کد خبر: ۶۱۲۳۵۲
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۱

روحانی: اروپا به تعهداتش در برجام پایبند باشد| نخست‌وزیر انگلیس: امیدوارم تنش‌ها کاهش یابد

رییس جمهوری اسلامی ایران در دیدار نخست وزیر انگلیس، ضمن انتقاد شدید از بیانیه اخیر سه کشور اروپایی و طرح اتهامات بی اساس، بر لزوم اجرای تعهدات آنها به عنوان اعضای برجام تاکید کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

نخست وزیر انگلیس عصر سه شنبه به دیدار رئیس جمهوری اسلامی ایران آمد تا درباره مسایل مختلف منطقه ای، برجام و دیگر مسایل بین المللی گفت‌وگو کند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در این دیدار که عصر سه شنبه به وقت محلی و در حاشیه هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شد، ضمن اشاره به سابقه، آشنایی و حضور انگلیس در منطقه خاورمیانه، تصریح کرد: از بیانیه اخیر سه کشور اروپایی که در عین حال جزو طرف های برجام هستند، بسیار متاسف هستیم و صدور این بیانیه بی اساس در شرایط حساس و پیچیده کنونی به هیچ عنوان سازنده و مفید نبود.

روحانی: اروپا به تعهداتش در برجام پایبند باشد| نخست‌وزیر انگلیس: امیدواریم تنش‌ها کاهش یابد

رئیس جمهوری همچنین با انتقاد از کوتاهی لندن در انجام تعهدات خود برای بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام، فضای مثبت اقتصادی را جزو تعهدات برجامی طرفین برشمرد و از آنها خواست هرچه زودتر تعهدات برجامی خود از جمله اینستکس را عملیاتی کنند.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح ابتکار صلح هرمز یا امید که قرار است در جریان سخنرانی فردای ایشان در مجمع عمومی سازمان ملل تشریح شود، همکاری کشورهای منطقه را تنها راه ایجاد ثبات و امنیت پایدار در منطقه دانست و حمایت سایر کشورها از جمله انگلیس را در تحقق این هدف موثر خواند.

نخست وزیر انگلیس نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه لندن به دنبال بهبود روابط با تهران است، افزود که انگلیس همواره حامی برجام بوده و خواهد بود و وی در مقام وزیر خارجه کشورش برای منصرف کردن دولت آمریکا از خروج از برجام، تلاش های زیادی انجام داده، ولی متاسفانه موفق نشده است.

«بوریس جانسون» با اشاره به نقش موثر ایران در منطقه، افزود: همچنان امیدواریم برجام تداوم یافته و تنش ها در منطقه کاهش یابد.

بوریس جانسون که در شرایط خاص داخلی انگلیس و بحران ناشی از برگزیت، سکان دولت انگلیس را در دست گرفت و باید به کشورش بازگردد، فرصت دیدار با حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی را از دست نداد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران پیش از این با عمران خان نخست وزیر پاکستان، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، آبه شینزو نخست وزیر ژاپن، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، اولی مائورر رئیس جمهوری سوئیس، استفان لوون هم دیدار و گفت وگو کرد.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه هم عصر امروز برای بار دوم به دیدار روحانی آمد.

تشریح ایده ائتلاف برای صلح که با نام «امید» و “ابتکار صلح هرمز” نامیده شده است؛ یکی از محورهای این گفت وگوها است.

روحانی صبح سه شنبه دیداری با مدیران رسانه های آمریکایی داشت و با شبکه فاکس نیوز هم یک مصاحبه اختصاصی انجام داد.

روحانی قرار است روز چهارشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کند و طرح "ابتکار صلح هرمز" را ارائه دهد.

رئیس جمهوری در بدو ورود به فرودگاه جان اف کندی نیویورک در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امیدواریم در شرایط حساسی که امروز منطقه ما می گذراند بتوانیم پیام ملت های منطقه که پیام صلح و پایان هرگونه مداخله جویی در منطقه حساس خلیج فارس و خاورمیانه است را به گوش جهان برسانیم.

وی افزود: همچون سالهای گذشته، امسال هم در یک سفر چهار روزه برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و ملاقات ها و دیدارهایی که داریم، به نیویورک آمدیم.

روحانی با اشاره به اینکه امروز ملت بزرگ ایران در فشار جنگ بزرگ ظالمانه قرار دارد، تاکید کرد: ملت ایران، ملت مقاومت و ایستادگی بوده و خواهان بازگشت همگان به مقررات و قانون هستند.

رئیس جمهوری ابراز امیدواری کرد تا در این سفر بتوانیم پیام ملت بزرگ ایران را به گوش جامعه جهانی در سازمان ملل برسانیم.

روحانی از رونمایی طرحی برای امنیت منطقه در این سفر خبر داد و افزود: این طرح درباره یک همکاری دسته جمعی درون منطقه خلیج فارس است. ما می‌خواهیم همه کشورهای منطقه در این طرح حضور داشته باشند، البته این طرحی که در سازمان ملل باز خواهد شد تنها امنیتی نیست، بلکه اقتصادی و سایر مسائل نیز هست، اما در راستای مسائل امنیتی است.

وی توضیح داد: نام این طرح "ابتکار صلح هرمز" است چون حرف های اولش که اچ، او و پی و ای(HOPE) است با هم ترکیب می شود و نامش "امید" می شود. از این رو این ائتلاف به نام "ائتلاف امید" نامگذاری شده است و همه کشورهای ساحلی خلیج فارس و منطقه هرمز در این ائتلاف دعوت می‌شوند تا امنیت منطقه را تضمین کنیم.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: به دلیل این که هنوز این طرح باز نشده، عکس العمل ها مشخص نشده است، البته آمریکایی‌ها در عکس العمل اول گفتند می‌خواهند ببینند این طرح چیست و ابعاد آن را بررسی کنند، بنابراین طرح ما که ارائه خواهد شد، طرح "ابتکار صلح هرمز" است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین