کد خبر: ۶۰۹۸۵۵
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۱

عوامل محیطی و ژنتیکی در بروز اختلالات روان‌تنی تاثیرگذار است؟

عضو انجمن علمی روانپزشکان گفت: برخی از عوامل مانند ویژگی‌های شخصیتی، ژنتیکی، محیط زندگی و بیولوژیکی یا زیست شناختی را می‌توان در بروز اختلالات بیماری روان تنی موثر دانست.
آفتاب‌‌نیوز :

«محمدرضا محمدی» در مورد شناسایی و درمان اختلالات روان تنی به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: اختلالات روان تنی به طور ناگهانی به وجود نمی آید بلکه ابتدا توسط نشانه هایی مثل استفراغ، تپش قلب و رنگ پریدگی ظاهر و سپس استرس و ضربه های روحی به طور تدریجی روی فرد مبتلا تأثیر می گذارد و در نهایت اثر تجمعی آن سبب بروز بیماریهای سایکوسوماتیک یا همان بیماری روان تنی می شود.

وی با بیان اینکه وضعیت ذهنی فرد مبتلا به اختلال روان تنی در هر زمانی بر میزان شدت بیماری فیزیکی می تواند تاثیرگذارد، ‌افزود: علائم فیزیکی که بر اثر عوامل ذهنی به وجود می‌آید ناشی از فعالیت هیپنوتیزم‌های عصبی یا خوابگرایی بوده که از مغز به قسمت‌های مختلف بدن می‌رود. برخی از عوامل مانند ویژگی‌های شخصیتی، ژنتیکی، محیط زندگی و عوامل بیولوژیکی می‌تواند در بروز اختلالات روان تنی نقش موثری داشته باشد.

این متخصص روانپزشکی افزود: طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها و شرایط فیزیکی می‌تواند منجر به بدتر شدن اختلالات روان تنی از جمله بیماری پوستی مانند اگزما و پسوریازیس، فشار خون بالا و مشکلات قلبی با توجه به شرایط فیزیکی به وجود آورد. سایکوسوماتیک یا بیماری روان تنی اغلب بر سیستم تنفسی، دستگاه گوارش و همچنین سیستم قلبی عروقی نیز اثر گذار خواهد بود.

محمدی با یادآوری اینکه اختلال روان تنی حتی می‌تواند با توجه به شرایط مختلف اثرات خفیف تا شدیدی بر کیفیت زندگی فرد مبتلا گذارد، ‌ تصریح کرد: بیماری‌ گوارشی، میگرن، سردرد، معده درد، دیابت، کمر درد، بیماری پوستی کهیر، آکنه و جوش، اختلال غدد تیروئید، بی‌خوابی، مشکلات دستگاه تناسلی و ادرای، قاعدگی، تنگی نفس، خستگی شدید، چاقی، افزایش ضربان قلب و سایر عوامل از جمله بیماری‌های روان تنی می‌توان برشمرد.

وی همچنین گفت: همانگونه که بیان شد بیماری‌های بسیاری بر اثر اختلالات روان تنی به وجود می‌آید که سرمنشا آن استرس و اضطراب است و باید تا جایی که ممکن است این اختلالات را از خود دور کرد.

راهکار درمان

این روانپزشک در پاسخ به این سوال که درمان مبتلایان به بیماری روان تنی چگونه خواهد بود، ‌ اظهارداشت: در صورت مراجعه و تشخیص به موقع، بیماری اختلال روان تنی قابل درمان خواهد بود.

محمدی گفت: در اغلب موارد درمان این وضعیت شامل درمان رفتار شناختی است. بدین طریق به فرد مبتلا کمک می‌ شود تا راه‌های جدید برای مقابله با مشکلات و رفع آن‌ تا درک عمیق‌تر از شرایط به دست آورده را بیاموزد. بیمار همچنین می آموزد که اهداف زندگی واقع بینانه را شناسایی و رفتاریی را که تاثیر منفی بر زندگی آن‌ می‌گذارد، تغییر دهد.

راهکار کنترل

وی نسبت به کنترل اختلال روان تنی فردی و اجتماعی، ‌ عنوان کرد: بسیاری از مطالعات انجام شده بر روی اختلال روان تنی وجود رابطه نسبتا قوی بین فشارهای زندگی و مشکلات را نشان می دهد. افرادی که دچار بیماری های روان تنی می شوند، فشار روانی بیشتری نسبت به افراد سالم تجربه می کنند. از این رو با واکنش بجا و به موقع در مقابله با استرس و اضطراب های زندگی و همچنین تغییر عوامل بیرونی و محیطی می توان تا حدود بسیاری روند افزایشی این اختلال را کنترل کرد.

عضو انجمن علمی روانپزشکان همچنین گفت: روبه رو شدن با مشکلات و برخورد منطقی با آن، احساس مسئولیت در مورد تصمیمات، آموزش روش های کنترل استرس، استراحت و فعالیت های خوشایند در بعد فردی و بهبود وضعیت اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و نیز ارتقاء کیفی روابط حاکم بر رفتار افراد با همدیگر و تناسب هماهنگی مابین مردم و سنت های حاکم بر جامعه، از لحاظ اجتماعی، ‌ در توسعه سلامت زندگی و روانی افراد اثر بخش خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین