کد خبر: ۶۱۰۳۹۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳
در پی حمله سنگین پهپادی به تاسیسات شرکت نفتی «آرامکو» در عربستان

قطع نیمی از صادرات نفت عربستان| قیمت جهانی نفت اوج گرفت

در پی قطع نیمی از صادرات نفت عربستان سعودی، بهای نفت در بازارهای جهانی افزایش شدیدی را تجربه کرده و به بالاترین حد طی چهار ماه گذشته رسید.
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش دوشنبه رویترز، قیمت نفت «برنت» برای تحویل در آینده با افزایشی ۱۹ درصدی به ۷۱ دلار و ۹۵ سنت در هر بشکه رسید. همچنین بهای نفت خام آمریکا برای تحویل در آینده بیش از ۱۵ درصد افزایش داشت و هر بشکه آن ۶۳ دلار و ۳۴ سنت معامله شد.

افزایش بهای نفت پس از آن رخ داد که تاسیسات شرکت نفتی «آرامکو» عربستان در شرق این کشور روز شنبه هدف حمله قرار گرفت و نیمی از تولید سعودی‌ ها یعنی حدود پنج میلیون و هفتصد هزار بشکه متوقف شد. این میزان معادل پنج درصد از عرضه جهانی نفت است.

قطع نیمی از صادرات نفت عربستان| قیمت جهانی نفت اوج گرفت

این حمله تاسیسات نفتی عربستان در «خریص» و «بقیق» را هدف قرار داد. بیشترین صادرات نفتی عربستان از مجموعه پالایشگاهی بقیق و میدان نفتی خریص انجام می‌شود.

مقام‌های سعودی اعلام کردند: ریاض سعی می‌کند که تا پایان روز دوشنبه یک سوم از تولید نفت قطع‌ شده خود را از سر بگیرد اما خسارت ناشی از حمله پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان «شدیدتر» از چیزی است که در ابتدا تصور می‌شد.

خبرگزاری رویترز گزارش داد: منابع فعال در صنعت نفت می‌گویند که هفته‌ها طول می‌کشد تا جریان نفت عربستان به روال سابق بازگردد. این خبرگزاری به نقل از کارشناسان و تحلیلگران پیش‌بینی کرد که بهای نفت ممکن است به یکصد دلار در بشکه برسد.

قطع نیمی از صادرات نفت عربستان| قیمت جهانی نفت اوج گرفت

همزمان با افزایش بهای، نفت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که در پی حمله تاسیسات نفتی عربستان مجوز برداشت از ذخایر اضطراری نفت کشورش را صادر کرده است.

وی در رشته توئیتی نوشت: با توجه به حملات علیه عربستان که ممکن است بر قیمت نفت تاثیر بگذارد، دستور دادم تا در صورت لزوم از ذخایر استراتژیک نفت برداشت شود.

تردید کارشناسان در باره توان عربستان برای تامین نفت بازارهای جهانی

تحلیلگران بازارهای جهانی نفت بعد از حمله پهپادهای یمنی به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو در شرق عربستان، در مورد توان ریاض برای تامین نفت مورد نیاز جهانی ابراز تردید کردند.

منابع خبری عربستان بامداد روزشنبه (۲۳ شهریور) از وقوع آتش سوزی بزرگ در دو پالایشگاه شرکت نفت آرامکو در"بقیق" و "هجره خریص" در شرق این کشور خبر دادند. پس از آن "یحیی سریع" سخنگوی نیروهای مسلح یمن با انتشار بیانیه‌ای، عربستان را تهدید کرد: در صورتی که سعودی ها به تجاوز و محاصره خاک یمن ادامه دهند، اهداف و دامنه عملیات‌ بعدی به این کشور روز به روز گسترده تر و دردناک تر خواهد شد؛ تا جایی که ریاض چاره ای جز توقف تجاوزهای خود نداشته باشد.

خبرگزاری آ. پ. آ اتریش با اشاره به این خبر نوشت: هنوز مشخص نیست در این حمله چقدر به بزرگترین تاسیسات نفتی جهان خسارت وارد شده، اما بسیاری از منابع آگاه می گویند میزان خسارت به حدی است که می تواند میزان تولید و خروجی این تاسیسات را تحت تاثیر قرار دهد.

هر چند وزارت کشور عربستان اعلام کرده حریق ناشی از حملات دیروز به دو پالایشگاه متعلق به غول نفتی این کشور (آرامکو) تحت کنترل است، اما تردیدها درمورد ادامه کار این تاسیسات که روزانه ۵ میلیون بشکه نفت تولید می کند ادامه دارد.

"عبدالعزیز بن سلمان" وزیر انرژی عربستان نیز با تأیید کاهش ۵۰ درصدی تولید نفت درشرکت آرامکو پس از حمله پهپادی انصارالله یمن البته گفت: این کاهش تولید بصورت موقتی خواهد بود.

رسانه های دولتی سعودی ها بدون اشاره به شمار تلفات و یا مجروحان این حملات، مدعی شدند کار این پالایشگاه ها ادامه می یابد و جایی برای نگرانی نیست، با این حال کارشناسان نظر دیگری دارند؛ «جاش یانگ» تحلیلگر شرکت سرمایه گذاری انرژی «بیسون اینترستس» (Bison Interests) می گوید: احتمال زیادی وجود دارد که با ادامه ناکارامدی پالایشگاه های عربستان، بهای نفت افزایش یابد.

وی پیش بینی می کند که با ادامه روند کنونی، بهای نفت به بیش از ۸۰ دلار در هر بشکه برسد. روز جمعه هر بشکه نفت سبک آمریکا ۵۵ دلار و نفت برنت دریای شمال بشکه ای ۶۰ دلار معامله شده است.

همچنین «سندی فیلدن» کارشناس مرکز تحلیلی «مورنینگ استار» (Morningstar) با اشاره به ادعای وزیر انرژی عربستان که گفته «شرکت آرامکو کاهش تولید نفت خود به مشتریانش را از طریق مخازن ذخیره شده، جبران خواهد کرد» این سوال را مطرح می کند که «این شرکت چقدر نفت ذخیره دارد و تا کی می تواند نیاز بازارهای جهانی به نفت را تامین کند؟»

به گفته وی یکی از راههای جبران کمبود نفت جهانی این است که تحریم های نفتی ایران از سوی آمریکا برداشته شود. هر چه باشد ایران اخیرا به خاطر این تحریم ها میزان زیادی نفت در دست دارد.

فیلدن با این حال چنین تصمیم گیری را برای دولت «دونالد ترامپ» که با امیدواری بسیار دست به تحریم ایران زده، دشوار ارزیابی می کند.

برخی دیگر از کارشناسان چاره کار را استفاده از ذخیره استراتژیک منابع اعضای آژانس بین المللی انرژی (IEA) می دانند. با این که این سازمان شنبه شب اعلام کرد در حال حاضر ذخایر بازارهای جهانی نفت کامل بوده و انبارها نیز پر است، اما نامشخص بودن وضعیت عربستان و ادامه تنش ها در شبه جزیره عرب، مانع کاهش نگرانی ها شده است.

وزارت انرژی آمریکا بامداد یکشنبه اعلام کرد: به دنبال حمله به تأسیسات نفتی آرامکو، این وزارتخانه آمادگی دارد برای جبران کمبود نفت در بازارهای جهانی، از ذخایر نفتی اش استفاده کند. شب گذشته نیز "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا در گفت‌ وگوی تلفنی با "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی، به وی وعده داد که واشنگتن آماده دفاع از امنیت ریاض است.

بر این اساس واشنگتن خود را متعهد می‌داند به دنبال حمله به تأسیسات نفتی عربستان، نفت مورد نیاز بازار را تأمین کند.

پالایشگاه استان"بقیق" در ۶۰ کیلومتری جنوب غرب شهر "الظهران" در منطقه "الشرقیه واقع در شرق عربستان قرار دارد و بزرگ ترین پالایشگاه نفتی جهان است که روزانه ظرفیت فرآوری هفت میلیون بشکه نفت را دارد. این تأسیسات، نفت‌خام ترش را به نفت‌خام شیرین تبدیل و سپس آن را به خلیج‌فارس و دریای سرخ منتقل می‌کند.

این پالایشگاه همچنین ۷۰ درصد از کل نفت تولیدی شرکت آرامکو را فرآوری می کند که ۶ درصد از کل نفت مصرفی جهان در روز است. بر اساس برآوردها، ذخیره میدان نفتی "بقیق" ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون بشکه نفت تخمین زده می شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
0
6
بقیق خریص پهباد یمن . رسانه ها پوشش دادند
شبیخون هوایی مناطق مسکونی یمن . سکوت رسانه ها .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
7
1
همه اش بازی است امریکا داره چماق و هویج را بازی میکند تا ایران را برای مذاکره تحت فشار بگذارند با ابزار از کار افتادن 50 درصد نفت عربستان، داستان 11 سپتامبر را تداعی میکند.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
0
1
قبلا کیهان نوشت اگر تو خلیج فارس یک گلوله شلیک شود نفت ۲۵۰ دلار میشه حالا شلیک شد نفت تکون نخورد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین