کد خبر: ۶۱۰۶۹۸
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۲

انتقاد نماینده دموکرات کنگره آمریکا از سیاست‌های ترامپ درقبال ایران

نماینده مسلمان و سرشناس کنگره آمریکا با انتقاد از سیاست‌های رئیس جمهور کشورش درقبال ایران گفت که بعید است ترامپ بتواند تنش‌ها با ایران را کاهش دهد.
انتقاد نماینده دموکرات کنگره آمریکا از سیاست‌های ترامپ درقبال ایران
آفتاب‌‌نیوز :

ایلهان عمر نماینده مسلمان کنگره آمریکا از ایالت مینه سوتا در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان درباره اظهارات اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه در صورت مشخص شدن عامل حمله به تاسیسات عربستان، واشنگتن آماده پاسخگویی است و اینکه آیا اقدام نظامی واکنش مناسبی است، تاکید کرد: این کنگره است که طبق قانون اساسی اختیار اعلام جنگ دارد. رئیس جمهور چنین اختیاری ندارد.

وی ادامه داد: از نظر من باید اطمینان یابیم که مردم آمریکا متوجه خواهند شد که این دولت که درباره نقشه‌های آب‌وهوایی یا تعداد جمعیت‌ها دروغ می‌گوید، نمی‌تواند برای اینکه اطلاعات کامل مورد نیاز برای آغاز یا عدم ورود به جنگ با ایران را به ما بدهد، قابل اعتماد باشد.

این نماینده دموکرات همچنین گفت: ما در موضعی نیستیم که به جنگ بی پایان دیگری فکر کنیم و من واقعا امیدوارم که همکارانم در کنگره به این دولت فشار بیاورند تا عقب نشینی و معین کند که چگونه می‌توانیم از دیپلماسی برای کاهش تنش‌ها استفاده کنیم.

ایلهان عمر در پاسخ به سوالی درباره توئیت‌های اخیر دونالد ترامپ نیز گفت: من فکر نمی‌کنم که ایران اهمیتی به آن بدهد. از نظر من بخش زیادی از دنیا اهمیتی به آن نمی‌دهند. من معتقدم که این رئیس جمهور و دولتش حرف‌های زیادی می‌زندد و به درستی نمی‌دانند که پیامد این کارشان در سطح جهانی چیست.

وی افزود: وقتی به درباره روابط با ایران فکر می‌کنی، شاهد هستی که ما برای بهبود این ارتباط بسیار تلاش کردیم تا اطمینان یابیم که آنها پای میز (مذاکره) می‌آیند اما یکی از کارهایی که این دولت در ابتدا انجام داد، این بود که آمریکا را از توافق هسته‌ای با ایران خارج کند. اگر ما تحریم‌هایی را که طبقه متوسط در ایران را تحت فشار قرار داده، باز نمی‌گرداندیم هیچ یک از این اتفاقات نمی‌افتاد. این وضعیت دو کشور را در معرض جنگ قرار داده است.

این نماینده مسلمان کنگره آمریکا همچنین درباره حمله به تاسیسات نفتی عربستان و عامل این حادثه گفت که ریاض به دلیل جنگی که اکنون با یمنی‌ها دارد نمی‌تواند برای اطلاعاتی که درباره این حمله می‌دهد، قابل اعتماد باشد.

به گزارش ایسنا، صبح روز شنبه تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان هدف حمله پهپادهایی قرار گرفت که به گفته مقامات سعودی، در نتیجه آن حدود نیمی از تولید نفت عربستان متوقف شده است. حوثی‌های یمن مسئولیت انجام این حمله را بر عهده گرفتند.

با این حال مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا ساعاتی پس از وقوع حمله بدون ارائه کوچک‌ترین سند و شواهدی در پیامی توئیتری مدعی شد: ایران اکنون حمله‌ای بی‌سابقه به این تأمین‌کننده انرژی جهان داشته است. مدرکی دال بر این که این حملات از یمن انجام شده، وجود ندارد!

این ادعای بی‌اساس و واهی در حالی طی روزهای گذشته از سوی برخی مقامات و رسانه‌های آمریکایی مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی ایران هرگونه دخالت در حمله به این تاسیسات نفتی در عربستان را رد کرده است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به ادعای پمپئو تاکید کرد: مایک پمپئو که در «فشار حداکثری» (علیه ایران) شکست خورده است، به «دورغ حداکثری» روی آورده است.

ظریف افزود: آمریکا و مشتریانش به دلیل این توهم که برتری تسلیحاتی به پیروزی نظامی منجر خواهد شد، در یمن گیر افتاده‌اند. مقصر دانستن ایران، به فاجعه خاتمه نخواهد داد. پذیرفتن طرح پانزدهم آوریل ما برای پایان دادن به جنگ و آغاز مذاکرات ممکن است به آن پایان دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین