کد خبر: ۶۱۱۱۳۶
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۱

آسوشیتدپرس: خریدهای میلیاردی تسلیحات آمریکایی به چه کار دولت سعودی آمد؟!

سعودی‌ها میلیاردها دلار برای حفاظت از این پادشاهی مبتنی بر نفت هزینه کرده‌اند اما نتوانستند جلوی حملات پهپادی اخیر را بگیرند و این فاش می‌کند که حتی پیشرفته‌ترین تسلیحات آمریکا هم از پر کردن این شکاف بازمانده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس،‌ "اکنون سعودی‌ها و متحدان آمریکایی آن‌ها باید به نتیجه برسند که چطور جلوی تکرار چنین حملاتی را در آینده بگیرند. مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در راه عربستان گفت که حتی بهترین سامانه‌های دفاع هوایی هم ممکن است ناکام بمانند. او ادامه داد: می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که زیرساخت و منابع در چنین حملاتی آسیبی نبیند و حملات کمتر موفقیت‌آمیز باشد.

با این حال گفتن آن از انجام آن سخت‌تر است.

عربستان چندین سامانه دفاع هوایی پاتریوت ساخت آمریکا دارد که کارشان ساقط کردن هواپیما یا موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد نیروهای متخاصم است. پاتریوت "دفاع نقطه‌ای" ایجاد می‌کند و حفاظت در محدوده گسترده‌ای از اراضی ندارد و مشخص نیست که آیا پاتریوتی در نزدیکی تاسیسات نفتی آرامکو که اخیرا هدف پهپاد قرار گرفت،‌ مستقر بوده است یا خیر.

تأسیسات تولید نفت آرامکو سعودی در بقیق و خریص در شرق عربستان سعودی در ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۹ هدف حملاتی قرار گرفتند. جنبش انصارالله یمن مسئولیت این حملات را بر عهده گرفت.

آمریکا همچنین حمایت اطلاعاتی و شناسایی برای ارتش سعودی فراهم می‌کند که این هم محدودیت‌هایی دارد. جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا تاکید کرد: ما همواره چشم باز بر کل منطقه خاورمیانه نداریم.

آشکار است که سعودی‌ها برای این حمله که هم در اجرا و هم هدف‌ غیر معمول بود، آمادگی نداشتند. آن‌ها عمدتا روی دفاع هوایی بر تهدیدهایی از جنوب کشورشان متمرکز می‌شوند.

ارتش آمریکا تابستان به عربستان بازگشت به پایگاه ملک ریاض، آن هم بعد از یک غیبت یک دهه‌ای، این نیروها شامل موشک‌های پاتریوت هم بودند. ملک سلطان محل استقرار نیروی هوایی آمریکا در خاورمیانه در دهه ۹۰ بوده پس از حمله سقوط صدام از قدرت در عراق در سال ۲۰۰۳.

برای دهه‌ها بخصوص پس از حمله عراق به کویت در ۱۹۹۰ عربستان دهها میلیارد دلار صرف خرید تجهیزات نظامی و آموزش نیروهایش بخصوص از آمریکا کرد.

بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ عربستان اولین وارد کننده سلاح بوده و ۲۲ درصد خرید تسلیحاتی آمریکا را در اختیار داشته است. در این سال‌ها به بهترین تجهیزات و تسلیحات آمریکایی مجهز شده از جمله جنگنده‌های اف ۱۵ ،هلیکوپترهای آپاچی و موشک‌های پاتریوت.

اما هیچ‌ کدام از این تسلیحات نتوانست حمله به آرامکو را خنثی کند و ضعف سعودی‌ها را بپوشاند."

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین