کد خبر: ۶۱۲۰۵۲
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۳

در اجلاس اقلیمی سازمان ملل چه گذشت؟|گرتا تونبرگ: شما مرا از کودکی محروم کرده‌اید/ نمی‌خواهم باور کنم آدم‌های پلیدی هستید

گرتا تونبرگ نوجوان سوئدی که برای مبارزه با تغییرات اقلیمی فعالیت می کند در سخنانی پرحرارت در برابر رهبران جهان در سازمان ملل، آنها را به ناکامی در این زمینه متهم کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :

گرتا تونبرگ در اجلاس تغییرات اقلیمی سازمان ملل در نیویورک گفت: "شما با کلمات توخالی مرا از رویاهایم و کودکی‌ام محروم کرده‌اید. تازه من جزو خوش‌شانس‌ها هستم."

حدود ۶۰ رهبر جهان در این اجلاس یک روزه که آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد ترتیب داده شرکت کرده اند.

در اجلاس اقلیمی سازمان ملل چه گذشت؟|گرتا تونبرگ: شما مرا از کودکی محروم کرده‌اید/ نمی‌خواهم باور کنم آدم‌های پلیدی هستید

گرتا تونبرگ گفت: "هیچ چیز سر جایش نیست. من نباید اینجا باشم. من باید آن طرف اقیانوس الان در مدرسه باشم. در مقابل شما به ما جوان‌ها چشم امید دوخته‌اید. چطور رویتان می‌شود؟"

او که ۱۶ سال دارد و با قایق از اقیانوس عبور کرده تا در این اجلاس شرکت کند رهبران جهان را ترغیب کرد فورا اقدام کنند و گفت: "ما شما را زیر نظر خواهیم داشت."

او اضافه کرد: "مردم دارند جانشان را از دست می‌دهند. اکوسیستم‌ها یکجا در حال فروپاشی هستند. انقراض انبوه (گونه های زیستی) شروع شده. و شما فقط می توانید از پول و رشد بی وقفه اقتصادی حرف بزنید. چطور رویتان می شود؟"

"برای بیش از ۳۰ سال حرف علم در این باره هیچ ابهامی نداشته. چطور جرات می کنید به این موضوع پشت کنید، به اینجا بیایید تا بگویید به اندازه کافی تلاش می کنید، در حالی که هنوز هیچ اثری از سیاست‌ها و راه‌حل‌های لازم به چشم نمی‌خورد."

"شما می گویید صدای ما را می شنوید و از عجالت موضوع خبر دارید. اما صرف نظر از اندوه و خشمی که دچارش هستم نمی خواهم این موضوع را باور کنم، چون اگر واقعا اوضاع را درک می کنید و باز هم در اقدام کردن (برای حل این مشکل) ناکام می مانید، در آن صورت باید آدم‌های پلیدی باشید و من نمی‌خواهم این موضوع را باور کنم."

رهبران چه گفتند

آقای گوترش که این اجلاس را ترتیب داده گفت که جهان "به یک حفره عمیق اقلیمی افتاده است" و باید فورا دست به کار شود.

او گفت: "وقت خیلی تنگ است، اما دیر نشده."

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان گفت که کشورش تعهد خود برای مقابله با گرمایش زمین را دو برابر می کند و به ۴ میلیارد یورو می رساند.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه گفت که سازمان های بین المللی قول تخصیص ۵۰۰ میلیون دلار کمک دیگر برای حفاظت از جنگل های گرمسیری مثل آمازون را داده اند.

جاسیندا آردن نخست وزیر نیوزیلند گفت که اوضاع در کشورش "به تدریج درحال ورق خوردن است."

او گفت: "تولید ناخالص تصاعد ما در سال ۲۰۰۶ به اوج رسید، بیش از ۸۰ درصد برق ما از منابع تجدیدپذیر یعنی هیدروالکتریک و بادی می آید و ما یک برنامه بلندپروازانه را شروع کرده ایم."

"ما لایحه به صفر رساندن تولید گازهای کربنی را در پارلمان معرفی کرده ایم که هدف آن اطمینان از آن است که نیوزیلند زیر سقف ۱.۵ درجه سانتیگراد گرمایش که برای پرهیز از آب و هوای فاجعه بار در کشورهای همسایه ما در اقیانوس آرام لازم است می ماند."

گفته شده بود که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در این نشست شرکت نخواهد کرد اما او بدون اطلاع قبلی در این همایش حاضر شد.

در اجلاس اقلیمی سازمان ملل چه گذشت؟|گرتا تونبرگ: شما مرا از کودکی محروم کرده‌اید/ نمی‌خواهم باور کنم آدم‌های پلیدی هستید

دونالد ترامپ که برای شرکت در اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده، قرار بود هم‌زمان با نشست تغییرات اقلیمی در جلسه‌ای دیگر با موضوع آزادی‌های مذهبی شرکت کند اما خبرنگاران از حضور ناگهانی او همراه با معاونش مایک پنس در نشست تغییرات اقلیمی خبر دادند.

آقای گوترش گفته تنها کشورهایی اجازه صحبت در این نشست را دارند که با برنامه‌ای برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به این اجلاس بیایند.

برزیل، استرالیا و عربستان از جمله کشورهایی هستند که در این نشست شرکت ندارند.

این نشست تنها چند روز بعد از آن برگزار می‌شود که میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان برای شرکت در اعتراض‌‌ها به بی‌توجهی رهبران جهان به تغییرات اقلیمی، با رهبری فعالان جوان به خیابان‌ها آمدند.

یک روز پیشتر دانشمندان و پژوهشگران هشدار دادند که نشانه‌ها و پیامدهای گرمایش زمین در حال شدت گرفتن است.

سازمان جهانی هواشناسی (WMO) گفته است که میزان دی‌اکسید کربنی که در اتمسفر زمین منتشر می‌شود، در عرض چهار سال گذشته نسبت به چهار سال قبل از آن ۲۰ درصد افزایش یافته است.

دبیر کل سازمان ملل گفته است که انتظار دارد رهبران جهان با "برنامه‌های جدید و جاه‌طلبانه" برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در این نشست شرکت کنند.

آقای گوترش می‌گوید خواسته‌اش این است که جهان از سوخت‌های فسیلی (مانند نفت و گاز) فاصله بگیرد و از سال ۲۰۲۰ به بعد از ساختن نیروگاه‌هایی که با این نوع سوخت کار می‌کند، خودداری کنند.

نشست فوق‌العاده سازمان ملل درباره تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین در حالی برگزار می‌شود که سال آینده موعد برگزاری اجلاس جهانی تغییرات اقلیمی است.

حاضران و غابیان چه کسانی هستند؟

رهبران حدود شصت کشور از جمله نخست وزیر بریتانیا و رئیس جمهور فرانسه در این نشست درباره برنامه‌های خود برای مقابله با پیامدهای تغییرات اقلیمی صحبت می‌کنند.

اما موضوع حساس سوخت‌های زغالی باعث شده است که رهبران کشورهایی مانند استرالیا و ژاپن در این اجلاس حضور و وقت سخنرانی نداشته باشند.

در اجلاس اقلیمی سازمان ملل چه گذشت؟|گرتا تونبرگ: شما مرا از کودکی محروم کرده‌اید/ نمی‌خواهم باور کنم آدم‌های پلیدی هستید

با وجود این کشورهای دیگری مانند چین و هند با وجود آن که در زمینه توسعه ظرفیت سوخت‌های زغالی پیشرو هستند در این نشست وقت اظهار نظر خواهند داشت.

ترامپ در ماه‌های اول ریاست جمهوری‌اش در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد که قصد دارد آمریکا را از معاهده اقلیمی پاریس که دو سال پیش از آن امضا شده بود خارج کند. او می‌گفت توافق جهانی برای محدود نگاه داشتن افزایش دمای زمین به دو درجه، به ضرر کارگران آمریکایی در صنایع این کشور است.

با وجود این آمریکا هنوز روند خروج خود را از این معاده بین‌المللی کامل نکرده است.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین