کد خبر: ۶۱۰۰۶۱
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۲

بایدن پیروز سومین مناظره نامزدهای دموکرات

سومین مناظره میان 10 نامزد اصلی حزب دموکرات برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 آمریکا در حالی به پایان رسید که براساس بیشتر نظرسنجی ها «جو بایدن» معاون رئیس جمهوری پیشین بیشتر آرای موافق را در افکارعمومی کسب کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :

حدود ۱۴ ماه به انتخابات ریست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰مانده است. اگرچه در کل این کشور بحث های مربوط به انتخابات هنوز چندان داغ نشده است، اما در حزب دموکرات شرایط متفاوت است. تعدد نامزدهایی که خود را دارای شرایط برای شکست رقیب جمهوریخواه- به احتمال زیاد «دونالد ترامپ»- می دانند، موجب شده تا رقابت های داخلی در این حزب بسیار جدی دنبال شود و هیجان یک انتخابات سراسری را در این حزب بازنمایی کند.

حزب دموکرات پس از برگزاری دو مرحله مناظره دوجلسه ای (میان 20 نامزد) در نهایت قادر شد تا به یک فهرست ۱۰ نفره از نامزدها دست پیداکند. برخی از نامزدهای اولیه واجد شرایط برای حضور در مرحله بعد نبودند یا اینکه خود کنار کشیدند. سومین مناظره میان ۱۰ نامزد نهایی حزب دموکرات در شهر هیوستون تگزاس برگزار و از طریق شبکه تلویزیونی ای. بی. سی پخش شد. این مناظره با شرکت جو بایدن، برنی سندرز، کامالا هریس، الیزابت وارن، جولیان کاسترو، ایمی کلوباچر، اندرو یانگ، پیت بودجیج، بتو اورورک و کوری بوکر برگزار شد.

براساس آخرین آماری که از سوی موسسه «RealClearPolitics (RCP) » از بررسی همه نظرسنجی ها در ایالات متحده استخراج شده است جوبایدن در اکثر نظرسنجی ها با کسب بیش از ۲۵ درصد آرای شرکت کنندگان، بیشترین بخت را برای حضور در رقابت نهایی با جمهوریخواهان در سال 2020 دارا است. علاوه بر وی سندرز و وارن هم با کسب نظر بین ۱0 تا ۲۰ درصد افراد گزینه های بعدی در این رقابت هستند. مناظره سوم نخستین تقابل سه نامزد اصلی دموکرات ها برای تقابل احتمالی با ترامپ در سال ۲۰۲۰ بود.

تارنمای خبری تحلیلی «VOX» عنوان داشت نکته ای که نظرسنجی های ملی و ایالتی نشان می دهند پیروزی دموکرات ها بر ترامپ است. براساس این تحلیل، نظرسنجی ها نشان می دهند سندرز و بایدن با بیشترین اختلاف، ترامپ را شکست خواهند داد.

حتی سی. ان. ان هم در گزارش خود مدعی شد که از هر ۱۰ آمریکایی ۶ نفر دونالد رامپ را لایق انتخاب برای دور دوم ریاست جمهوری نمی دانند.

طبق تحلیل وکس، دموکرات ها نباید گول نظرسنجی هایی را که ۱۴ ماه قبل از انتخابات برگزار می شود، بخورند. آن ها نباید گرفتار همان شرایطی شوند که در سال 2016 برای «هیلاری کلینتون» رخ دارد. درحالی که در دوره های مختلف مانده به انتخابات تقریبا همه نظرسنجی ها وی را پیروز انتخابات حتی با بیش از 10 درصد اختلاف می دانستند اما در زمان نزدیک به انتخابات شرایط تغییر کرد. این گزارش افزود: اتفاقات بسیار زیادی تا زمان انتخابات رخ خواهد داد و تمایلات رای دهندگان هم ممکن است تغییرات عمیقی پیدا کند.

بحث های جزئی تر در مناظره سوم

از آنجا که حدود دو ماه از آخرین مناظره میان این نامزدها گذشته و در این مدت اتفاقات مهمی به ویژه در عرصه داخلی آمریکا رخ داده است تقریبا برای همه نامزدها یک موضوع اولویت خاصی داشت و آن هم انتقاد به سیاست های دونالد ترامپ بود. یکی از مهمترین جنبه های این حملات هم به سیاست های نژادی وی و تلاش برای افزایش شکاف در جامعه آمریکایی بود.

گفته می شود کامالا هریس مناظره را توفانی آغاز کرد مهم تر آنکه شعار انتخاباتی باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا یعنی «بله ما می توانیم» را هم مورد استفاده قرار داده بود. بیشتر رسانه های آمریکایی اما با قابل قبول خواندن عملکرد بایدن، وی را برنده این دور از مناظره دانستند.

با این حال بیمه و خدمات درمانی که مهم ترین موضوع برای افکارعمومی به شمار می آید، نخستین موضوعی بود که به آن پرداخته شد. عملی نبودن دیدگاه چپگرایانه سندرز و وارن در این حوزه از جمله انتقاداتی بود که دیگر نامزدها همچون بایدن در مورد آن سخن گفتند. وی به عنوان پرسابقه ترین نامزد انتخاباتی که سابقه طولانی در مناصب اجرایی به ویژه در کنار باراک اوباما دارد، مهم ترین مشکل طرح بیمه ای آن ها را هزینه زیاد و نامشخص بودن منابع تامین بودجه آن عنوان کرد.

با این حال وارن از طرح درمانی اوباما تمجید کرد و مدعی شد خواستار اجرای بهتر و کامل تر آن است. سندرز هم طرح درمانی را ارائه کرد که به اعتقاد کارشناسان برای اجرای ۱۰ ساله آن، مبلغی بالغ بر ۳۲ تریلیون (هزار میلیارد) دلار بوجه نیاز است.

علاوه بر این بحث مالکیت سلاح هم در این مناظره مطرح شد زیرا این امر به علت حوادث خونبار ماه گذشته مورد توجه افکارعمومی قرار داشت. اورورک شهردار پیشین در ال پاسو در این زمینه در مرکز نگاه ها قرار گرفت. وی از برنامه خود برای محدودیت در فروش سلاح های خودکار در صورت انتخاب به عنوان رئیس جمهوری سخن گفت. دیگر نامزدها در این زمینه رویکردی خنثی داشتند و آن را اختیاری عنوان کردند. وارن اقدام و حمایت مجلس سنا برای تصویب یک قانون کارآمد را ضروری دانست.

بحث مهاجرت نیز در این مناظره مطرح شد که چند تن از نامزدها از برنامه ریزی برای کاهش محدودیت های دولت ترامپ سخن گفتند. بیشتر حاضران در مناظره خط مشی های ترامپ در این حوزه را تفرقه افکن ارزیابی کردند. برخی از آن ها همچون کاسترو هم به انتقاد از رویکردهای مهاجرتی باراک اوباما و معاون وی پرداختند. جوبایدن اما عنوان داشت «چه خوب، چه بد ۸ سال در کنار اوباما خدمت کرده است».

وارن با انتقاد از سیاست های ترامپ، از تسهیل در فرایند اعطای شهروندی سخن گفت و تاکید کرد رئیس جمهوری آمریکا این بحران مهاجرتی را با اهداف سیاسی ایجاد کرد. یانگ اما دیدگاه مثبت خود نسبت به پسران مهاجران و تاثیر آن ها در پویایی اجتماعی و اقتصادی ایالات متحده را تشریح کرد.

بحث تجارت نیز در این مناظره مورد توجه قرار گرفت. بودجیج ترامپ را بدون راهبرد در این حوزه دانست؛ کلوباچر سیاست های تعرفه ای ترامپ را به ضرر کشاورزان و کارگران ارزیابی کرد؛ وارن هم مدعی بازسازی روابط تجاری واشنگتن با دیگر کشورهای جهان با اهرم دسترسی به بازار آمریکا شد.

در حوزه آموزش نیز نامزدها اعتقاد داشتند باید برای اصلاح ساختار کارهای زیادی انجام دهند. یانگ در این زمینه برنامه کاملتری برای بهبود عملکرد مدارس داشت؛ بودجیج، هریس، وارن و سندرز از افزایش حقوق معلمان سخن گفتند و کوری بوکر هم مدعی شد پیش از این در شهری که شهردار آن بود در این زمینه کار کرده است.

در حوزه بین المللی اما مهمترین موضوعی که مطرح شد مساله صلح در افغانستان و سرنوشت نیروهای نظامی آمریکایی در این کشور بود. وارن با بیان این موضوع که شرایط در افغانستان راه حل نظامی ندارد از خروج نظامیان حتی بدون توافق صلح سخن گفت. بایدن هم به صوت غیرمستقیم طرح فدرالی کردن افغانستان را تکرار کرد. یانگ و بودجیج نیز با انتقاد از رویکرد جنگی کاخ سفید در بیش از یک دهه اخیر، از ناموفق بودن تلاش های واشنگتن برای بازسازی کشورهای اشغال شده و جلوگیری از تهاجم های بیشتر ایالات متحده در آینده سخن گفتند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین