کد خبر: ۶۱۰۷۷۸
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۷

پنتاگون خواستار خویشتنداری در واکنش به حملات به تاسیسات نفتی سعودی شد

روزنامه «واشنگتن پست» نوشت که مقام های وزارت دفاع آمریکا "پنتاگون" در پی حملات هوایی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، به علت نگرانی از رخ دادن درگیری گسترده در منطقه خاورمیانه و به ویژه خلیج فارس، خواستار خویشتنداری دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور شده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :

این روزنامه آمریکایی نوشت: علت این درخواست پنتاگون، احتمال بروز درگیری و جنگ بالقوه پرهزینه با ایران است که دولت آمریکا، آن را در حملات به تاسیسات نفتی عربستان سعودی به عنوان متحد اصلی واشنگتن، مقصر می داند. مقام های پنتاگون همچنین در صورت خارج شدن تنش ها با ایران از کنترل، بر به خطر افتادن دستکم 70 هزار نظامی ایالات متحده زیر نظر فرماندهی مرکزی آمریکا مستقر در پایگاه هایی از مصر تا پاکستان تاکید کرده اند.

به نوشته واشنگتن پست؛ حملات بامداد شنبه به تاسیسات نفتی شرکت سعودی آرامکو، موجب قطع بیش از نیمی از عرصه نفت عربستان شد که عضو مهم سازمان کشورهای صادر کننده نفت "اوپک" و اوجگیری قابل توجه تنش ها میان این کشور و ایران شد. با اینکه ارتش و نیروهای مردمی یمن مسئولیت این حملات را به عهده گرفته اند، اما مقام های دولت ترامپ گفته اند که بر این باورند که دستکم بخشی از این حملات به تاسیسات نفتی شرکت دولتی سعودی آرامکو، از داخل ایران صورت گرفته است که در صورت درستی این ادعا، نشانگر اوجگیری عمده تنش میان دو کشور اصلی رقیب در منطقه خاورمیانه به شمار می رود.

مقام های ارتش آمریکا به صورت خصوصی خواستار احتیاط و خویشتنداری به منظور کاهش تنش هایی شده اند که به باور آنها ممکن است ایالات متحده را به سوی درگیری خونین احتمالی با ایران بکشاند، آن هم هنگامی که پنتاگون برای پایان دادن به جنگ ها با شورشیان در خاورمیانه و تغییر تمرکز به رقابت با چین، تلاش می کند. این مقام ها که برای ابراز دیدگاه هایشان به شرط ناشناس ماندن سخن می گفتند، خواهان تاکید بر این واقعیت بودند که هیچ یک از نظامیان یا تاسیسات آمریکا در حملات اخیر هدف قرار نگرفته اند و بنابراین شاید واکنش مستقیم نظامی ایالات متحده شایسته نباشد و حتی در صورتی که چنین اقدامی ضروری به نظر برسد، دولت آمریکا باید جایگاه حقوقی معتبری برای اقدام علیه ایران بیابد.

مقام های دفاعی آمریکا همزمان با روی آوردن دولت ترامپ در 18 ماهه گذشته به سیاست تندروانه نسبت به ایران شامل تصمیم وی برای خروج از توافق هسته ای باراک اوباما سلف خود با تهران و ازسرگیری تحریم های تازه شدید علیه ایران و گروه ها و افراد وابسته به این کشور، بارها نگرانی های مشابهی مطرح کرده اند.

ترامپ در ماه ژوئن در پی سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکا؛ رشته حملاتی به اماکن نظامی درون ایران را تائید و سپس لغو کرد که در آن هنگام، علت این تغییر عقیده را آگاهی از این موضوع عنوان کرد که که امکان کشته شدن تا 150 نظامی ایرانی در این حملات وجود داشته است.

واشنگتن پست ادامه داد: حملات روز شنبه در کمتر چند روز پس از کناره گیری جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید واشنگتن صورت گرفت که در نوک سرنیزه موضع سرسخت دولت آمریکا علیه تهران قرار داشت. هر چند مقام های پنتاگون به صورت خصوصی در باره احتمال اینکه بولتون ممکن است به صورت عمدی یا غیرعمدی ایالات متحده را به سوی جنگ سوق دهد، ابراز نگرانی کرده بودند، اما وی را متحدی برای رئیس جمهوری می دانستند که به پرهیز و جلوگیری از اقدام نظامی تازه بی پایان ابراز تمایل کرده بود. هنوز مشخص نیست که سیاست دولت ترامپ نسبت به ایران در پی خروج بولتون از دولتش تا چه اندازه ممکن است تغییر کند، زیرا دیگر مقام های بلندپایه کاخ سفید مانند مایک پمپئو وزیر امور خارجه و متحدان بانفود ترامپ مانند سناتور جمهوریخواه لیندسی گراهام نیز دیدگاه های تندروانه ای نسبت به ایران دارند.

مقام های آمریکا گفته اند: مقام های دفاعی و امنیتی آمریکا برای گرداوری اطلاعاتی همکاری می کنند که شاید روزی برای تقویت ادعاهای دولت این کشور در باره مستولیت ایران در این حملات، به شکل یا گونه ای منتشر شود. در حالی که بررسی های مقام های آمریکا ادامه دارد، کارشناسان پنتاگون ممکن است پیشنهاد اجرای اقدامات بازدارنده تازه ای را مانند افزایش شمار نیروهای آمریکا در منطقه خاورمیانه و تشدید مواضع دفاعی این کشور، بدون کاربرد مستقیم زور بدهند.

به گفته جیم استاوریدیس دریاسالار بازنشسته ارتش آمریکا که قبلا فرمانده ارشد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو" بوده است، در صورت اطمینان یافتن ایالات متحده از مداخله ایران در این حملات، گام های بعدی می تواند شامل ارایه مدارک و شواهد به جامعه بین المللی و محکوم کردن تهران در شورای امنیت سازمان ملل متحد باشد. دولت آمریکا همچنین شاید به عنوان یک اقدام متقابل در برابر ایران، برای بیرون آوردن متحدان اروپایی خود از توافق هسته ای ایران تلاش، تحریم ها را تشدید و یا اقدام به حملات موشکی یا پنهانی به زیرساخت های انرژی این کشور کند.

استاوریدیس بر این باور است که هرگونه واکنشی به تهران با همراهی هم پیمانان واشنگتن به بهترین وجه اجرا خواهد شد. وی همچنین پیش بینی کرد که عربستان سعودی ابتدا در برابر هرگونه حمله تلافی جویانه آشکار و گسترده مقاومت خواهد کرد و به جای آن خواستار تقویت سامانه های دفاع موشکی و سایبری خود خواهد شد و از متحدانش درخواست خواهد کرد به عملیات نظامی برای حفاظت از خطوط کشتیرانی بازرگانی در خلیج فارس بپیوندند.

در حالی که مقام های آمریکا، گزینه های خود را علیه تهران بررسی می کند، باید مقاومت کنگره را در برابر هر گونه اقدامی، مدیریت کنند، زیرا که برخی از اعضای آن خواستار محدود کردن توانایی دولت ترامپ برای اقدام نظامی علیه ایران هستند.

همان گونه که سناتور دمکرات تام اودال روز دوشنبه گفت: با اینکه رفتار ایران در منطقه در بسیاری از سطوح به شدت مشکل زاست، اما منافع نفتی عربستان سعودی، تعیین کننده آغاز جنگ توسط ایالات متحده نیست، بلکه کنگره در باره آن تصمیم می گیرد.

رابرت مالی کارشناس بلندپایه امور خاورمیانه در کاخ سفید دوره اوباما و رئیس گروه بین المللی بحران نیز در این باره گفت: دولت ترامپ چنانچه مصمم به پیگیری یکی از این گزینه ها حتی در صورتی دریافت نکردن مجوز صریح و شفاف از کنگره باشد، شاید برای ایجاد یک پایگاه حقوقی به منظور حمله تلافی جویانه تلاش کند، که از این استدلال حقوقی به عنوان پوششی برای تصمیم سیاسی در باره شروع جنگ استفاده خواهد شد.

به نوشته واشنگتن پست؛ حتی اگر مطابق گفته مقام های دولت آمریکا، احتمال هیچ اقدام نظامی در آینده نزدیک وجود نداشته باشد، تصمیم گیری غیرمنتظره کاخ سفید، به بررسی های پنتاگون در باره حملات اخیر بستگی دارد.

به گفته استاوریدیس؛ به نظر من همه می توانند نفسی بکشند، به ویژه تا هنگامی که دولت اطلاعات کامل تری از این حملات به دست آورد، اما هیچکس واقعا نمی داند (چه پیش خواهد آمد).

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین