کد خبر: ۶۱۲۲۸۵
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶

کوربین از موضع ضد ایرانی جانسون درباره آرامکو انتقاد کرد

رهبر حزب کارگر انگلیس از موضع ضد ایرانی «بوریس جانسون» نخست وزیر این کشور در رابطه با حمله به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان انتقاد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

«جرمی کوربین» که عصر سه شنبه در اجلاس سالانه حزب کارگر سخن می گفت، افزود : جانسون درحالی برای خشنودی دونالد ترامپ از انتقال نیرو به عربستان سخن می گوید که تقابل میان تهران و ریاض به طور خطرناکی بالا گرفته است.

وی سپس سیاست‌های مداخله جویانه و جنگ طلبانه دولت انگلیس را به باد انتقاد گرفت و پرسید: آیا ما از تاریخ درس نگرفته ایم. طی دو دهه گذشته سیاستمداران انگلیسی و دستگاه نظامی به غلط در خاورمیانه دخالت کرده و به جای حل و فصل مشکلات، درگیری و جنگ را رواج داده است.

رهبر حزب کارگر انگلیس با تاکید بر اینکه این اشتباهات نباید دوباره تکرار شود ، افزود، دولت حزب کارگر به رهبری او، ضامن برقراری صلح و اجرای عدالت بین‌المللی خواهد بود.

کوربین این اظهارات را پس از آن بیان کرد که نخست وزیر انگلیس دیروز به رغم اینکه ارتش و کمیته‌های مردمی یمن مسوولیت حمله به تاسیسات نفت عربستان را برعهده گرفتند، ایران را به دخالت در حمله به این تاسیسات متهم کرد و گفت: به نظر ما احتمال زیادی وجود دارد که ایران مسوول حمله به تاسیسات نفتی عربستان بوده است.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها پیشنهاد می کنند اقدامات بیشتری برای دفاع از عربستان انجام شود، افزود: به دقت این تحولات را دنبال می کنیم و اگر آمریکا و عربستان خواستند نقشی در این زمینه داشته باشیم، در نظر می گیریم که چگونه می توانیم نقش مفیدی به عهده بگیریم.

یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن روز شنبه ۲۳ شهریورماه در عملیاتی با عنوان "توازن بازدارندگی دوم" پالایشگاه های "بقیق" و "خریص" وابسته به شرکت نفتی "آرامکو" عربستان را هدف ۱۰ پهپاد خود قرار داد.

با حمله به این تأسیسات نفتی ۵۰ درصد تولید و صادرات نفت عربستان به طور موقت مختل شد.

ترامپ پس از این حمله بدون هرگونه مدرک، ایران را متهم به حمله پهپادها به مراکز آرامکو در عربستان سعودی کرد. وزارت دفاع عربستان سعودی نیز چهارشنبه گذشته با برگزاری کنفرانس خبری و تکرار اتهام های واهی خود، ایران را به دست داشتن در حمله به تأسیسات آرامکو متهم کرد.

انگلیس تاکنون از نسبت دادن این حادثه به ایران، خودداری کرده بود. با این حال اظهارات دو روز گذشته جانسون از جمله حمایت او از توافق جدید با ایران، حاکی از چرخش سیاست دولت لندن به سمت واشنگتن است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین