کد خبر: ۶۱۱۱۱۰
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۷

چرا عیدی کارگری به بازنشستگان پرداخت نمی‌شود؟

یک کارشناس حوزه کار معتقد است اگر چه همسان سازی عیدی بازنشستگان طرح خوبی در راستای حمایت از کارگران بازنشسته است ولی در شرایط حاضر امکان مطرح شدن آن وجود ندارد.
آفتاب‌‌نیوز :

علیرضا حیدری موضوع همسان سازی عیدی و پاداش کارگران بازنشسته را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: این طرح اگر چه طرح خوبی در راستای حمایت از بازنشستگان و کمک به معیشت آنها است ولی معتقدم قابل طرح نیست چون با مقاومت‌هایی از سطوح اولیه سازمان تامین اجتماعی تا مجلس و دولت روبه رو خواهد شد.

وی ادامه داد: طراحان به دنبال همسان سازی عیدی بازنشستگان با کارگران هستند و معتقدند کارگران بعد از سی سال کار و بازنشستگی نباید عیدی کارمندی بگیرند که البته درست است ولی ما باید به فکر منافع بلندمدت باشیم و سازمان تامین اجتماعی در شرایط خاصی قرار دارد لذا طرح چنین موضوعاتی علیرغم آنکه موجه است نمی‌تواند به نتیجه برسد.

این کارشناس حوزه کار با بیان اینکه امکان به اجرا درآوردن چنین طرحی در حال حاضر وجود ندارد، گفت: اگر چه در برخی محافل بحث‌هایی در این خصوص در جریان است ولی مممکن است تامین اجتماعی توجهیش این باشد که بابت چیزی که می‌پردازد حق بیمه وصول می‌کند و چون از محل عیدی حق بیمه‌ای دریافت نمی‌کند با این طرح مخالفت کند.

حیدری افزود: بر اساس ماده ۷۷ قانون تامین اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی موظف است میانگین دو سال آخر حق بیمه پرداختی و به ازای سنوات مستمری بازنشستگی بدهد ولی همین حالا به دلیل کمبود منابع ناشی از تعهدگریزی دولتی و عدم وصول مطالباتش با مشکل روبه رو است لذا وقتی منابع کافی برای سازمان در برآوردن تعهدات اولیه تامین نمی‌شود نمی‌توان انتظار داشت چنین طرح‌هایی به آسانی در دستور کار قرار گیرد.

با توجه به افزایش هزینه‌های معیشت، مسکن و درمان بازنشستگان، ضرورت بهبود وضع زندگی و حمایت از کارگران بازنشسته بیش از پیش احساس می‌شود. طرح همسان‌سازی عیدی و پاداش پایان سال کارگران بازنشسته مشمول قانون کار از سال گذشته به جریان افتاده و در صورتی که در مجلس به نتیجه برسد، عیدی کارگران بازنشسته همچون زمان اشتغال به کار آنها محاسبه و پرداخت خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین