کد خبر: ۶۱۰۰۳۶
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۳

دیدار وزیر انرژی آمریکا و مقامات سعودی با هدف ساخت رآکتور اتمی

وزیر انرژی آمریکا ضمن اعلام دیدار با همتای سعودی در روز دوشنبه گفت، اگر عربستانی‌ها می‌خواهند به انرژی اتمی دست پیدا کنند باید استانداردها را رعایت کنند.
آفتاب‌‌نیوز :

«ریک پری» وزیر انرژی آمریکا اعلام کرد روز دوشنبه ضمن دیدار با همتای سعودی، با مقامات ریاض در خصوص ساخت رآکتور اتمی گفت‌وگو خواهد کرد.

به نوشته «رویترز»، ریک پری روز جمعه در جمع خبرنگاران گفت، سعودی‌ها باید استاندارد‌های منع گسترش سلاح‌های اتمی را پیش از رسیدن به هر توافقی بپذیرند.

وزیر انرژی آمریکا درباره محل دیدار با «عبدالعزیز بن‌سلمان» همتای سعودی خود حرفی نزد اما یک مقام آمریکایی به رویترز گفت احتمالاً این دیدار در حاشیه نشست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در «وین» که از چند روز آینده آغاز می‌شود، انجام خواهد شد.

سعودی‌ها تا کنون در برابر پذیرش شروط مربوط به منع گسترش سلاح‌های اتمی طفره رفته است. عبدالعزیز بن‌سلمان روز دوشنبه هفته گذشته گفت کشورش خواهان غنی‌سازی اورانیوم برای تولید برق هسته‌ای است.

سال گذشته «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی مدعی شد کشورش خواستار تولید سلاح اتمی نیست اما اگر ایران به آن دست یابد، در اقدام متقابل برای درسترسی به آن تلاش خواهد کرد.

پری با تکرار حرف‌های روز پنجشنبه «استیون منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا درباره ایران گفت: «ایران می‌داند قوانین شهروند خوب بودن در جهان چیست. اگر آن‌ها به ادامه حیات در خارج از این مرزها ادامه دهند، به گمانم آمریکا هم موضع قوی و سخت خود علیه آن‌ها را ادامه خواهد داد».

پری گفت اگر چین که بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران است یا هر کشور دیگری، به نفت نیاز دارد باید با آمریکا صحبت کند که تولیدات نفت و گاز آن رو به افزایش است.

وزیر انرژی آمریکا دراین باره گفت: «چرا نمی‌آیند و با کشور شماره یک تولیدکننده نفت و گاز درجهان صحبت نمی‌کنند».

«استیون منوشین» وزیر خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد: «[مایک] پامپئو [وزیر خارجه]، من و سایر اعضای تیم امنیت ملی در حال اعمال راهبرد فشار حداکثری در قبال ایران هستیم».

دولت ترامپ از یک سال پیش به صورت یکجانبه و علی‌رغم مخالفت‌های بین‌المللی و پایبندی کامل ایران به توافق هسته‌ای، از برجام خارج شد و به امید وادار کردن ایران به مذاکره مجدد درباره توافق موردپسند آمریکا، فشارها به تهران را از طریق وضع تحریم‌های اقتصادی، لغو معافیت‌های نفتی و درج نام سپاه پاسداران در لیست سازمانهای تروریستی، افزایش داد.

علی‌رغم ابراز تمایل آمریکا برای مذاکره با ایران، مقامات ایران بارها تأکید کرده‌اند تا زمانیکه واشنگتن سیاست‌های خود را در قبال ایران تغییر ندهد با این کشور وارد مذاکره نخواهند شد.

اردیبهشت ماه امسال در نخستین سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، تهران اعلام کرد که اجرای بخشی از تعهداتش ذیل برجام را متوقف می‌کند. ایران تاکنون در دو مرحله، دو فرصت ۶۰ روزه به اروپا داده تا تعهدات اقتصادی خود را اجرایی کرده و آثار تحریم‌های یکجانبه آمریکا را جبران کند.

جمهوری اسلامی ایران آخر هفته گذشته در واکنش به عدم تحقق وعده‌های اتحادیه اروپا در ارتباط با برجام، بخش دیگری از تعهدات خود ذیل برجام را به حال تعلیق درآورد.

در گام جدید، ایران اعلام کرده است که دیگر هیچ‌یک از محدودیت‌های تعیین‌شده برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه هسته‌ای را اجرا نخواهد کرد. آزمایش زنجیره‌های نسل‌های جدید سانتریفیوژ از جمله مواردی است که در دستور کار سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین