کد خبر: ۶۱۰۵۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۰
نماینده ایران به اتهامات آمریکا درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران پاسخ داد

حملات لفظی نمایندگان ایران و آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که واشنگتن و تهران در نشست روز دوشنبه آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین به حملات لفظی پرداختند و نماینده ایران به ادعاها و اتهامات آمریکا درباره فعالیت های هسته‌ای ایران پاسخ داد.
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش روز دوشنبه این خبرگزاری، ریک پری وزیر انرژی آمریکا با قرائت یادداشتی از دونالد ترامپ رئیس جمهوری کشورش در نشست آژانس گفت: واشنگتن به اعمال فشار حداکثری دیپلماتیک و اقتصادی برای بازداشتن تهران و جلوگیری از دسترسی ایران از هر راهی به سلاح هسته ای ادامه خواهد داد.

این خبرگزاری بدون اشاره به ۱۵گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در باره اینکه برنامه اتمی ایران صلح آمیز بوده و انحرافی در آن دیده نمی شود، ادامه داد اما علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با محکوم کردن این اقدام گفت که رفتار مخرب دولت ایالات متحده و تروریسم اقتصادی آن علیه دیگر کشورها باید محکوم و مردود شود.

حملات لفظی نمایندگان ایران و آمریکا در وین

آسوشیتدپرس افزود: دولت آمریکا سال گذشته به صورت یکجانبه از توافق هسته ای ۲۰۱۵ با تهران خارج شد که به ایران انگیزه ها و مشوق های اقتصادی در برابر محدود شدن فعالیت های هسته ای اش وعده داده بود. واشنگتن افزون بر از سرگیری تحریم های پیشین، مجازات های تازه اقتصادی نیز علیه ایران به کار گرفت.

«علی اکبر صالحی» معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان همچنین با انتقاد ازعدم اجرای تعهدات طرف های باقی مانده در برجام، نسبت به یکجانبه گرایی و اقدامات مخرب آمریکا درضربه به چندجانبه گرایی و دستاوردهای مهم دیپلماسی در چند دهه گذشته هشدار داد.

وی که برای شرکت در شصت و سومین کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی به وین سفر کرده است، در ابتدای سخنرانی خود با تاکید بر اینکه در این برهه زمانی حساس برای موضوع چندجانبه گرایی، نشست جاری کنفرانس عمومی فرصتی منحصر به فرد جهت بررسی چالش ها و تعیین جایگاه اعضاء برای رسیدگی به این چالش ها می باشد، به تشریح دیدگاه کشورمان در این خصوص پرداخت و اظهار داشت: «جمهوری اسلامی ایران اهداف منطقی را برای گسترش برنامه صلح آمیز هسته ای خود و استفاده از فناوری هسته ای در حوزه تولید انرژی، بهداشت، و کشاورزی در پیش گرفته و پیشرفت ها و موفقیت های معقولانه ای را در این خصوص به دست آورده است. جمهوری اسلامی، همچنین بر مبنای ظرفیت های گسترده خود، به ویژه دانشمندان جوان و بسیار با استعدادش، از تعامل با شرکای علاقه مند به فناوری استقبال می کند».

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه به موضوع ایمنی هسته ای پرداخت و گفت: ایمنی هسته ای، همواره یکی از مهمترین اولویت های ما بوده و همه تدابیر ایمنی تاسیسات اتمی ما از جمله نیروگاه اتمی بوشهر، به طور دقیقی تحت نظارت محکم نهاد نظام ایمنی هسته ایران بوده است.وی با اشاره به اینکه سال گذشته،"تیم بررسی ایمنی عملیاتی آژانس"، طی ماموریتی یک بررسی دقیق را از نیروگاه اتمی بوشهر به همراه یک جمعبندی قابل قبول انجام داد، افزود: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که مسئولیت ایمنی و امنیت هسته ای، به طور کامل با دولت ها بوده وتدابیر وابتکاراتی که با هدف تقویت آنها انجام می گردد، نبایستی به عنوان بهانه یا اهرمی برای نقض، انکار و یا محدود کردن حقوق غیرقابل تغییر کشورهای درحال توسعه برای تحقیق، تولید و استفاده از انرژی هسته ای جهت اهداف صلح آمیز بدون تبعیض، قرار گیرد.

اشاره به پیشرفت ها و دستاوردهای کشورمان در بحث ایمنی هسته ای، از دیگر بخش های سخنان صالحی بود. وی اظهار داشت: «ایران، پیشرفت هایی را در تاسیس یک مرکز ایمنی هسته ای به عنوان سازمان پشتیبانی فنی نهاد نظام ایمنی خود به دست آورده که با فناوری ها و دستگاه های مدرن از طریق همکاری با اتحادیه اروپا تجهیز خواهد شد.

معاون رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، به موضوع برجام پرداخت و گفت: «یک اتفاق نظر وسیع میان تمامی دولت های عضو وجود دارد و آن این است که برجام، یک نقطه عطف حقیقی در تاریخ چندجانبه گرایی و به عنوان یک دستاورد بین المللی مهم می باشد. بدین منظور، رفتار مخرب ایالات متحده آمریکا و پیگیری تروریسم اقتصادی از سوی دولت این کشور علیه دیگر کشورها، بایستی از سوی جامعه بین المللی محکوم و رد گردد».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
کامبیز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
0
2
حملات لفظی
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین