کد خبر: ۶۱۲۳۳۳
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۳

چشم دلاری‌ها به خارج بازار

در دومین روز مهرماه، شاخص ارزی ۶۰ تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۱۱ هزار و ۴۱۰ تومان رسید. این افزایش در حالی به ثبت رسید که دلار در روز‌های شنبه، یکشنبه و دوشنبه به ترتیب، ۳۰، ۸۰ و ۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داده بود.
آفتاب‌‌نیوز :

به گفته برخی فعالان، عامل اصلی افزایش قیمت دلار جوسازی شماری از معامله‌گران پیرامون موضع اروپایی‌ها در قبال حمله به تاسیسات نفتی آرامکو بود. به گزارش خبرگزاری تسنیم، سه کشور بزرگ اتحادیه اروپا طی بیانیه‌ای مشترک مدعی شدند که ایران مسوول حمله هفته گذشته به تاسیسات نفتی شرکت سعودی آرامکو بوده است.

چشم دلاری‌ها به خارج بازار

این موضع‌گیری از نظر فعالان از آن جهت برای معامله‌گران بازار مهم بود که سیگنال از امکان افزایش بیشتر تنش‌ها را مخابره می‌کرد. این گروه باور داشتند، بازار دو روز پیش نیز بیشتر تحت تاثیر افزایش احتمال کاهش تنش‌ها و تغییر اوضاع بین‌المللی کاهشی شده بود.

چشم دلاری‌ها به خارج بازار

در واقع دسته‌ای از فعالان در بازار حضور دارند که معتقدند، نگاه این روز‌های معامله‌گران بیشتر به خارج بازار معطوف است و خصوصا دیدار‌ها و صحبت‌هایی که در نیویورک مطرح می‌شود، را به دقت دنبال می‌کنند. در مقابل این گروه، افرادی حضور دارند که اعتقاد دارند، نوسانات این روز‌های بازار عامل بیرونی ندارد و بیشتر تحت تاثیر فعل و انفعالات درونی بازار است.

از نظر آنها، دلار پس از آنکه به سطح مقاومتی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی برخورد کرد، با افزایش فروش‌ها مواجه شد و در حالی که در حال نزدیکی به محدوده ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومانی بود، با افزایش خرید‌ها مواجه شد. از نظر این دسته از معامله‌گران، نوسانات قیمتی به اندازه‌ای محدود است که نمی‌توان از آن‌ها چنین استنباطی را به دست آورد که شرایط انتظاری در بازار ارز تغییر پیدا کرده است. به باور این گروه، در صورتی می‌توان گفت: اخبار سیاسی ذهن معامله‌گران را تحت تاثیر قرار داده‌اند که نوسانات به شکل قابل محسوسی تغییر کنند.

در این میان، دسته‌ای از معامله‌گران عامل اصلی تغییرات قیمتی دلار را به نوسانات نرخ حواله درهم نسبت می‌دهند. به‌عنوان مثال، دیروز نرخ حواله درهم کمی افزایشی بود و همین عامل نیز از نگاه آن‌ها منجر به افزایش خرید‌ها در بازار ارز داخلی شد. نرخ حواله درهم و دلار رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند و به‌طور سنتی انتظار می‌رود که در صورت رشد درهم، قیمت دلار در بازار داخلی نیز افزایش پیدا کند. نرخ برابری درهم به ریال از دو جهت اهمیت دارد؛ یکی از جهت حجم معاملات تجاری بالا بین ایران و امارات و دیگری از جهت صرافی‌های زیاد حاضر در دبی. تعداد بالای صرافی‌هایی که در دبی و ایران همزمان فعالیت می‌کنند، می‌تواند زمینه فعالیت‌های آربیتراژی را در بازار بالا ببرد.

در واقع اگر نرخ برابری درهم به ریال با نرخ برابری دلار به ریال همخوانی نداشته باشد، فعالان رسمی سعی می‌کنند از این فرصت برای کسب سود استفاده کنند. یکی از دلایل دیگری که از نگاه معامله‌گران موجب می‌شود بازار ارز نوسان زیادی نداشته باشد، جذابیت بازار‌های دیگر به خصوص بازار سهام است.

عبور شاخص کل از مرز ۳۰۰ هزار واحدی و ارتفاع گرفتن بیشتر آن، حتی نگاه برخی معامله‌گران ارزی سنتی را نیز به خود خیره کرده است. در نظر باید داشت، از ابتدای سال ۹۸ دلار و سکه هر دو بازدهی منفی را به ثبت رسانده‌اند، ولی بازار سهام پیاپی سقف‌های جدیدی را شکسته است.

در روزی که دلار توانست به محدوده ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومانی بازگردد، سکه تمام‌بهار آزادی نیز با افزایشی‌ها همراه شد و توانست با ۲۵ هزار تومان رشد به بهای ۴ میلیون و ۴۰ هزار تومان برسد. عامل دیگری که به رشد سکه تمام کمک کرد، ماندن اونس در محدوده هزار و ۵۲۰ دلار تا ساعت ۴ بعدازظهر بود. البته بیشتر فعالان بازار سکه باور دارند این فلز گرانبها از قیمت دلار بیشتر از طلای جهانی اثر می‌پذیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین