کد خبر: ۶۱۱۷۸۴
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۱

ارزیابی وزیر دفاع سابق آمریکا از حمله پهپادی به آرامکو

«جیمز متیس» وزیر دفاع پیشین آمریکا روز یکشنبه در واکنش به حملات پهپادی به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان مدعی شد که ایران به آنچه طی چهار دهه انجام داده است، ادامه می دهد.
آفتاب‌‌نیوز :

وی با تاکید بر چند جانبه گرایی به شبکه «ای بی سی» گفت: ما به متحدان و شرکایمان نیاز داریم، ‌ وقتی به آنها نیاز دارید، ‌ باید در این زمینه که از یک استراتژی منسجم برخورداریم، اعتمادسازی کنید.

جنبش انصارالله یمن شنبه گذشته در واکنش به تجاوز نظامی سعودی و محاصره یمن و ادامه حملات هوایی عربستان به مناطق مختلف یمن، پالایشگاه های «بقیق» و «خریص» در شرق عربستان را هدف حملات پهپادی قرار داد که در نتیجه ۵۰ درصد تولید و صادرات نفت عربستان به طور موقت مختل شد.

متیس پاییز گذشته از سمت وزیر دفاع آمریکا استعفا داد و در نامه کناره گیری خود خطاب به «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور نوشت که وی باید وزیر دفاعی را برگزیند که دیدگاه هایش با دیدگاه شخص وی، منطبق تر باشد.

از آن زمان به بعد، آمریکا تحریم های اقتصادی علیه ایران را افزایش داد و ایران نیز در واکنش، اقداماتی را برای کاهش تعهدات برجامی خود آغاز و اعلام کرد وقتی اروپا به تعهدات خود عمل کند، تهران به عمل به همه محدودیت‌های برجام باز می‌گردد.

پس از خروج آمریکا از برجام، اروپا وعده داد به این توافق پایبند می ماند و از شرکت‌های اروپایی که به همکاری اقتصادی با ایران ادامه می‌دهند، حمایت می کند. اما اروپا تاکنون در اجرای تعهدات خود موفق نبوده و ایران به صورت مرحله‌ای تعهدات خود را در واکنش به بی‌عملی اروپایی‌ها کاهش داده است.

ایران در گام های اول و دوم عبور از غنی‌سازی زیر سطح ۳.۶ درصد و سپس افزایش میزان اورانیوم غنی‌شده از رقم‌های مندرج در توافق هسته‌ای را محقق کرد. گام سوم کاهش تعهدات برجامی نیز در خصوص پایان محدودیت‌های توسعه و تحقیق است.

ایران همواره تاکید کرده که این گام‌ها قابل برگشت است به شرطی که طرف‌های اروپاپی خواسته‌های ایران بویژه به گفته وزیر خارجه ایران تضمین فروش نفت و بازگشت پول آن را برآورده سازند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین