کد خبر: ۶۱۱۴۶۹
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲

دنبال تبدیل به احسن کردن خانه خود هستید؟ این توصیه‌ها را بخوانید

«توصیه می‌کنم در شرایط رکود، وارد بازار مسکن نشوید. به خصوص که در روزهای آخر تابستان هستیم و فشار جابه‌جایی‌ها در حال اتمام است و از مهر ماه به صورت منطقی شاهد سقوط قیمت‌ها هستیم. بحران جابه جایی تا آخر تابستان است و بعد از آن می‌توانید با آرامش بیشتری ملک موردنظرتان را تهیه کنید.»
آفتاب‌‌نیوز :

همین چهاردیواری ساده و خانه 40 متری برای خیلی‌ها آرزوست. هرچقدر هم که رکود باشد، باز هم خیلی‌ها سودای تبدیل خانه‌هایشان به احسن را دارند. اما چه کار کنیم که در این آَشفته بازار، سرمان کلاه نرود؟

بهترین کار، صحبت با کاربلد حوزه مسکن است. توصیه‌هایی که کارشناسان می‌کنند حاصل تجربه دیدن بازار در سال‌های متوالی است. حالا یکی از همین کارشناس‌ها توصیه‌هایی را بیان کرده تا بتوان در بهترین شرایط این معاملات را انجام داد.

دنبال تبدیل به احسن کردن خانه خود هستید؟ این توصیه‌ها را بخوانید

احمدرضا سرحدی، کارشناس بازار مسکن است که طی سال‌های مختلف، این بازار را رصد کرده است. او در خصوص تبدیل خانه به احسن می‌گوید: « اولا که باید بگویم برای تبدیل خانه به احسن تسهیلات خاصی وجود ندارد اما متقاضیان می‌توانند از تسهیلات خرید استفاده کنند. البته این تسهیلات بیشتر برای خانه‌اولی‌هاست. افراد دیگر هم بسته به میزان سپرده‌ای که در بانک دارند می‌توانند وام بگیرند.»

زمان خاصی ندارد

شاید خیلی‌هایمان تصور کنیم که فعلا در شرایط رکود مسکن وقت آن نیست که خانه‌مان را تبدیل به احسن کنیم. اما سرحدی چیزی می‌گوید که خلاف این باورهاست:« تبدیل خانه به یک خانه بهتر یا همان تبدیل به احسن زمان خاصی ندارد و هر زمانی می‌توان برای آن اقدام کرد. چون فردی که اقدام به این کار می‌کند هم خریدار است هم فروشنده. یعنی حتی اگر بازار، حباب داشته باشد، این حباب هم برای فروش است و هم برای خرید.»

معاملات را همزمان انجام دهید

یک نکته بسیار مهم وجود دارد و آن هم خرید و فروش خانه در یک بازه زمانی است. یعنی کسی که می‌خواهد خانه‌اش را بهتر کند، در یک زمان مشخص هم خانه‌اش را می‌فروشد و هم خانه تازه‌ای می‌خرد. اما در چنین مواردی چه کار کنیم که کلاه سرمان نرود و پول‌مان به یکباره افت نکند. سرحدی تاکید می‌کند که حتما باید معاملات را همزمان انجام دهیم. وی می‌گوید:« نکته مهم این است که جابه‌جایی را حتما همزمان انجام دهند. یعنی دو قولنامه به صورت همزمان تنظیم کنید؛ یکی برای خرید و یکی برای فروش. شرایط این چنینی بسیار حساس است و ممکن است طی یک هفته و با یک اظهارنظر مسئولان، بازار مسکن بالا پایین ‌شود. توصیه می‌کنم حتما هر دو را همزمان معامله کنند.»

وی در عین حال برای کسانی که بودجه‌شان کافی نیست توصیه‌ای هم دارد:« اگر سپرده‌ای در بانک داشته باشید، می‌توانید وامی هم همراه آن از بانک بگیرید. به طور معمول معاملات تبدیل به احسن کمتر از دیگر معاملات با مشکل روبروست. بیشتر مشکل برای کسانی است که یا فروشنده مطلق هستند یا خریدار مطلق. اینها بیشترین ریسک را می‌بینند و به دلیل تغییرات قیمتی و بی‌ثبات بودن بازار مسکن، بیشترین مشکل را شاهد هستند.»

این کارشناس مسکن می‌گوید:« بازار به گونه‌ای است که اگر عجله‌ای نداشته باشید می‌توانید یک ملک مناسب را سر صبر پیدا کنید. اما اگر عجله داشته باشید باید حباب را به جان بخرید و با قیمت‌های عجیب و غریب معامله کنید.»

حتما از کارشناسان رسمی استفاد کنید

دنبال تبدیل به احسن کردن خانه خود هستید؟ این توصیه‌ها را بخوانید

سرحدی یک توصیه دیگر هم دارد: استفاده از کارشناسان رسمی. وی می‌گوید:« توصیه من این است که حتما از کارشناسان رسمی استفاده کنید تا قیمت ملک را به صورت دقیق بدانید. ممکن است قیمتی که بنگاه‌های مسکن می‌دهند دقیق نباشد. کارشناسان رسمی هم در اتحادیه و هم دادگستری هستند و ملک را قیمت‌گذاری می‌کنند. می‌توان در حد یک مشاور با آنها صحبت کرد. بازار مسکن بازار بی‌رحمی است و باید مراقب بود. دقت کنید کلاه سرتان نرود. ممکن است بهتان بگویند به دلیل رکود مسکن باید زیر قیمت ملک‌تان را بفروشید.»

فعلا دست نگه دارید

با همه این مسائل، سرحدی باز هم معتقد است که شاید بهتر باشد فعلا برای معاملات مسکن دست نگه دارید. وی می‌گوید: «توصیه می‌کنم در شرایط رکود، وارد بازار مسکن نشوید. به خصوص که در روزهای آخر تابستان هستیم و فشار جابه‌جایی‌ها در حال اتمام است و از مهر ماه به صورت منطقی شاهد سقوط قیمت‌ها هستیم. بحران جابه جایی تا آخر تابستان است و بعد از آن می‌توانید با آرامش بیشتری ملک موردنظرتان را تهیه کنید.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین