کد خبر: ۶۱۲۲۸۰
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۹

ادامه جنجال بر سر تماس تلفنی ترامپ و زلنسکی

جنجال بر سر تماس تلفنی ترامپ و زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین همچنان ادامه دارد. گفته می‌شود که ترامپ از کمک‌ نظامی آمریکا به اوکراین برای تحت فشار قرار دادن زلنسکی بهره گرفته است. هدف ضربه زدن به حیثیت جو بایدن بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :

رسانه‌های آمریکا اطلاعات و جزییات بیشتری پیرامون تماس تلفنی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و همتای اوکراینی او، ولودیمیر زلنسکی منتشر کرده‌اند. نمایندگان دموکرات در کنگره آمریکا ترامپ را به سوء‌استفاده از کمک‌نظامی تعیین شده از سوی کنگره برای مقاصد شخصی متهم می‌کنند.

دو روزنامه آمریکایی "نیویورک‌تایمز" و "واشنگتن‌پست" گزارش‌های مشابهی پیرامون تماس تلفنی ترامپ با زلنسکی منتشر کرده‌اند. موضوع به حدود دو ماه پیش باز می‌گردد. تماسی تلفنی که مضمون آن اکنون به تدریج فاش می‌شود.

ادامه جنجال بر سر تماس تلفنی ترامپ و زلنسکی

بر اساس گزارش "نیویورک تایمز" ترامپ در تماس تلفنی به زلنسکی گفته است که کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین را زمانی آزاد می‌کند، که زلنسکی با وکیل ترامپ، رودی جولیانی، در رابطه با پرونده فساد مالی هانتر بایدن، همکاری کند.

هانتر بایدن پسر جو بایدن است و مدت‌ها برای یک شرکت اوکراینی فعالیت می‌کرده است. بر اساس تصمیم کنگره آمریکا قرار بوده مبلغ ۳۹۱ میلیون دلار کمک نظامی به اوکراین پرداخت شود. "واشنگتن پست" در گزارش مشابهی از رقم "تقریبا ۴۰۰ میلیون دلار" یاد کرده است.

حساسیت نسبت به تماس تلفنی ترامپ و زلنسکی زمانی آغاز شد که ترامپ از طریق میک مولوینی، سرپرست شاغلان کاخ سفید و سرپرست دایره مدیریت و بودجه دولت ترامپ به وزارت امور خارجه و همچنین به وزارت دفاع آمریکا پیام می‌دهد نسبت به پرداخت کمک‌های نظامی به اوکراین تردید دارد.

گفته می‌شود که پرداخت کمک نظامی آمریکا به اوکراین، حدود یک ماه پس از آن، در روز ۱۱ سپتامبر از سوی دولت آمریکا آزاد می‌شود.

اتهام سوء‌استفاده از بودجه دولتی

سایت "اشپیگل‌آنلاین" روز سه‌شنبه دوم مهر (۲۴ سپتامبر) با انتشار گزارشی در همین رابطه به اعتراضات نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا نسبت به تماس تلفنی ترامپ با زلنسکی پرداخته است.

جو بایدن با انتشار یک پست توییتری خواستار انتشار متن پیاده‌ شده این تماس تلفنی شده است. ترامپ نیز روز دوشنبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرده است که به‌زودی اقدام به انتشار این تماس تلفنی خواهد کرد. اما لحظاتی پس از آن، گفته است که حاضر به انجام چنین کاری نیست، چون می‌تواند به "سنتی غلط" تبدیل شود.

کریس مورفی، سناتور دموکرات آمریکایی نیز اعلام کرده است که در تماسی که در اوایل سپتامبر با زلنسکی در اوکراین داشته است، رئیس جمهوری اوکراین نسبت به اینکه ترامپ از پرداخت کمک‌های مالی به عنوان افزاری برای اعمال فشار بر دولت او بهره گیرد، ابراز نگرانی کرده است.

شماری از نمایندگان دموکرات به دنبال فاش شدن جزییات تماس تلفنی ترامپ و زلنسکی بار دیگر خواستار استیضاح ترامپ شده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین