کد خبر: ۶۱۰۲۹۳
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۱

رایزنی ها برای تامین مالی اینستکس ادامه دارد

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه از ادامه رایزنی ها ایران و اروپا برای اجرای اینستکس خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :

غلامرضا انصاری معاون اقتصادی وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به جلسه ستاد اقتصادی خارجی گفت: یکی از بحث های دارای اولویت دولت صادرات به کشورهای همسایه و منطقه است که همواره پیگیری می شود.

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عضو سازمان اکو همکاری خوبی داشته چرا که این سازمان یکی از قدیمی ترین سازمان های همکاری های اقتصادی منطقه است و ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در جهت احیاء آن تلاش های فراوانی انجام داد؛ که پس از فروپاشی شوروی کشورهای منطقه آسیا میانه نیز به این سازمان پیوستند.

او در ادامه به تشریح قرابت های مختلف بین کشورهای عضو اکو پرداخت و اظهار داشت: قرابت های فرهنگی, اجتماعی و اقتصادی بین کشورهای عضو موجود است و امیدواریم که با توسعه روابط بتوانیم شرایط بهتری را رقم بزنیم.

انصاری ادامه داد: بحث موافقت نامه تجاری بین اعضاء اکو انجام گرفته و در حال بررسی است, که متن آن به تایید مقامات ایران رسیده و امیدواریم ملاحظاتی که مورد نظر ما بوده رفع شود تا این موافقت نامه بین اعضا عملیاتی شود چراکه در شرایط تحریم کمک خوبی به صادرات و تبادلات اقتصادی با کشورهای منطقه خواهد بود.

او با اشاره به مباحث دیگر مطرح شده در جلسه امروز گفت: یکی دیگر از مباحث این جلسه ضرورت تقویت ساختارهای صادراتی اقتصاد کشور بود که از جمله آن تقویت صندوق ضمانت صادرات و بانک توسعه صادرات است که این دو بازوهایی برای اطمینان بخشی به صادرکنندگان بوده خواهند بود.

انصاری با اشاره به مشکل تامین منبع مالی برای اجرای اینستکس افزود: برای حل مشکل تامین منبع مالی مذاکراتی با اتحادیه اروپا و مقامات ایرانی صورت گرفته و رئیس جمهور فرانسه به عنوان هدایت کننده این بحث ها از سوی اروپا مذاکرات متععدی را با مقامات کشور از جمله ریاست جمهوری انجام دادند.

او در ادامه اضافه کرد: بحث ها در مورد اینستکس همچنان ادامه داشته و اگر با مبلغی که مورد بحث هست این فرآیند تقویت شود امکان اجرا وجود داشته تا مبادلاتی بین اتحادیه اروپا و ایران شکل بگیرد.

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه در ادامه گفت: اهمیت اجازه آمریکا بستگی به اراده و عزم اروپا در عمل به مباحثی است که قبول دارند و اظهار می کنند که قصد حفظ برجام را دارند. اینستکس در راستای اجرای تعهدات اروپا در برجام می تواند اجرا شود و همچنان در این موضوع مذاکرات و رایزنی ها ادامه دارد.

انصاری در پایان اظهار داشت: دو بحث اینستکس و همکاری ایران با اکو هیچگونه ارتباطی به یکدیگر ندارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین