کد خبر: ۶۱۲۷۱۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۲

روسیه از طرح ایران برای تامین امنیت خلیج فارس حمایت کرد

نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و شمال آفریقا و معاون وزیر خارجه این کشور اعلام کرد: مسکو از طرح ابتکاری تهران برای تامین امنیت خلیج فارس حمایت می‌کند چرا که طرح ایرانی‌ها و ما در یک راستا قرار دارد.
آفتاب‌‌نیوز :

حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران دیروز چهارشنبه در صحن سازمان ملل متحد، از طرح «ابتکار صلح هرمز» یا «ائتلاف امید» رونمایی کرد که هدف آن، مشارکت کشورهای منطقه برای تامین امنیت خلیج فارس است.

ولادیمیر باگدانوف روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: مسکو از ایده تهران برای تشکیل ائتلاف برای تثبیت اوضاع در خلیج فارس حمایت می‌کند چرا که این طرح از بسیاری جهات، مشابه با طرح روسیه در خصوص تشکیل سازمان امنیت جمعی در خلیج فارس با مشارکت همسایگان است.

روسیه از طرح ایران برای تامین امنیت خلیج فارس حمایت کرد

اوایل مردادماه امسال، روسیه از طرح امنیت گروهی خود برای ایجاد صلح و ثبات پایدار در خلیج فارس رونمایی کرد که در آن تاکید شده بود سیستم امنیتی خاورمیانه توسط همسایگان در خلیج فارس تنها زمانی قدرت می‌گیرد که حضور نظامی کشورهای خارجی در منطقه کاهش یابد و طرفین دست به اقدامات اعتماد ساز مشترک با یکدیگر و دیگر کشورها بزنند.

روسیه لازمه آغاز طرح پیشنهادی خود مبنی بر ایجاد سیستم امنیتی در خلیج فارس را هم آغاز گفت وگوهای دو و چند جانبه بین همسایگان، کشورهای منطقه‌ای و جهان، اعضای شورای امنیت، اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس دانسته‌ بود و متذکر شده بود که بدون پایان یافتن مناقشه فلسطین و اسرائیل این طرح به نتیجه نخواهد رسید.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل که به ریاست سرگئی لاوروف در نیویورک برگزار شد، با تشریح ابتکار صلح هرمز (امید) بر ضرورت همکاری منطقه‌ای برای صلح و ثبات خلیج فارس تاکید کرد و خواستار پیوستن کشورهای منطقه به آن شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در نشست "همکاری ملل متحد با سازمان‌های منطقه‌ای" که در شورای امنیت سازمان ملل برگزار شد، افزود: آقای روحانی در سخنانش ابتکار صلح هرمز (امید) را مطرح و از همه کشورهای منطقه دعوت کرد تا در این ابتکار حضور یابند.

وی ضمن تأکید بر اهمیت پیشنهادی که فدراسیون روسیه در مورد سازوکار امنیتی در خلیج فارس ارائه کرده است، افزود: باید توضیح دهم که ابتکار امید بر اساس این واقعیت است که تمام کشورهای منطقه وظیفه دارند صلح، ثبات و شکوفایی در منطقه را تضمین کنند. آنها به همراه جامعه جهانی، منافع مشترکی در حفظ آزادی ناوبری و انتقال انرژی دارند.

وزیر امور خارجه اسلامی ایران تاکید کرد: این تلاش‌های منطقه‌ای برای جلوگیری از جنگ، درگیری، خشونت، افراط گرایی، تروریسم و تنش‌های فرقه‌ای ضروری است.

ظریف درباره اهداف ابتکار صلح هرمز گفت: ارتقای همبستگی، تفاهم متقابل و روابط صلح آمیز و دوستانه و همکاری بین کشورهای منطقه برای حصول اطمینان از تمامیت ارضی و استقلال سیاسی و همین طور همکاری در ریشه کن کردن تروریسم، افراط گرایی و تنش‌های فرقه‌ای و حصول اطمینان از امنیت انرژی، آزادی کشتیرانی و جریان آزاد نفت از جمله اهداف این ابتکار است.

یادآور می‌شود وضعیت خلیج فارس در دو ماه اخیر بر اثر چندین حادثه متشنج شده است، نخستین رویداد به حمله افراد ناشناس به چند نفتکش در خلیج فارس بر می‌گردد که هیچ کشور یا گروهی تاکنون مسئولیت آن را برعهده نگرفته است ضمن اینکه آمریکا که تحریم‌های گسترده علیه ملت ایران به اجرا گذاشته است بدون ارایه هیچ مدرکی انگشت اتهام را به سمت ایران می‌گیرد و به همین بهانه بخشی از نیروهای نظامی خود را راهی منطقه کرده است.

دومین مساله که باعث افزایش تنش‌ها در منطقه شده است، به حمله تلافی جویانه نیروهای حوثی یمن به تاسیسات نفتی عربستان سعودی باز می‌گردد.

با وجود اینکه حوثی‌ها با انتشار بیانیه رسمی، مسئولیت این اقدام را برعهده گرفتند و اعلام کردند تا زمانی که ائتلاف به رهبری عربستان به تجاوز چهار ساله خود به این کشور ادامه می‌دهد و جان انسان‌های بی‌گناه، زنان و کودکان را می‌گیرد، دست از مبارزه بر نخواهند داشت با این وجود، ایالات متحده بار دیگر ایران را متهم به دست داشتن در این رویداد کرد، موضوعی که توسط ایران رد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۵
0
2
حمایت زبانی کافی است .
خطرناک است روسیه تجهیزات و ادوات جمع اوری اطلاعات بیاورد در منطقه هرمز .
تسلط اطلاعاتی برخلیج فارس نباید برای مسکو محقق شود .
ناشناس
|
Canada
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
0
0
طرح یک جوک است اصلا چه کشوری تنش زایی کرده؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین