کد خبر: ۶۱۰۳۷۵
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۵

قصه شیرین فرهاد با ناامیدی تمام می‌شود؟

نتایج ناامیدکننده‌ای که تیم فوتبال امید در بازی‌های دوستانه با هدایت فرهاد مجیدی کسب کرده است، شاید قصه شیرین او را برای ادامه همکاری با تیم زیر۲۳ ساله‌های فوتبال ایران، به پایان راه برساند.
آفتاب‌‌نیوز :

۲۰ خردادماه بود که تیم امید سرمربی جدیدی به نام «فرهادمجیدی» به خود دید. او که در تیم استقلال تهران سابقه مربیگری و سرمربیگری را در کارنامه داشت، ‌در حالی سکان هدایت امیدهای فوتبال را بر عهده گرفت که پیش از او «زلاتکو کرانچار» سرمربی این تیم بود.

کرانچار موفق شد تیم امید را به مرحله نهایی رقابت‌های صعود به المپیک ۲۰۲۰ ژاپن برساند ولی از آنجا که فدراسیون فوتبال و کارشناسان از عملکرد او راضی نبودند، درهای خروجی برای مرد کروات باز شد تا مجیدی با چراغ سبز فدراسیون سکان هدایت تیم امید را برعهده بگیرد. البته پیش از نیز مربیانی مانند امیر قلعه نویی، علیرضا منصوریان، افشین قطبی، جواد نکونام، یحیی گل محمدی، خداداد عزیزی، مهدی تارتار، عباس چمنیان و عبدالله ویسی از گزینه‌های هدایت امیدها بودند که آنها برای این ماموریت علاقه‌ای از خود نشان ندادند.

شاید قصه شیرین فرهاد با ناامیدی تمام شود

با این حال مجیدی برای شناخت از شاگردانش ابتدا تیم خود را آماده مصاف با نفت مسجدسلیمان لیگ برتری کرد که به تساوی بدون گل رسید. دیدار دوم تدارکاتی نیز برابر تیم ملی فوتبال بود که «مارک ویلموتس» ‌بیشتر از بازیکنان جدید لیگ برتری و حتی شاغل در لیگ یک بهره می برد. این دیدار نیز با تساوی یک بر یک خاتمه یافت. اما دو شکست تیم امید در بازی دوستانه مقابل ازبکستان که با نتایج یک بر صفر و چهار بر یک در تاشکند رقم خورد، بر شدت انتقادها از کادرفنی تیم امید افزود تا روابط مجیدی و فدراسیون نیز در روزهای اخیر کمی تیره و تار شود.

البته پش از این مجیدی از فدراسیون تقاضا کرده بود که از یک دستیار اسپانیایی بهره ببرد که با موافقت سئول نشینان همراه نشد تا «امید نمازی» به عنوان دستیار در کنار مجیدی مشغول به کار شود.

حال باید منتظر بود و دید که در فاصله کمتر از ۴ ماه که به آغاز مرحله نهایی رقابت‌های فوتبال برای صعود به المپیک باقی است، فدراسیون برای اینکه طلسم ۴۳ سال راه نیافتن فوتبال به المپیک را بشکند، چه برنامه ای دارد؟ آیا می خواهد دوباره کادرفنی تیم امید یا تغییر دهد یا اینکه همچنان به مجیدی اعتماد می کند؟

نکیسا: باید به مجیدی فرصت داد

«نیما نکیسا» مسئول توسعه فوتبال پایه فدراسیون فوتبال درباره نتایج تیم امید گفت: هرچند مسائل اقتصادی در پیشبرد اهداف فدراسیون فوتبال تاثیر گذاشته است ولی نباید نتایجی که این تیم کسب کرده، توجیح کنیم.

وی گفت: دو شکست برابر تیم ازبکستان در حقیقت ضعف فوتبال امید را نشان داد و باید با استعدادیابی تلاش کنیم تا ضعف‌های این تیم برطرف شود. ولی این را هم در نظر بگیرید که تیم ملی فوتبال قطر هم پیش از اینکه به عنوان قهرمانی جام ملت های آسیا ۲۰۱۹ برسد، در بیشتر مسابقات دوستانه خود مغلوب شده بود.

دروازه‌بان اسبق تیم ملی فوتبال ایران با اشاره به اینکه شاید مجیدی هنوز ترکیب اصلی تیم خود را نشناخته است، افزود: برای اینکه هر تیمی به موفقیت برسد باید به سرمربی آن زمان داد. همانطور که فدراسیون فوتبال آلمان به رغم ناکامی «یوآخیم لوو» سرمربی این تیم در جام جهانی ۲۰۱۸ باز هم به او اعتماد کرد تا لوو همچنان هدایت ژرمن‌ها را برعهده بگیرد.

نکیسا افزود: «محمدرضا یزدانی خرم» یکبار در کشتی و والیبال این کار را کرد تا ورزش ایران همچنان ثمره این تفکر را در این دو رشته به خوبی بچشد و با اهمیت دادن به استعدادها این دو رشته موفقیت‌های مناسبی کسب کنند.

وی با تاکید بر اینکه بهتراست برای نخستین بار در فوتبال به فکر تخریب یکدیگر نباشیم، افزود: به جای تخریب باید یک کارگروه تشکیل دهیم تا آسیب شناسی شود که از رده‌های نوجوانان چه تعداد بازیکن به رده جوانان و در ادامه امید و در نهایت به تیم بزرگسالان راه پیدا می کنند؟

مسوول توسعه فوتبال پایه فدراسیون فوتبال تصریح کرد: وضعیت در کشور ما به گونه ای است که هر فردی که می خواهد در هر اداره، نهاد و فضای ورزشی فعالیت کند، ‌آنقدر او را تخریب می کنند که عملکردش را به صفر یا حتی زیر صفر برسانند و او مجبور شود بیشتر وقت خود را صرف خنثی کردن حواشی کند.

نکیسا خاطرنشان کرد: اگر مجیدی را کنار بگذاریم، چه فردی را جای او بیاوریم؟ از طرفی به دلیل شرایط اقتصادی و وضعیت دلار امکان حضور سرمربی خارجی نیز وجود ندارد. پس بهتر است روی یک نفر سرمایه گذاری کنیم تا یک سرمربی برای آینده فوتبال پایه بسازیم.

روشن: هرچقدربرای فوتبال پایه هزینه کنیم، کم است

همچنین «حسن روشن» اظهار داشت: به نظرم تیم فوتبال امید باید آینده تیم بزرگسالان محسوب شود و هر چقدر می توانیم باید برای این تیم هزینه کنیم.

وی گفت: باید کادرفنی در تیم امید به گونه‌ای عمل کند که بازیکنان از عملکرد خود خجالت بکشند و برای رقابت‌های آینده از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکنند.

بازیکن اسبق تیم ملی در دهه ۵۰ و ۶۰ شمسی با تاکید بر اینکه شاید در این دوره از رقابت‌های المپیک برای آخرین بار شاهد حضور فوتبال باشیم، افزود:‌ از آنجا که این احتمال وجود دارد در المپیک ۲۰۲۴ دیگر رشته فوتبال وجود نداشته باشد، ‌بیشتر کشورها در تلاشند برای آخرین بار فوتبال خود را در المپیک ببینند و به همین دلیل کار آسانی برای تیم امید در پیش نیست.

روشن با اشاره به زمانی که خود هدایت آکادمی باشگاه استقلال را بر عهده داشت، ‌افزود:‌ در مدت سه ماهی که مدیر این بخش بودم، از نزدیک دیدم که باشگاه‌های بزرگی مانند استقلال و پرسپولیس اهمیتی به فوتبال پایه نمی دهند. در حالی که در باشگاه الاهلی امارات به مدت ۹ سال در تیم های پایه مسئولیت داشتم تا حاصل آن بازیکنانی مانند «احمد خلیل» ‌شود.

وی با آرزوی صعود تیم فوتبال امید به المپیک خاطرنشان کرد:‌ امیدوارم تیم‌های فوتبال ایران در سطح ملی و امید به جایگاهی برسند که نیازمند بازیکن لژیونر نشوند و پتانسیل داخلی کشور جوابگوی نیازهای فوتبال ملی شود.

قرعه‌کشی رقابت‌های مسابقات قهرمانی زیر ۲۳سال آسیا و انتخابی المپیک ۲۰۲۰ توکیو روز ۲۶ سپتامبر (چهارم مهر) در بانکوک برگزار خواهد شد تا گروه‌بندی ۱۶ تیم حاضر در مرحله نهایی مشخص شود.

در این قرعه‌کشی تیم‌های تایلند، ازبکستان، ویتنام و قطر سرگروه خواهند بود و تیم ایران در سید چهارم و کنار تیم‌های سوریه، امارات و بحرین قرار گرفته است.

رقابت‌های نهایی دی‌ماه ۹۸ در چهار شهر مختلف تایلند برگزار می‌شود و سه تیم برتر به‌همراه ژاپن که میزبان بازی‌های المپیک است، جواز حضور در مسابقات فوتبال بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو را کسب خواهند کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین