کد خبر: ۶۱۰۲۱۰
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰

علیرضا بیرانوند و احکام اخلاقی - انضباطی‌اش!

صدور دو حکم اخلاقی و انضباطی از سوی دو مرجع قضایی متفاوت فدراسیون فوتبال در بازه زمانی سه ماهه گذشته، علیرضا بیرانوند دروازه‌بان تیم فوتبال پرسپولیس را در شرایط ویژه‌ای قرار داده است.
علیرضا بیرانوند و احکام اخلاقی - انضباطی‌اش!
آفتاب‌‌نیوز :

علیرضا بیرانوند طی سه ماهه گذشته از سوی دو مرجع قضایی فدراسیون فوتبال با دو محرومیت روبرو شده است. کمیته اخلاق، چهارم خردادماه سال جاری به دلیل تخلف دروازه‌بان تیم فوتبال پرسپولیس در حاشیه دیدار پارس جنوبی جم وی را به سه جلسه محرومیت تعلیقی به مدت شش ماه و پرداخت ۵۰ میلیون تومان جریمه و ۲۳ شهریورماه سال جاری نیز کمیته انضباطی این بازیکن را به دلیل تحریک تماشاگران تیم تراکتورسازی تبریز به یک جلسه محرومیت از همراهی تیم خود در مسابقه رسمی و پرداخت مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی، محکوم کردند.

حکم کمیته اخلاق در چهارم خرداد

چهارم خردادماه سال جاری بود که کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال برای تخلف علیرضا بیرانوند؛ دروازه‌بان تیم فوتبال پرسپولیس در حاشیه دیدار پارس جنوبی جم - پرسپولیس سه جلسه محرومیت تعلیقی به مدت شش ماه و ۵۰ میلیون تومان جریمه در نظر گرفت، حکمی که در صورت پرداخت جریمه نقدی و همچنین اعلام عذر خواهی رسمی و کتبی از پرسنل خدوم و زحمتکش نیروی انتظامی محرومیت وی تعلیق و پس از انقضاء مدت شش ماه به شرط عدم ارتکاب رفتار غیر اخلاقی از سابقه وی حذف می‌شود و در غیر این صورت رای محرومیت مستندا به ماده ۱۱۲ آئین نامه انضباطی و ماده ۶۳ آئین نامه اخلاق به محض صدور و ابلاغ اجرا خواهد شد.

کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال در اطلاعیه خود که چهارم خردادماه سال جاری منتشر شد، ‌ آورده بود: درباره تخلف اخلاقی آقای علیرضا بیرانوند، بازیکن و دروازه‌بان باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس تهران مبنی بر رفتار ناشایست نسبت به مأمور نیروی انتظامی مستقر در ورزشگاه تختی شهرستان جم استان بوشهر در حاشیه دیدار پرسپولیس - پارس جنوبی در تاریخ ۹۸.۰۲.۲۶ که فیلم آن در رسانه‌ها منتشر شده است اعلام می‌دارد با عنایت به محتویات پرونده و با توجه به شکایت رسمی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و شخص مأمور حاضر در محل که مورد تعرض قرار گرفته و مشاهده فیلم‌های به دست آمده که حاکی از رفتار ناشایست و به دور از اخلاق و نزاکت عمومی اجتماعی و رفتار حرفه‌ای ورزشکاران می‌باشد و با توجه به اینکه نامبرده به عنوان یک ورزشکار و فوتبالیست در سطح ملی الگوی بسیاری از جوانان و فوتبال دوستان بوده که مسئولیت وی را در رعایت اصول اخلاقی دو چندان می‌سازد و اینکه دفاعیات ایشان و وکیل وی در توجیه علت چنین رفتاری مورد پذیرش اعضای کمیته اخلاق قرار نگرفته است، تخلف انتسابی به نامبرده را محرز و مسجل تشخیص و رفتار وی را مطابق با ماده ۵۱ آیین‌نامه انضباطی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران و نیز ماده ۱۳ آیین‌نامه اخلاق فیفا مصوب سال ۲۰۱۸ می‌داند.

در ادامه این اطلاعیه نیز آمده بود: با عنایت به مراتب مذکور و نیز بند یک ماده ۱۳ آئین نامه اخلاق فیفا و نیز مواد ۵۱، ۵۳ و ۵۹ آئین نامه انضباطی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران علیرضا بیرانوند را به مدت ۳ بازی رسمی در مسابقات باشگاهی از هرگونه فعالیت رسمی فوتبالی محروم و نامبرده را به پرداخت مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی در حق فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران محکوم می‌کند که با عنایت به سابقه رفتار و عملکرد و حسن شهرت وی در بین اهالی فوتبال مستنداً به ماده ۱۰۷ آئین نامه مذکور سه جلسه محرومیت وی را به مدت شش ماه تعلیق می کند تا در صورت پرداخت جریمه نقدی و همچنین اعلام عذر خواهی رسمی و کتبی از پرسنل خدوم و زحمتکش نیروی انتظامی محرومیت وی تعلیق و پس از انقضاء مدت شش ماه به شرط عدم ارتکاب رفتار غیر اخلاقی از سابقه وی حذف شود. در غیر این صورت رای محرومیت مستنداً به ماده ۱۱۲ آئین نامه انضباطی و ماده ۶۳ آئین نامه اخلاق به محض صدور و ابلاغ اجراء خواهد شد.

حکم کمیته انضباطی در۲۳ شهریور

به تازگی اما کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال رای خود را در خصوص دروازبان تیم پرسپولیس صادر کرد، ‌ حکمی که در آن آمده بود: در خصوص گزارش ابرازی علیه علیرضا بیرانوند، دروازبان تیم پرسپولیس مبنی بر اهانت بر تحریک تماشاگران تیم تراکتور تبریز با توجه به مجموع اوراق و محتویات پرونده از جمله فیلم منتشره شده از وی در حین خروج از زمین مسابقه و با عنایت به دفاعیات و اظهارات ارائه شده در جلسه ۲۳ شهریورماه، کمیته انضباطی رفتار ایشان قطع نظر از توهین آمیز بودن یا نبودن آن به لحاظ تحریک تماشاگران تیم مقابل از مصادیق ماده ۶۰ مقررات انضباطی مصوب سال ۱۳۹۷ تشخیص و بر همین اساس، علیرضا بیرانوند به یک جلسه محرومیت از همراهی تیم خود در مسابقه رسمی و پرداخت مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی به لحاظ عذرخواهی نامبرده و باشگاه مربوطه در رسانه، با رعایت ماده ۹۳ از مقررات موصوف محکوم می شود.

رای صادره قابل اجرا و از حیث محرومیت قطعی و از حیث جریمه نقدی قابل تجدید نظر خواهی ظرف مدت یک هفته نزد کمیته استیناف فدراسیون است. ضمنا پرونده در خصوص شکایت باشگاه تراکتور نیز مفتوح رسیدگی خواهد بود.

کلام آخر...

نکته قابل اشاره از سوی مراجع قضایی فدراسیون فوتبال این است که کمیته اخلاق و کمیته انضباطی این فدراسیون دو مرجع قضایی متفاوت هستند و اساسا آیین‌نامه‌ و جنس رفتارهایی که در کمیته اخلاق بررسی می‌شود متفاوت از مسائل مطرح شده و بررسی شده در کمیته انضباطی است. با استناد به همین توضیح در توجیه حکم تعلیقی علیرضا بیرانوند و حکم جدید انضباطی این بازیکن نیز باید خاطرنشان کرد که صدور حکم صادره از سوی کمیته انضباطی مبنی بر محرومیت یک جلسه‌ای این بازیکن هیچ ارتباطی به حکم شش ماهه تعلیقی بیرانوند ندارد.

بنابراین با توجه به صدور حکم محرومیت سه جلسه‌ای تعلیقی علیرضا بیرانوند به مدت شش ماه که در چهارم خردادماه سال جاری صادر شد، ‌ در صورتی که دروازه‌بان سرخپوشان تا چهارم آذرماه سال جاری مرتکب رفتار غیراخلاقی نشود، حکم مربوطه از سابقه وی حذف خواهد شد و در غیر این صورت اگر در مدت شش ماهه تعیین شده مجددا به دلیل رفتار غیراخلاقی به کمیته اخلاق فراخوانده و پرونده‌ای برای وی تشکیل شد، حکم محرومیت سه جلسه‌ای صادره ضمیمه حکم جدید خواهد شد.

موضوعی که البته مورد اشکال برخی از کارشناسان قرار گرفته و به مباحث مختلفی دامن زده است. باید پرسید آیا این نوع تفکیک آرای کمیته‌های اخلاق و انضباطی در فوتبال یا تلفیق آنها عادلانه است؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین