کد خبر: ۶۱۲۲۸۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۳
مذاکرات فشرده ایران و مقامات جهانی در نیویورک برای کاهش تنش‌ها

آمادگی ایران برای مذاکره و تغییر "برجام" در ازای رفع تحریم‌ها؟

یک رسانه انگلیسی مدعی شده رئیس‌جمهور ایران در جمع خبرنگاران آمادگی خود را برای بحث درباره اعمال تغییرات اندک در برجام به شرط رفع تحریم‌های آمریکا اعلام کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :

رسانه‌های بین‌المللی به نقل از «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران مدعی شده‌اند او در نیویورک گفته آماده است در ازای رفع تحریم‌ها علیه ایران، با کشورهای گروه ۱+۵ (اعضای دائمی شورای امنیت به علاوه آلمان) درباره اعمال «تغییرات، اضافات یا اصلاحات اندک» در برجام رایزنی کند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ خبرگزاری رویترز نوشته رئیس‌جمهور ایران این اظهارات را در جمع رسانه‌ها مطرح کرده است. این رسانه، علی‌رغم این، اظهارات آقای روحانی را به صورت مستقیم نقل نکرده است.

آمادگی ایران برای مذاکره و تغییر

تکذیب ادعای رویترز

به نوشته خبرگزاری فارس، پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات دفتر رئیس جمهور در واکنش به ادعای خبرگزاری رویترز، در توئیتی نوشت: آنچه رویترز به نقل از روحانی در مورد آمادگی برای اصلاح یا کوتاه آمدن از برجام زده، صحیح نیست. که درست، آمادگی برای کوتاه کردن زمان اجرای برجام است. همان تعهد ۲۰۲۳ که ظریف گفت؛ تصویب همزمان پروتکل الحاقی در مجلس ایران و لغو نهایی تحریم‌ها در مجلس آمریکا و امکان مذاکره در چارچوب ۱+۵.

آمادگی ایران برای مذاکره و تغییر

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت ایران نیز اظهارات روحانی در جمع مدیران ارشد رسانه‌های آمریکا را منتشر کرده، اما در آن اشاره‌ای به ادعاهای مطرح‌شده در رویترز نکرده است.

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت نوشته است: «رئیس‌جمهور اعلام‌کرد که تلاش‌های رئیس‌جمهور فرانسه در صورتی موثر است که آقای ترامپ تحریم‌های اعمال شده علیه ایران پس از خروج از برجام را بردارد که در آن زمان،‌ امکان مذاکره در قالب ١+٥ وجود‌دارد.»

در ادامه این مطلب آمده است: «حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی صبح روز سه شنبه به وقت نیویورک و در دیدار مدیران ارشد رسانه های آمریکا، گفت: تداوم تحریم هایی که تحت عنوان فشار حداکثری اجرا شده است، به مثابه پیش شرط های عملی آمریکا برای مذاکره است، در حالیکه از نظر ما برای مذاکره، ابتدا هر پیش شرطی باید برداشته شود.»

رئیس‌جمهور افزود: «خجالت‌آور است که مبنای اتهام زدن به ایران در مورد حمله به آرامکو، صرفا این است که نمی خواهند قبول کنند ارتش یمن توان نظامی حمله موشکی و پهپادی را دارد. این یعنی اتهام زنندگان به ایران هیچ برآورد واقعی از پیشرفت های نظامی یمنی ها ندارند، چشمان خود را بسته اند و صرفا به گمانه زنی بسنده کرده اند.»

روحانی ادامه داد: «ضعف راداری و پدافندی تجهیزات عظیم آمریکایی در مسیر ادعایی این موشک ها و پهپادها قابل انکار نیست و یمنی ها در واقع آمریکا را تحقیر کرده اند و به تامین کنندگان تسلیحات عربستان هشدار داده اند.»

امیدواری مکرون

آمادگی ایران برای مذاکره و تغییر

همچنین امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفته است: "باید برای گفت‌گوهای صریح و دشوار درباره فعالیت‌های هسته‌ای، اقدامات منطقه‌ای ایران و برنامه موشک‌های بالستیک به میز مذاکره برگردیم و در عین حال رویکرد بازتری به ماهیت تحریم‌ها داشته باشیم... امیدوارم در ساعات آینده بتوانیم پیشرفت‌هایی داشته باشیم." روحانی شرط به نتیجه رسیدن تلاش‌های مکرون را رفع تحریم‌‎های آمریکا علیه ایران دانسته است.

این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مدعی شد تا زمانی که "رفتار تهدیدآمیز" ایران ادامه داشته باشد، تحریم‌ها برداشته نمی‌شود "بلکه تشدید خواهد شد."

این تحولات در حالی رخ می‌دهد که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در دیداری که از قبل برنامه‌ریزی نشده بود با روحانی دیدار کرد. خانم مرکل گفت درباره برنامه‌های هسته‌ای ایران و تنش‌های منطقه‌ای با روحانی گفت‌وگو کرده است.‌

آمادگی ایران برای مذاکره و تغییر

به نوشته بی بی سی، خانم مرکل به صورت جداگانه با ترامپ هم دیدار کرد و ایران یکی از محورهای گفت‌وگوی این دو رهبر بود.

حسن روحانی، همچنین با عمران‌خان نخست‌وزیر پاکستان، پدرو سانچز نخست‌وزیر اسپانیا و آبه شینزو نخست‌وزیر ژاپن دیدار و گفت‌وگو کرد.

تشریح ایده ائتلاف برای صلح که با نام «امید» و “ابتکار صلح هرمز” نامیده شده است؛ یکی از محورهای این گفت وگوها است.

روحانی قرار است روز چهارشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کند و طرح "ابتکار صلح هرمز" را ارائه دهد.

رئیس‌جمهور در بدو ورود به فرودگاه جان اف کندی نیویورک در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امیدواریم در شرایط حساسی که امروز منطقه ما می گذراند بتوانیم پیام ملت های منطقه که پیام صلح و پایان هرگونه مداخله جویی در منطقه حساس خلیج فارس و خاورمیانه است را به گوش جهان برسانیم. همچون سالهای گذشته، امسال هم در یک سفر چهار روزه برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و ملاقاتها و دیدارهایی که داریم، به نیویورک آمدیم.

روحانی با اشاره به اینکه امروز ملت بزرگ ایران در فشار جنگ بزرگ ظالمانه قرار دارد، تاکید کرد: ملت ایران، ملت مقاومت و ایستادگی بوده و خواهان بازگشت همگان به مقررات و قانون هستند.

رئیس‌جمهوری ابراز امیدواری کرد تا در این سفر بتوانیم پیام ملت بزرگ ایران را به گوش جامعه جهانی در سازمان ملل برسانیم.

روحانی از رونمایی طرحی برای امنیت منطقه در این سفر خبر داد و افزود: این طرح درباره یک همکاری دسته جمعی درون منطقه خلیج فارس است. ما می‌خواهیم همه کشورهای منطقه در این طرح حضور داشته باشند، البته این طرحی که در سازمان ملل باز خواهد شد تنها امنیتی نیست، بلکه اقتصادی و سایر مسائل نیز هست، اما در راستای مسائل امنیتی است. نام این طرح "ابتکار صلح هرمز" است چون حرف های اولش که اچ، او و پی و ای(HOPE) است با هم ترکیب می شود و نامش "امید" می شود. از این رو این ائتلاف به نام "ائتلاف امید" نامگذاری شده است و همه کشورهای ساحلی خلیج فارس و منطقه هرمز در این ائتلاف دعوت می‌شوند تا امنیت منطقه را تضمین کنیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه هنوز این طرح باز نشده، عکس‌العمل‌ها مشخص نشده است، البته آمریکایی‌ها در عکس‌العمل اول گفتند می‌خواهند ببینند این طرح چیست و ابعاد آن را بررسی کنند، بنابراین طرح ما که ارائه خواهد شد، طرح "ابتکار صلح هرمز" است.

آمریکا سال گذشته از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و دولت دونالد ترامپ تحریم‌هایی را که بعد از اجرای توافق رفع شده بود بازگرداند و تحریم‌های بیشتری را هم علیه ایران وضع کرد.

ترامپ می‌گوید که حاضر است با ایران برای رسیدن به توافقی تازه که مسائلی دیگر مانند نقش ایران در منطقه و برنامه موشکی را هم شامل شود، مذاکره کند اما ایران، آمریکا را به دلیل خروج از برجام قابل اعتماد نمی‌داند و می‌گوید که تنها در قالب همین توافق و به شرط بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم‌ها حاضر به مذاکرات بیشتر هستند.‌

تکمیلی/ظریف: با تغییر در برجام موافق نیستیم

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران هر گونه تغییر در توافق هسته‌ای برجام را رد کرده است.

«بن گیتلسان»، خبرنگار بخش کاخ سفید «ای‌بی‌سی‌نیوز» در توئیتر نوشته ظریف در پاسخ به سوال او درباره اینکه آیا او موافق ایجاد تغییر در برجام است گفت: «[با] هیچ تغییری در برجام [موافق نیستیم].»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناصر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
1
1
درباره اعمال تغییرات اندک در برجام به شرط رفع تحریم‌های آمریکا .

متن و عبارات های پیشنهادی برای تغییر گزارش نشده .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
2
1
برق رفته کامنتی ها صبر کنند .
جمالی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
4
4
زیر بار ذلت غرب رفتن !؟ به چه قیمتی!؟
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
0
3
عکس خنده های روحانی با جانسون بسیار جالبه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین