جنگ یمن، از طرفداران برخورد قاطع آمریکا با دولت سعودی هستند.

رویترز اعلام کرد: بسیاری از اعضای کنگره آمریکا از جمله برخی دوستان جمهوری­خواه ترامپ، منتقد روابط نزدیک ایالات متحده و عربستان هستند. این سناتورها تلاش کردند مانع از فروش سلاح به عربستان شوند یا حمایت های واشنگتن از حملات هوایی ائتلاف عربستان و امارات در یمن جلوگیری شود.

بنا بر این گزارش، مورفی و یانگ به دنبال آن هستند که در هفته های آینده، کمک‌های امنیتی واشنگتن به ریاض را در مجلس سنای آمریکا به رأی بگذارند.

این سناتورها در صدد هستند، در این رأی گیری از یکی از بندهای قانون حقوق بشری آمریکا استفاده کنند؛ بندی که به کنگره اجازه می دهد در خصوص اقدامات کشورها در زمینه حقوق بشر رأی گیری کند.

تحرکات کنگره آمریکا در حالی صورت می گیرد که ترامپ، اوایل مردادماه گذشته سه قطعنامه تصویب شده در کنگره این کشور برای ممنوعیت فروش سلاح به عربستان و امارات متحده عربی را وتو کرد؛ اقدامی که دومین وتو در حمایت از ائتلاف سعودی در یمن بود.

کنگره آمریکا تاکنون سعی داشت با استفاده از فرایندهای غیر رسمی، فروش سلاح به عربستان را به دلیل نگرانی از استفاده این سلاح ها علیه شهروندان غیرنظامی یمن، متوقف کند اما به دلیل تلاش دولت ترامپ برای دور زدن کنگره، اقدام به صدور قطعنامه در این رابطه کرد که با وتوی رئیس جمهوری این کشور رو به رو شد.

کنگره آمریکا پیشتر نیز قطعنامه ای برای توقف حمایت این کشور از ائتلاف سعودی در جنگ یمن تصویب کرد که با وتوی ترامپ راه به جایی نبرد. این قطعنامه که در سنای آمریکا طرح شده بود، از رأی کافی برای لغو وتوی ترامپ باز ماند.

کنگره آمریکا برای لغو وتوی ترامپ نیاز به دو سوم آراء دارد که با توجه به حمایت برخی جمهوریخواهان از سیاست خارجی ترامپ در قبال عربستان، احتمال وجود چنین اکثریتی در زمان حاضر کم است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین