کد خبر: ۶۱۱۷۶۴
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۴

یونکر: اتحادیه اروپا برای برگزیت بدون توافق آماده است

رئیس کمیسیون اروپایی از آمادگی اتحادیه اروپا برای وقوع برگزیت بدون توافق خبر داده و تاکید کرد که اما این مسئله درباره انگلیس صدق نمی‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از نشریه "فوکوس" آلمان، "یان کلود یونکر"، رئیس کمیسیون اروپایی با وجود همه اعتراضات بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس این مسئله را آشکار کرد که در صورت وقوع یک برگزیت سخت همچنین مرزهای سخت بین ایرلند و ایرلند شمالی شکل خواهد گرفت.

وی که در مصاحبه‌ای با بی بی سی انگلیس سخن می گفت اظهار داشت که برخی از اعضای پارلمان انگلیس احتمالا تاریخ ایرلند را فراموش کرده‌اند.

یکی از مهم‌ترین انتقادات به توافق برگزیت مسئله مرز میان جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی بود. جمهوری ایرلند عضو اتحادیه اروپاست و قرار است عضو این اتحادیه باقی بماند، ایرلند شمالی اما جزیی از خاک بریتانیاست.

پس از جنگ‌های خونین داخلی میان دو ایرلند، قرارداد بلفاست در سال 1998 امضا و بر مبنای آن قرار شد برای جلوگیری از درگیری، مرزی میان این دو کشور نباشد. حالا با خروج بریتانیا و به‌تبع آن ایرلند شمالی از اتحادیه اروپا، مشخص نیست که مرز میان دو کشور چگونه خواهد شد.

بوریس جانسون وعده داده است تا پایان اکتبر از اتحادیه اروپا خارج شود، با توافق یا بدون توافق.

اتحادیه اروپا به‌شدت نگران این مسئله است که تنش بر سر مرز ایرلند موجب ناآرامی و هرج‌ومرج در ایرلند شمالی شده و پیمان صلح شکننده 1998 میلادی را از بین ببرد.

یونکر همچنین گفت: برگزیت یک تصمیم انگلیسی است که عواقب آن منحصرا ببر عهده انگلیس و نه اتحادیه اروپا است.

یونکر همچنان بر این عقیده است که برگزیت به وقوع خواهد پیوست. به گفته وی اتحادیه اروپا برای یک برگزیت بدون توافق آماده است؛ اما این موضوع برای انگلیس صدق نمی کند.

یونکر البته در گفتگویی با اسکای نیوز گفته بود که ما می توانیم توافقی در برگزیت را به دست آوریم. همه اقدامات برای این منظور انجام می شود، بنابراین یک برگزیت نامنظم یک فاجعه خواهد بود.

وی البته در پاسخ به این پرسش که آیا شانس تحقق این موضوع بیش از 50 درصد است گفت من این را نمی دانم.

نخست وزیر انگلیس در حاشیه مجمع عموومی سازمان ملل در نیویورک در روز دوشنبه با دونالد تاسک، رئیس شورای اروپایی درباره برگزیت دیدار و گفتگو خواهد کرد. تاسک نشستی را سازماندهی می کند که در اواسط اکتبر با حضور سران کشورهای اروپایی حدود دو هفته قبل از فرا رسیدن موعد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا برگزار می شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین